Gå til innhold

Bytte ventiler i dekk?

Gunnar
 Share

Anbefalte innlegg

Har hørt at det skal være mulig å bytte ventiler på vanlige bildekk uten noe særlig pes (trodde egentlig man måtte sette de i felgen med dekkene av felg), og lurer litt på hvordan det gjøres.

Nye ventiler og et billig verktøy for demont/montering er visst det som behøves, altså uten å ta dekk av felg. Noen som vet noe mer om hvordan det fungerer, hvor man evt. får tak i verktøy/ventiler og hva det koster?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vel, jeg får gi litt mer bakgrunnsinfo. Det har seg slik at begge bakhjulene på madammens bil var tomme for luft etter vinterlagring. Vi pumpet de opp og satte de på, men de lekker hele tiden. Pumper de til 35 bar, så er de nede i 15 igjen 5-6 dager senere.

Det er dekk som var nye i fjor, og de er i meget god stand. De har ligget tørt og fint inne på en låve, og det har ikke skjedd stort der inne som kan ha stukket hull på de. Mistenker derfor ventilene.

I den forbindelse var det en som hadde nevnt for henne at han bare hadde kjøpt ventiler og byttet de selv. Var visst kjempenkelt og billig. Mente det var dumt å betale nesten 500,- til E18 Motorsenter for å gjøre det. Er det altså slik at ventilen settes inn fra baksiden, men at det da er en "løs" innmat som kan tas ut utenfra? Og da kan det også settes inn ny innmat utenfra? Trodde hele greia var en en "del" jeg.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vel, jeg får gi litt mer bakgrunnsinfo. Det har seg slik at begge bakhjulene på madammens bil var tomme for luft etter vinterlagring. Vi pumpet de opp og satte de på, men de lekker hele tiden. Pumper de til 35 bar, så er de nede i 15 igjen 5-6 dager senere.

Det er dekk som var nye i fjor, og de er i meget god stand. De har ligget tørt og fint inne på en låve, og det har ikke skjedd stort der inne som kan ha stukket hull på de. Mistenker derfor ventilene.

I den forbindelse var det en som hadde nevnt for henne at han bare hadde kjøpt ventiler og byttet de selv. Var visst kjempenkelt og billig. Mente det var dumt å betale nesten 500,- til E18 Motorsenter for å gjøre det. Er det altså slik at ventilen settes inn fra baksiden, men at det da er en "løs" innmat som kan tas ut utenfra? Og da kan det også settes inn ny innmat utenfra? Trodde hele greia var en en "del" jeg.

Jobber også som dekkomlegger å har aldri hørt om noe verktøy som gjør at du ikke trenger å ta av dekket for å bytte ventil. Du kan skru ut nåla på ventilen utenfra men ikke hele ventilen. Hvis din lokale dekkforhandler tar 500 kr for å bytte ventiler, da bør du gå ett annet sted. Der jeg jobber tar vi 50 kr pr dekk for denne jobben.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

PSI ja! Godt noen er våkne. Jeg er dødtrøtt.

Vet ikke om det er gummiventiler, men vil vel anta det, det er vel de som er billigst, og jeg ser ikke for meg at madammen har betalt ekstra for blanke ventiler.. Det er forøvrig 15" alufelger (originale Sportage-felger).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ta en liten spray flaske og ha vann og Zalo oppi den. Så kan du ta og sprut Zalovannet på dekke og rundt om ventilen. Vist det begynner og boble så er det lekasje. Jeg jobber selv som en dekk om legger.

Du trenger ikke å ta av hele dekket for å skifte en ventil. Du trenger eneste å få dekke på frem siden til å gå litt nedenfør ventil på felgen på innsiden. Tar du en kniv og kutt av hoden på ventilen på innsiden av felgen. Så no er det bare å ta den ut. Ta litt Zalo eller noen andre glidemiddel så stikker du ventilen fra inn siden av felgen. no er det bare å få tak i ventilen. Vi bruker no en sånn vi skrur på gjengen på ventilen å dreg den inn dit den skal.

Beste er å far til din lokale dekkmontør. Vi tar no 50kr for å gjør det. Og det tar bare 3min å gjør det å. Bare vist man har rette utstyr.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ok. Takker for tips! :)

Må jeg til og bytte hele ventilen tror jeg bare vi leverer de inn. Er kaldt og j..... ute, og ikke så mange kronene det var snakk om. De skulle ha ca. 450,- for å lappe to dekk med og på avlegging. Men regner med det blir billigere hvis det bare er ventilen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja når du bare skal skifte ventilen så blir det nok en del billigere..

Mener å huske at det ikke koster mere enn 10kr pr ventil og så skal det stemme ganske godt at "av og påtaging" av dekk koster 50 kr pr dekk.

Hadde du bodd i tromsø så sku jeg fixa det gratis til deg jeg :wink:

Vi bmw-eiere skal jo altid holde sammen vettu! :P

Lenke til kommentar
Del på andre sider

jobber selv på dekkteam, og når vi skal fjerne ventiler tar vi enten av dekket og skjerer av ventilen, ellers drar vi bare ut ventilen "utenfra" med spesialverktøy :/ no stress... men man slipper å ta av dekket for å sette i ny ventil om du har vektøy til det, men uansett må du løsne dekket litt :P hehe... det går billig hos oss ihvertfall :|

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
 Share

• Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...