Gå til innhold

520 med litt ulyd


chrbje76
 Share

Anbefalte innlegg

Kjøpte for en tid siden en 520i 98 140 000km, under hard aksellerering hamrer og raller det litt fra motoren, litt vibrasjon også. Ved tomgang hører at et eller annet "klonker" litt på hver omdreining, nesten ikke hørbart men det skal vell være helt smooth? kan vell best beskrive lyden som en blanding av eksoslekasje og lett metalisk hamring, det er såpass lite at jeg ikke la merke til det før etter å har brukt bilen i en måned.

Lyden og vibrasjonen virker altfor "lett" til å kunne være rådelager, en bmw skal vell heller ikke banke i rådene på 140 000?

Så tips på potensielle komponenter mottas med takk, jeg tenker vannpumpe, oljepumpe eller ventiløftere/kam men jeg er ikke helt detaljeorientert med hvordan de er konstruert på denne bilen og hordan slitasje betoner seg. Hvordan er kjededriften? kan strammere bli slitt?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Motoren er nok ok 140 000 er såvidt innkjørt motor,det kan være lagret i vannpumpe eller så er det normalt at Ac lager litt ulyd hvis du har det ikke noe å bry seg om.Strammehjul til viftereimer kan ha gått tomme for fett som er en vanlig feil koster ikke mye å bytte.Olje av god kvalitet må du ha .Begynn med vannpumpe,kjenn om det er slark i radiatorvifta,normalt å bytte pumpa etter ca 100 000.Bytt også reimer og strammehjul når du først er i gang.Litt knatrelyd ved aks er helt normalt å høre hvis du har vinduet oppe fordi det er 24 ventiler som skal jobbe.Bytt også plugger,mulig forrige eier slurvet med dette.Lag deg ett stetoskop med en hageslange og prøv å lokaliser lyden når en medhjelper ruser bilen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk for svar,, byttet pluggne, de så ikke slitt ut i det heletatt men det hjalp endel vibrasjonene. Gikk også over insugs området, hvor ting ikke satt helt på plass,hjalp også endel på lyden men bankingen er der fremdeles virker det som. Hadde en gammel bil hvor bensinpumpen var drevet med en vippearm inn på kammen, når den ble slitt hørtes det slik ut, en metal del som vippes mot en annen med olje i mellom og litt for mye slark. Men seff mulig jeg er veldig sær nå, når man først henger seg opp slike ting og ikke har noen refferanser kan det fort bli litt galskap :). Skal ta en titt på vannpumpe, noen enkel måte å sjekke på?.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bilen er påkostet nærmere 40 000 så jeg tør ikke engang nærme meg noe mer verksted på en stund nå. foresten hvilke erfaringer har folk med BMW service på ensjø? virker ikke helt 100% orden på ting der i gården. Satte inn bilen der for å fikse noe slark i hjulkryss, når jeg ringer har de igangsatt reprasjoner for godt over 20 000, eller dvs første gang jeg ringte ble jeg fortalt at alt av bremser måtte byttes,,,merkelig tenkte jeg skulle jo være nytt det,, ringte igjen,,, da var bilen full av vann, etter mye frem og tilbake var den ikke full av vann alikavell men måtte fikses både her og der. Noe jeg reagerer på er at de kjørte en diagnose på motor, jeg sa riktignok at bilen brukte litt mye,, men hva skal en diagnose si om det ikke er noen feilmeldinger på bilen?? følte meg sånn passe rundlurt av dem i etterkant.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
 Share

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...