ChrZZ Skrevet November 16, 2005 Share Skrevet November 16, 2005 Ser ut til at lufteanlegget i min 91mod 318 E36 synger eller har sunget på sitt siste vers.... For... Det hele begynte med at det kom en slags hvinende lyd ut fra anlegget når jeg hadde på høyere styrke. Det var til å leve med, så jeg brydde meg ikke stort. Lyden var svak når den gikk på tomgang, men ble høyere (ikke HØYT) ved å gi gass. Såh... etter 3-4 mnd slik, så ser det ut til at den har dødd. Høres nu ut som det er en halvdød humle inne i der (og nei, det ER ikke det ), samt at det hørtes ut som noe går ugjevnt og SAKTE rundt. Dette er når den da står på full styrke (4). Står den på 1, så er det nesten stille. Hvis jeg har på vindublåsing (av front), så kommer det ingen luft (merker ihvertfall forsvinnende lite) uansett om det er 1 eller 4. Selv om jeg har kjørt en stund. Har jeg på kupéluften, så kommer det en svaaaaaaaaaak svaaak luft ut når den står på fullt. Hva skal jeg gjøre? Noen som har opplevd dette før? Jeg kan evt spille inn lyden, hvis noen er interessert, men tviler på at det vil hjelpe dere så mye. Kan det være et kulelager som er gåent? Isåfall, hvordan skifter man dette? (Er ikke AC) Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
ChrZZ Skrevet November 16, 2005 Forfatter Share Skrevet November 16, 2005 bump! Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
02 Touring Skrevet November 16, 2005 Share Skrevet November 16, 2005 På meg så virker det som du har pollen/miljøfilter en eller annen plass.Når det er tett så kommer ingen luft inn og viftelyden blir dempet. Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
ChrZZ Skrevet November 16, 2005 Forfatter Share Skrevet November 16, 2005 På meg så virker det som du har pollen/miljøfilter en eller annen plass.Når det er tett så kommer ingen luft inn og viftelyden blir dempet. Hmm... men kan det gjøre at viften lager slike lyder som beskrevet da? Skulle nu heller tro at den bare *dempet*, som du sa, lyden.. og ikke genererte noen. Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
02 Touring Skrevet November 16, 2005 Share Skrevet November 16, 2005 Har du pollenfilter? Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
ChrZZ Skrevet November 16, 2005 Forfatter Share Skrevet November 16, 2005 Har du pollenfilter? Heh. Har -ingen- anelse. Hmm... Så ut som det var mye knot for å finne ut også --> http://www.bimmers.no/viewtopic.php?t=8 ... llenfilter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
bimmerdude Skrevet November 16, 2005 Share Skrevet November 16, 2005 Pollenfilteret tetter seg ikke på 10 minutter. Og blir vel aldri potte tett. Er nok viftemotoren som har tatt kvelden. Den hylelyden bekrefter også det. Den sitter under det dekselet øverst i motorrommet mot frontruta. Det er veldig enkelt å ta ut det dekselet. Da kommer du til viftmotoren. Pollenfiltenere sitter montert på den. På hver sin side. Jeg tror alle E36 kom med pollenfilter. Og sist men ikke minst kjøp en Haynes bok. Den koster 200 kr og er verdt hver krone. Du lærer masse om bilen din og får mye mer glede ut av bilen. Der står det hvordan du fikser slikt som dette. Det er ikke knotete å finne. Den guiden gjelder kun biler med A/C. På modeller uten A/C sitter pollenfilteret der jeg tidligere beskrev. Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
ChrZZ Skrevet November 16, 2005 Forfatter Share Skrevet November 16, 2005 Pollenfilteret tetter seg ikke på 10 minutter. Og blir vel aldri potte tett.Er nok viftemotoren som har tatt kvelden. Den hylelyden bekrefter også det. Den sitter under det dekselet øverst i motorrommet mot frontruta. Det er veldig enkelt å ta ut det dekselet. Da kommer du til viftmotoren. Pollenfiltenere sitter montert på den. På hver sin side. Jeg tror alle E36 kom med pollenfilter. Og sist men ikke minst kjøp en Haynes bok. Den koster 200 kr og er verdt hver krone. Du lærer masse om bilen din og får mye mer glede ut av bilen. Der står det hvordan du fikser slikt som dette. Det er ikke knotete å finne. Den guiden gjelder kun biler med A/C. På modeller uten A/C sitter pollenfilteret der jeg tidligere beskrev. Hvor på GS-bildeler sin side finner jeg viftemotoren? Under siden "Varmeapparat", så er det jo en del bilder Har en: e36, 318, M40, august/1991, manuell EDIT: Jeg har både Haynes Repair Manual og BMW 3 series Service Manual, så jeg skal se om jeg finner noe der når det kommer til bytting. Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Øyvind Skrevet November 16, 2005 Share Skrevet November 16, 2005 Når du ringer Gs bildeler er det en fordel å oppgi de 7 siste siffer i chassinummeret på bilen din. Da ser de med en gang hvilken bil du har, og du er sikker på og få de rette delene... Sjekk ut den online ETK'en på siden her!... skriv inn de 7 siste sifferne og finn ut nesten alt om bilen din! veldig bra! Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
ChrZZ Skrevet November 16, 2005 Forfatter Share Skrevet November 16, 2005 Når du ringer Gs bildeler er det en fordel å oppgi de 7 siste siffer i chassinummeret på bilen din. Da ser de med en gang hvilken bil du har, og du er sikker på og få de rette delene...Sjekk ut den online ETK'en på siden her!... skriv inn de 7 siste sifferne og finn ut nesten alt om bilen din! veldig bra. Så ut som at jeg fant den. Koster rundt 2600,- for en Bosch-motor. Noen andre her som har sett eller vet om et sted som er billigere? :/ Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå