Gå til innhold

hva slags olje på turbokonvertert E30?


ehrnst
 Share

Anbefalte innlegg

Hei.

Henta meg en 323tic igår. Så at oljelampa lyste så jeg svingte innom en bensinstasjon for å kjøpe olje, hele tiden tenkte jeg på å kjøpe en helsyntetisk olje, som jeg kjørte på 325'en, men etter en liten titt i bagasjen blei jeg usikker. Der lå det en kanne med 15-40 for heavy duty diesel and gasoline trucks with or without turbo.......

hva pokker? holder fortsatt en knapp på hel syntetisk jeg da. hva med dere?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

tror jeg ville ha kjørt på helsyntetisk ja. etter alt jeg har lest og blitt fortalt så skal jo ikke akkurat en turbo motor være så sinnsykt glad i helsyntetisk. og hvertfall ikke turbo'n. men motoren vill vell rakle noe mere på helsyntestisk enn på mineral da.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

he he...hvis turboen spyr ut olje av eksosen så er det vel på tide å bytte den vel? kanskje derfor at han har kjørt på truck oljen da denne er tykkere og forhåpentligvis ikke vil lekke så mye som en helsyntetisk. jeg er ingen olje ekspert men slik jeg har forstått det så er helsyntetisk en helårsolje som egner seg bra feks til vinterbruk,mens den ikke nødvendigvis er det beste til hardkjør sommerstid. dette er jo et eget fag det her med oljer.husker "muppen" i bilsport leide inn en "olje-konge" til å finne beste olje til deres bruk.noe av hans konklusjon var blandt annet at siden denne motoren bare skulle kjøres sommerstid så ville han anbefale en mineralolje etter hans spesifikkasjoner.og dette dreide seg da om en 700 hesters 2l.....

Lenke til kommentar
Del på andre sider

enkelte motor"experta" anbefaler syntetisk olje over en lav sko,, Fra 1950 til i dag.. men du må være sikker på at motoren tåler slik olje.. fyller du syntetolje på en tidlig 70-tals motor kan du risikere at pakninga og o-ringa forvitra fortare enn fy.. derav de ikkje tåler det! chevrolet f.eks. leverer byttemotorer der all garanti bortfaller viss der blir benyttet syntetolje.. det sies at syntetoljen skal ta opp dritten i motoren å få den vekk.. men det er ingen selfølge i en gammel motor som kansje har dårligere veivhusventilasjon.. å da blir all dritten liggande igjen under toppdeksele hvor det er kaldest å skiten legger seg til..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
 Share

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...