Gunnar Skrevet November 14, 2005 Share Skrevet November 14, 2005 Har hørt at det skal være mulig å bytte ventiler på vanlige bildekk uten noe særlig pes (trodde egentlig man måtte sette de i felgen med dekkene av felg), og lurer litt på hvordan det gjøres. Nye ventiler og et billig verktøy for demont/montering er visst det som behøves, altså uten å ta dekk av felg. Noen som vet noe mer om hvordan det fungerer, hvor man evt. får tak i verktøy/ventiler og hva det koster? Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
m3e30 Skrevet November 14, 2005 Share Skrevet November 14, 2005 hmmm, jobber som ''dekkomlegger'' , men har aldri hørt om noe sånt.. eneste utvei er å vrenge avd ekket og inn med ny ventil, såvidt jeg vet. kan ikek tenke meg at noe annet er mulig? Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
henry Skrevet November 14, 2005 Share Skrevet November 14, 2005 Jeg trodde også det var mulig å skru ut innmaten av ventilen og bytte denne, men om du jobber som dekkomlegger så burde vel du ha hørt om det da! Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Steffan C Skrevet November 14, 2005 Share Skrevet November 14, 2005 Jeg trodde også det var mulig å skru ut innmaten av ventilen og bytte denne, men om du jobber som dekkomlegger så burde vel du ha hørt om det da! Det er ikke no problem, men jeg tror nok ikke det er det Gunnar mener, han mener vel hele ventilen. Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Runar-CSi Skrevet November 15, 2005 Share Skrevet November 15, 2005 Hvis det er innmaten han mener så er det enkelt å gjøre det ja... men hvis det er hele ventilen så blir det verre... mesteparten av ventilene er festet fra innsiden av felgen... Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Gunnar Skrevet November 15, 2005 Forfatter Share Skrevet November 15, 2005 Vel, jeg får gi litt mer bakgrunnsinfo. Det har seg slik at begge bakhjulene på madammens bil var tomme for luft etter vinterlagring. Vi pumpet de opp og satte de på, men de lekker hele tiden. Pumper de til 35 bar, så er de nede i 15 igjen 5-6 dager senere. Det er dekk som var nye i fjor, og de er i meget god stand. De har ligget tørt og fint inne på en låve, og det har ikke skjedd stort der inne som kan ha stukket hull på de. Mistenker derfor ventilene. I den forbindelse var det en som hadde nevnt for henne at han bare hadde kjøpt ventiler og byttet de selv. Var visst kjempenkelt og billig. Mente det var dumt å betale nesten 500,- til E18 Motorsenter for å gjøre det. Er det altså slik at ventilen settes inn fra baksiden, men at det da er en "løs" innmat som kan tas ut utenfra? Og da kan det også settes inn ny innmat utenfra? Trodde hele greia var en en "del" jeg. Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
kokfesk Skrevet November 15, 2005 Share Skrevet November 15, 2005 Vel, jeg får gi litt mer bakgrunnsinfo. Det har seg slik at begge bakhjulene på madammens bil var tomme for luft etter vinterlagring. Vi pumpet de opp og satte de på, men de lekker hele tiden. Pumper de til 35 bar, så er de nede i 15 igjen 5-6 dager senere.Det er dekk som var nye i fjor, og de er i meget god stand. De har ligget tørt og fint inne på en låve, og det har ikke skjedd stort der inne som kan ha stukket hull på de. Mistenker derfor ventilene. I den forbindelse var det en som hadde nevnt for henne at han bare hadde kjøpt ventiler og byttet de selv. Var visst kjempenkelt og billig. Mente det var dumt å betale nesten 500,- til E18 Motorsenter for å gjøre det. Er det altså slik at ventilen settes inn fra baksiden, men at det da er en "løs" innmat som kan tas ut utenfra? Og da kan det også settes inn ny innmat utenfra? Trodde hele greia var en en "del" jeg. Jobber også som dekkomlegger å har aldri hørt om noe verktøy som gjør at du ikke trenger å ta av dekket for å bytte ventil. Du kan skru ut nåla på ventilen utenfra men ikke hele ventilen. Hvis din lokale dekkforhandler tar 500 kr for å bytte ventiler, da bør du gå ett annet sted. Der jeg jobber tar vi 50 kr pr dekk for denne jobben. Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Runar-CSi Skrevet November 15, 2005 Share Skrevet November 15, 2005 . Pumper de til 35 bar, så er de nede i 15 igjen 5-6 dager senere. Hehe.... trøtt er du og.... Er det gummiventiler på disse felgene?? Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Gunnar Skrevet November 15, 2005 Forfatter Share Skrevet November 15, 2005 PSI ja! Godt noen er våkne. Jeg er dødtrøtt. Vet ikke om det er gummiventiler, men vil vel anta det, det er vel de som er billigst, og jeg ser ikke for meg at madammen har betalt ekstra for blanke ventiler.. Det er forøvrig 15" alufelger (originale Sportage-felger). Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Frode H. Skrevet November 15, 2005 Share Skrevet November 15, 2005 Sjekk om det er innsatsen i ventilen som lekker. Da kan du skifte denne selv. Går ut ifra at slike selges løst, eventuelt kan du bare kjøpe 2 nye ventiler og bytte over innsatsen. Litt spytt på ventilen så ser du hvor luften lager bobler. Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Aroid Skrevet November 15, 2005 Share Skrevet November 15, 2005 Ta en liten spray flaske og ha vann og Zalo oppi den. Så kan du ta og sprut Zalovannet på dekke og rundt om ventilen. Vist det begynner og boble så er det lekasje. Jeg jobber selv som en dekk om legger. Du trenger ikke å ta av hele dekket for å skifte en ventil. Du trenger eneste å få dekke på frem siden til å gå litt nedenfør ventil på felgen på innsiden. Tar du en kniv og kutt av hoden på ventilen på innsiden av felgen. Så no er det bare å ta den ut. Ta litt Zalo eller noen andre glidemiddel så stikker du ventilen fra inn siden av felgen. no er det bare å få tak i ventilen. Vi bruker no en sånn vi skrur på gjengen på ventilen å dreg den inn dit den skal. Beste er å far til din lokale dekkmontør. Vi tar no 50kr for å gjør det. Og det tar bare 3min å gjør det å. Bare vist man har rette utstyr. Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Gunnar Skrevet November 15, 2005 Forfatter Share Skrevet November 15, 2005 Ok. Takker for tips! Må jeg til og bytte hele ventilen tror jeg bare vi leverer de inn. Er kaldt og j..... ute, og ikke så mange kronene det var snakk om. De skulle ha ca. 450,- for å lappe to dekk med og på avlegging. Men regner med det blir billigere hvis det bare er ventilen. Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
///MoePower Skrevet November 15, 2005 Share Skrevet November 15, 2005 Ja når du bare skal skifte ventilen så blir det nok en del billigere.. Mener å huske at det ikke koster mere enn 10kr pr ventil og så skal det stemme ganske godt at "av og påtaging" av dekk koster 50 kr pr dekk. Hadde du bodd i tromsø så sku jeg fixa det gratis til deg jeg Vi bmw-eiere skal jo altid holde sammen vettu! Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Maxxsonics Skrevet November 15, 2005 Share Skrevet November 15, 2005 jeg jobbet som dekkomlegger før og måtte alltid ta av dekket får å skifte hele ventilen! kan ikke sjønne hvordann en skal få dratt ut ventilen uten å skjere den av! vi tok 50 kr får å ta av dekket også.. Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Scirre Skrevet November 15, 2005 Share Skrevet November 15, 2005 jobber selv på dekkteam, og når vi skal fjerne ventiler tar vi enten av dekket og skjerer av ventilen, ellers drar vi bare ut ventilen "utenfra" med spesialverktøy :/ no stress... men man slipper å ta av dekket for å sette i ny ventil om du har vektøy til det, men uansett må du løsne dekket litt hehe... det går billig hos oss ihvertfall Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå