jcvold Skrevet November 12, 2005 Share Skrevet November 12, 2005 er det lov å ha ei stipe med eller uten tekst i frontruta på bilen? jeg har ei svart stripe i bilens farge i mi frontrute.har blitt stoppa i politikontroll,men de sa ikke noe (+at jeg kjørte park\grøft lys) Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
sladdern Skrevet November 12, 2005 Share Skrevet November 12, 2005 Er vel ikke lov men de ser det litt an er min erfaring.kommer jo å an på hvor langt nede den er og da Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
jcvold Skrevet November 12, 2005 Forfatter Share Skrevet November 12, 2005 det er bare 10 centi..- Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
sladdern Skrevet November 12, 2005 Share Skrevet November 12, 2005 10cm tviler jeg på at de gidder å bry seg om, har aldri fått noe klage på det når jeg har kjørt med 20-25cm,men du kan jo treffe på en j@%&!& h£@¤$/{ da Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Gunnar Skrevet November 12, 2005 Share Skrevet November 12, 2005 Det er ikke lov å klistre noe som helst i frontruta, uansett størrelse. Lar de det gå gjennom er det skjønn/fornuft som brukes, evt. uvitenhet.. Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
SteffenK Skrevet November 13, 2005 Share Skrevet November 13, 2005 Det er lov å ha litt, men det kan ikke gå så langt ned at vindusviskeren tar borti når den visker. Men tror ikke det er så nøye. Jeg har nettopp vært på EU kontroll + at jeg ble stoppet i teknisk kontroll her en dag, og min går ganske langt ned, men de sa ingenting. Jeg har forøvring soting på alle vindua mine også, sa ikke noe på det heller.. Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Dr_S Skrevet November 13, 2005 Share Skrevet November 13, 2005 Som Gunnar sier, streamer er ikke lov uansett størrelse og fasong. Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
marlao Skrevet November 13, 2005 Share Skrevet November 13, 2005 det er lov å ha klistermerke som ikke går lenger ned enn 10 cm. So du frå Gulen køyrer lovleg:) Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Tweety bimma Skrevet November 13, 2005 Share Skrevet November 13, 2005 Det er ikke lov til å ha klistremerker i front ruta what so ever!!!! men lakk eller no står det ikke no om heehee Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Gunnar Skrevet November 13, 2005 Share Skrevet November 13, 2005 Det er lov å ha litt, men det kan ikke gå så langt ned at vindusviskeren tar borti når den visker. Men tror ikke det er så nøye. Jeg har nettopp vært på EU kontroll + at jeg ble stoppet i teknisk kontroll her en dag, og min går ganske langt ned, men de sa ingenting. Jeg har forøvring soting på alle vindua mine også, sa ikke noe på det heller.. det er lov å ha klistermerke som ikke går lenger ned enn 10 cm. So du frå Gulen køyrer lovleg:) Kan dere to vennligst henvise til paragrafen i kjøretøyforskriften hvor det står at det er lov å ha "10 cm" eller "ikke så langt ned at vindusviskeren tar borti"?! Hør heller på folk som meg og Dr.S, som vet hva vi snakker om.. Utdrag fra paragraf 31-1, punkt 3, i kjøretøyforskriften:Som solfilter godtas svakt farget glass som ikke gir større reduksjon av lysgjennomslipp enn angitt i den amerikanske standarden ASA Z-26.1 - 1966, July 15 1966. Andre former for solfilter som f.eks. påsprøytet eller påklebet film tillates ikke på noen del av vinduene som fører skal ha sikt gjennom (frontvindu og sidevinduer foran). Utrykningskjøretøys blå lys skal i alle tilfelle kunne ses gjennom bakvindu i motorvogn hvor innvendig speil kreves. Er det nå fortsatt noen som har problemer med å forstå at det ikke er lov å klistre eller spraye noe som helst type streamer i frontruta? Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
SteffenK Skrevet November 13, 2005 Share Skrevet November 13, 2005 Det er kanskje slik loven er, men det er iallefall ikke slik den blir praktisert her som jeg bor, hverken av politiet eller verkster som skal eu godkjenne. Da er det at så lenge ikke viskeren tar borti, så er det greit. For der viskeren ikke tar, er det jo ofte du ikke har sikt anyways. Hvis det snør, så har du jo kun sikt gjennom der viskerene visker. Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Gunnar Skrevet November 13, 2005 Share Skrevet November 13, 2005 Hvis logikk skulle bestemt lovene hadde halvparten forsvunnet, så det kan du bare glemme.. F.eks. er det et krav at biler som har innvendig bakspeil MÅ kunne klare å se blålys bakfra, men hva da med alle de bilene som er tette og ikke har innvendig bakspeil..? Og et annet eksempel - har man en US bil i Norge må markeringslysene fjernes, mens når Volvo kom med det samme ble det plutselig et sikkerhetstiltak, så på Volvoer er det lov.. .. og ihvertfall før ble blinklysene foran (de går rundt hjørnet, slik at de blinker både frem og til sidene) lakkes på sidene, slik at de kun blinket fremover, samt det måtte kobles opp sideblinklys på skjermen i stedet for de foran, som jo allerede blinket på siden.. .. og har man en flyttegodsimportert bil gjelder ikke reglene. Da kan man ha både røde blinkere i baklyktene og full pakke uten at det betyr noe. Hvor er så forskjellen på en flyttegodsimportert bil og en vanlig import kan en jo spørre seg..? Mye som ikke henger på greip! Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Xsess Skrevet November 14, 2005 Share Skrevet November 14, 2005 Tekst og toning er lov, husker ikke hvor langt det kunne være på maks, men dette er hvertfall det jeg fikk høre på biltilsynet her... Men så er igjen alle biltilsyn forskjellige da.. Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
SteffenK Skrevet November 14, 2005 Share Skrevet November 14, 2005 Samme her Xsess.. Så det kommer tydligvis an på hvor du bor om det er lov eller ikke! Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Gunnar Skrevet November 14, 2005 Share Skrevet November 14, 2005 Kjøretøyforskriften gjelder i hele norges land, men det er jo opp til hver enkelt kontrollør/politi å utøve den. Enten så kan de den ikke, eller så bruker de skjønn.. de stedene de lar klistring/spraying i frontruta gå gjennom. Så enkelt er det. EOD. Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå