SteffenK Skrevet November 25, 2005 Share Skrevet November 25, 2005 Hvis jeg kjøper ting på ebay, betaler jeg kun det som selger skal ha, eller kommer det utgifter i tilegg? Må jeg betalte noe i toll å sånt? Eller er prisen for varen+frakt det fullstendige beløpet? Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
sindre Skrevet November 25, 2005 Share Skrevet November 25, 2005 Varer over 200 kr må man egentlig tolle. Men mine varer har ikke blitt stoppet enda. Man må betale for varen og eventuelt frakt hvis selger krever dette. Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Jonte Skrevet November 25, 2005 Share Skrevet November 25, 2005 Handel på Ebay: Du er med i budrunde eller bruker "Buy It Now" funksjonen. Når du har vunnet varen, så betaler du prisen for den + frakt. F.eks 80dollar for varen + 20dollar i frakt. Altså 100dollar for begge deler. Du betaler med PayPal til selger. 100dollar = 600kr, og dermed må du betale 25% moms på dette, den blir da 150kr. Også må du betale tollgebyr på ca 150kr. Så da koster varen deg 600+150+150 = 900kr levert på døren. Så finnes det jo litt triks å gjøre, for å slippe billigere unna. Dette spørs veldig på hvem du handler med. Handler du fra et 'firma' så er de som oftest lite villig til å sende ting som 'gave', siden de kan få trøbbel etterpå. Men, noen gjør det. Privatpersoner gjør det uten problem. En vare som koster under 200kr tilsammens med frakt betaler du ingenting på. Er varen en gave og koster under 1000kr med frakta betaler du heller ingenting på den. Dette fungerer som regel greit på små varer som liksom kan være gaver. Større varer som f.eks senkesett, etc er det litt vanskeligere å lure inn. Så et triks er å få selger til å skrive ned verdien. F.eks fra 1000dollar til 500dollar. Da må du bare betale 750kr i moms i stedet for 1500kr i moms. Mange er ganske villige til dette. Spør selger først om han er villig til å gjøre noe av dette, også er det vel bare å handle. Husk å se på tilbakemeldinger på selger, så du slipper å bli lurt. Lykke Til Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Erik E30 Einum Skrevet November 25, 2005 Share Skrevet November 25, 2005 De få gangene jeg har handlet på eBay så har selgerne uoppfordret sendt det som vanlig post. Dette har vært mindre ting da, som det er uproblematisk å sende som brev. Dette har da naturlig nok vært ting jeg har forhåndsbetalt. Bare EN gang har jeg ikke fått varen jeg betalte for, men jeg gadd ikke å stresse med det når selgeren satt i Tyskland. Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
-Cain- Skrevet November 25, 2005 Share Skrevet November 25, 2005 Er du usikker, så kontakt www.toll.no. Da får du svar. Alt under 200 er tollfritt, som folk har nevnt her oppe. Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
ChrZZ Skrevet November 25, 2005 Share Skrevet November 25, 2005 Og for å flisespikke -enda- mer: Jonte var VELDIG flink til å skille mellom toll og moms (/mva). Toll = en avgift bestemt av en sats som for å beskytte det indre norske markedet. F.eks så er tollen på brasiliansk indréfilet er ca 150,- per kilo. Som regel er det da bare toll på sære ting. Da ikke elektronikk og bilutstyr. Moms = noe som må betales på alt som innføres til Norge, så lenge gjenstanden ikke er under 200,- i verdi, eller 1000,- som gave. og ja, jeg skjønner hva dere mener når dere skriver "toll", og ikke "mva/moms", men allikevel Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
sindre Skrevet November 26, 2005 Share Skrevet November 26, 2005 flisespikk er bra for jeg trodde det faktisk var toll og ikke mva Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Erik E30 Einum Skrevet November 26, 2005 Share Skrevet November 26, 2005 flisespikk er bra Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå