Gå til innhold

Bruker 520i'en min mye bensin??


Anbefalte innlegg

Skrevet
det første eg hadde gjort var og sjekke om luftfilteret var tett,, en bil med tett luftfilter bruker veldig mye bensin.. så ville eg sjekket om det var dårlige plugger evt feil på dyser. kanskje alt for stor motstand i eksosen. kontrolere kompresjon, kontrolere tenning, vist tenninga er feil kan det gå mye suppe
Ta en skjekk på lambdasonden også.

Finnes det noen andre signaler visst noe av dette skulle vært gåent? ikke bare høyt forbruk?

Ting som jeg har lagt merke til er at bilen har en usedvanlig "grom" lyd :P , høres ut som at det er effektanlegg på bilen , men det er ikke det og det er er heller ikke hull noen steder. Det pleier også å smelle i potten! Kan dette ha noe med saken å gjøre?

Og på varm motor så pleier motoren og riste på tomgang, slik at man merker det i helebilen. turtallet er stabilt men bilen rister, ellers er det ikke noe å utsette.

  • Svar 30
  • Created
  • Siste svar

Top Posters In This Topic

Skrevet
det første eg hadde gjort var og sjekke om luftfilteret var tett,, en bil med tett luftfilter bruker veldig mye bensin.. så ville eg sjekket om det var dårlige plugger evt feil på dyser. kanskje alt for stor motstand i eksosen. kontrolere kompresjon, kontrolere tenning, vist tenninga er feil kan det gå mye suppe
Ta en skjekk på lambdasonden også.

Finnes det noen andre signaler visst noe av dette skulle vært gåent? ikke bare høyt forbruk?

Ting som jeg har lagt merke til er at bilen har en usedvanlig "grom" lyd :P , høres ut som at det er effektanlegg på bilen , men det er ikke det og det er er heller ikke hull noen steder. Det pleier også å smelle i potten! Kan dette ha noe med saken å gjøre?

Og på varm motor så pleier motoren og riste på tomgang, slik at man merker det i helebilen. turtallet er stabilt men bilen rister, ellers er det ikke noe å utsette.

dette høres ut som tennings problemer. men det er vel sjøljusterende tenning på denne motoren.. blei litt usikker nå! kanskje er katalysatoren din potte tett!

Skrevet
det første eg hadde gjort var og sjekke om luftfilteret var tett,, en bil med tett luftfilter bruker veldig mye bensin.. så ville eg sjekket om det var dårlige plugger evt feil på dyser. kanskje alt for stor motstand i eksosen. kontrolere kompresjon, kontrolere tenning, vist tenninga er feil kan det gå mye suppe
Ta en skjekk på lambdasonden også.

Finnes det noen andre signaler visst noe av dette skulle vært gåent? ikke bare høyt forbruk?

Ting som jeg har lagt merke til er at bilen har en usedvanlig "grom" lyd :P , høres ut som at det er effektanlegg på bilen , men det er ikke det og det er er heller ikke hull noen steder. Det pleier også å smelle i potten! Kan dette ha noe med saken å gjøre?

Og på varm motor så pleier motoren og riste på tomgang, slik at man merker det i helebilen. turtallet er stabilt men bilen rister, ellers er det ikke noe å utsette.

dette høres ut som tennings problemer. men det er vel sjøljusterende tenning på denne motoren.. blei litt usikker nå! kanskje er katalysatoren din potte tett!

Kan dette med dyp brumme lyd, og smelling i potten være tegn på at katalysatoren er gåen eller tett??

Skrevet

min forrige bil 520ia 97 brukte 1 liter på småkjøring og ca 0,8 på langkjøring som er normalt på den bilen.Du bruker dobbelt så mye,så det må være en alvolig feil ett sted.

Skrevet

Kjørt en E32 i "sport" som brukte 3 liter på mila. det var i alle fall det computeren sa.... ikke sikkert det var riktig ... men det er nesten garantert noe galt når en 520 har så mye i forbruk.

Skrevet
:( jeg ser bare tankmåleren synker sakte men sikkert mot venstre :( :(

Må på verksted snartest!! :cry:

Få sjekket tenningen din! Smelling i potta kommer fra uforbrent bensin noe som tyder på at tenningen er feil og den gir derfor altfor mye bensin.

Jeg hadde samme problem på 200sx'en min, brukte over 2liter mila, fikk stilt tenning så var jeg under litern igjen ;)

Skrevet

Det er ikke kaldstartdysa som har hengt seg opp, da? :roll:

Hvis den gir bensin også etter at motoren blir varm, så kan det bli både smelling i potter og et heftig bensinforbruk.......

Skrevet
Det er ikke kaldstartdysa som har hengt seg opp, da? :roll:

Hvis den gir bensin også etter at motoren blir varm, så kan det bli både smelling i potter og et heftig bensinforbruk.......

:applause:

den hadde eg glemt gitt. det er en stor mulighet for det.

Skrevet

Kaldstartdyse?

Finnes ikke slikt på en M50. Er ikke en 70-talls injection motor heller. Tror faktisk ikke min gamle E30 325i hadde det heller.

Du bør først sjekke om du har bensinlekasje i motorrommet. Så slipper du kanskje det som skjedde med Ettertenning at bilen hans brant opp.

Ellers så bør du sjekke luftmassemåleren, lambda og temp måler i innsuget. Virker som du får feil bensinblanding.

Skrevet

Eg hadde ein båt som eg selte for eit halvt år sia for å få råd til bmw en min som eg har nå ;-)

Der hadde eg samme problemet, den brukte meir bensin enn det som var normalt for den motortypen på den type båt. Så eg plukka fra kvarandre motoren og skifta rammelager, veivlager og stempelringer (kunne jo eigentleg berre skifta stempelringene da). Etter det gjekk forbruket ned.

Vist det er dårlege stempelringer, blir kompresjonen dårleg, noko som fører til at du bruker meir bensin enn normalt.. Prøv å skifta stempelringer på den ;-)

Det er ein enkel og grei opperasjon vist du kan det...

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive

×
×
  • Opprett ny...