Øyvind Skrevet November 21, 2005 Share Skrevet November 21, 2005 Lurer på om det er noen her som har erfariger med varme i sidespeilene? Dette gjelder de orginale speilene. Det er nå ett par år siden jeg kjøpte nye speilglass (hos GS bildeler) da det viste seg at speilglassene på min bil var helt kalde, selv om det var -15 grader ute! Jeg monterte de nye speilglassene og alt var i skjønneste orden! Nå for en stund siden tok varmen slutt i speilene! Jeg har sjekket at det kommer spenning til speilglassene, og målt resistansen i selve varmeelementene med multimeter. Det fins en viss motstand i de, så det ser ikke ut til å være brudd, men ikke f... om de blir varme! De er helt døde! Det er jo visst nok sånn at speilene blir forsynt med konstant spenning når tenning er på, og varmeelementene regulerer seg automatisk etter hvilken temp. det er ute. Dvs. at hvis det er varmt ute (sommer) går det liten strøm gjennom varmeelementet, og hvis det er kaldt og speilene er islagt (vinter) vil man få en høyere strøm gjennom elementet. Noen?? Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Cappel Skrevet November 21, 2005 Share Skrevet November 21, 2005 Hmm, hvis det er for liten/ingen motstand i speilene vil det jo bli veldig varmt et eller annet sted, mest sannsynlig sikringen som vil gå. Har du sjekket denne for sikkerhets skyld? Ellers så bør du kanskje se om regulatoren endrer resistansen ved kulde. Tips, legg den i fryseren og ohm den. Men jeg har egentlig alltid trodd at varmen i speilene ble slått av/på sammen med varmetrådene i bakruta. Sikker på at ikke dette er tilfelle? Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Bjørn 320 Skrevet November 21, 2005 Share Skrevet November 21, 2005 Men jeg har egentlig alltid trodd at varmen i speilene ble slått av/på sammen med varmetrådene i bakruta. Sikker på at ikke dette er tilfelle? Trur det står på heile tid...er i alle fall slik på min og... Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Håvard ///M3 Skrevet November 21, 2005 Share Skrevet November 21, 2005 På min står det også alltid på varme Men en bekjent hadde en e36 touring,der var det bare varme sammen med varmetråder. Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Øyvind Skrevet November 22, 2005 Forfatter Share Skrevet November 22, 2005 Hmm, hvis det er for liten/ingen motstand i speilene vil det jo bli veldig varmt et eller annet sted, mest sannsynlig sikringen som vil gå. Har du sjekket denne for sikkerhets skyld?Ellers så bør du kanskje se om regulatoren endrer resistansen ved kulde. Tips, legg den i fryseren og ohm den. Men jeg har egentlig alltid trodd at varmen i speilene ble slått av/på sammen med varmetrådene i bakruta. Sikker på at ikke dette er tilfelle? Ja, hvis det er liten eller ingen motstand i elementet vil det jo være nermest en kortslutning, og sikringen vil gå, det er sant. Dette er logisk. Nei det har ingen forbindelse med varmetrådene i bakruta, det er jeg helt sikker på. Mulig det er tilfelle på andre modeller, men ikke på min... Nå har jeg prøvet og ohme speilglassene når de er kalde og når de er varme, de ser ut til å fungere fint og endrer motstand fra ca 4 ohm i kald tilstand til omlag 12 ohm når de er i romtemperatur... MEN...nå har jeg til min forundring funnet ut at det ikke kommer spenning til de ledningene som går inn på speilglasset! Spenning til speilglasset blir hentet fra to av ledningene som går inn på speiljusterings-motoren... Speiljusteringen virker som den skal, og sikringen til denne er hel. Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Øyvind Skrevet November 26, 2005 Forfatter Share Skrevet November 26, 2005 Hva kan være feil Noen som har peiling Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Øyvind Skrevet November 27, 2005 Forfatter Share Skrevet November 27, 2005 Fant feilen! Det viste seg å være dårlig kontakt/feil med bryteren til speiljusteringen! Strømmen til varmen i speilene går gjennom denne... Skal kjøpe ny. Så der fikk dere et tips, hvis det skulle være noen som plages med dette... :) Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå