Gå til innhold

E39 523i

Øyvind
 Share

Anbefalte innlegg

Jeg er i dag en fornøyd eier av en 93mod. E36 325i Coupe. Har hatt denne bilen i ca. fem år nå, og trives veldig godt med den. Har såvidt begynt å spekulere i å kjøpe en nyere og større BMW (Bmw blir det, den saken er grei! :) )

Her en kveld var jeg og kikket på en 99mod. E39 523iA, med omentrent alt utstyr, tok en skikkelig prøvetur også!... Fant med en gang ut at dette var en bil jeg kunne trives i! Likte den veldig godt! Faktisk første gangen jeg har prøvet en E39... :o

Så det blir nok mest sannsynlig en sånn bil, en 523i eller muligens 525i... Er det noen her som har noen tips til meg angående dette, noen modeller jeg bør unngå...vanlige feil på disse...med eller uten automat, steptronic?? etc...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

• Svar 42
  • Created
  • Siste svar

Top Posters In This Topic

Er storfornøyd med min E39.

Eneste som er gjort de 10mnd eg har hatt den er skiftet bremsklosser, og luftbelger til aut. nivåregulering.

Virker på meg som desse luftbelgene har en ca levetid på 5 år, da gummien på begge var råtten(sprekker og lekasje).

Masse elekrtiske duppeditter, som har fungert prikkfritt :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fornuftig valg :-)

Har hatt min E39 523iA Steptronic siden januar i år og jeg gleder meg hver gang jeg skal ut å kjøre.

Har ikke hatt noen store problemer. Eneste negative må være at vannpumpa gikk, er visst en kjent feil på disse bilene.

Kan ikke komme på noe negativt her jeg sitter.

Noen mener at 523iA blit litt slapp og heller ville ha gått for en 528.

Du får nesten bare teste dette. Jeg synes nå de 170 hestene i 523 er mer enn nok.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvis du skal selgen den på et tidspunkt så kjøp en med Steptronic! Jeg kjører selv 523iA og er 100% fornøyd!

Dessuten er motoren sterkere enn 170 hester. Iflg teknikens värld (?) så yter den ca 184. Det er tross alt basically en 2,5 liters M50 motor med 24V som har fått Enkel-vanos, så teknisk sett burde den hatt minst 193 hester, men pga det tyske avgiftsystemet (170/193/218) hk så "trimmet de den ned", mest på papiret.

Sørg for å få en med skinn, multiratt og gjerne Professional stereo, det låter faktisk veldig bra!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ok. Takk for tips. :) Har en tråd gående på teknisk også angående 523i og 525i. Der er det også en som mener at den yter mye mer enn den er oppgitt til... Jeg synes dette høres litt rart ut...men, men. :?

Det er vel en M52 motor på 2,5 liter som sitter i 523i. (oppgitt til 170hk)?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gamlingen hadde en 523iA '99 i min ungdomstid. Var firmabil med fri bensin så jeg kjørte sikkert 50k på de 2-3 årene jeg hadde tilgang til den... :lol:

Den var det en god del tull med. Var på verksted hele tiden, alltid noe som gikk galt. Men har senere hørt fra mekanikere at det har vært mye tull med denne årgangen.

Men når det er sagt er dette absolutt en utrolig god bil, med en fantasktisk girkasse! Du må se på turtelleren for å se når den girer, en kjenner det ikke... Kjøreegenskaper er det plenty av, samtidig som komfort er i topp klasse. Løp å kjøp! ( men ikke 99' :wink: )

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Unngå 99-modell er bare tull. Hvis du skal unngå noe så unngå de gamle med automat uten steptronic. Jeg har hatt en 96 modell 528i manuell(!) som jeg kjørte nesten 70.000km med uten problemer i det hele tatt.

97 98 99 modellene er helt identiske forøvrig, kan være små forskjeller fra 96 til 97 pga at den kom i 96, men ikke noe vesentlig.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Javel... dobbel vanos kom vel på '98 modellen og oppover, så vidt jeg har skjønt. :) Når jeg bytter bil har jeg egentlig tenkt og komme meg opp på modeller fra 2000 og opp, men '99 går kanskje også...

Biler blir jo som kjent fort "gamle"...vi skriver jo snart 2006, og en '99 virker litt "gammel" synes jeg. Er nesten litt skremmende og tenke på at den blir 10 år gammel tre år fra nå.... :shock:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har vært sjofør på en 523i som tilhørte brodern til en

kolega til meg et par helger her i høst og det er en

extrem nydelig bil å kjøre,

drar hakket bedre en min 1992 320i coupè,

lydstille slå av alt av musikk, vifter når man står i ro så hører man ikke motoren. :D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
 Share

• Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive

• Opprett ny...