apriliamann Skrevet Desember 1, 2005 Share Skrevet Desember 1, 2005 Lurte på hva slags deler jeg trenger å få tak i for å bygge om til 5bolt på e30'n min. Har hørt jeg kan ta deler fra e36. Er det samme hvilken e36 jeg tar fra? Hvilke bakstillingsdeler trenger jeg? Og hvilke forstillingsdeler trenger jeg? Hadde vært fint hvis noen kunne fortalt meg dette i detaljer. Er det mye jobb å bygge om? Vet det har vært en tråd om dette før men følte det ikke stod konkret hva man trenger å gjøre? På forhånd takk! Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
apriliamann Skrevet Desember 2, 2005 Forfatter Share Skrevet Desember 2, 2005 Noen som vet? Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
HenrikE30+ Skrevet Desember 3, 2005 Share Skrevet Desember 3, 2005 Lurte på hva slags deler jeg trenger å få tak i for å bygge om til 5bolt på e30'n min.Har hørt jeg kan ta deler fra e36. Er det samme hvilken e36 jeg tar fra? Hvilke bakstillingsdeler trenger jeg? Og hvilke forstillingsdeler trenger jeg? Hadde vært fint hvis noen kunne fortalt meg dette i detaljer. Er det mye jobb å bygge om? Vet det har vært en tråd om dette før men følte det ikke stod konkret hva man trenger å gjøre? På forhånd takk! Du trenger flg: FORSTILLING 1. "Spindelhuset" fra en E36 (komplett med bremser og kalippere - ved M3 deler MÅ du ha spesielle 16" felger eller minimum 17"). 2. Fjærbeinet tar du også fra E36 - jeg bruker coilovers fra E36 (Z3 M Coupè). Skal du bruke de ordinære fjærbeinene fra E36 kan du IKKE bruke fjørene fra E36 (bilen blir altfor høy), det går visst fint an å bruke E30 fjører og topplager (topplageret fra E36 passer dessuten ikke...). 3. I tillegg til dette må du ha eksentrisk bærearmsforing (i bakkant av bærearmen) fra E30 M3 samt at du MÅ ha bærearmen fra E36 M3 3.2 (kun den har den riktige geometrien!!!). BAKSTILLING Her kan du gjøre ett av følgende valg: 1. Bruk de bærearmene du har (såfremt de har skivebremser) og skift nav, spindel, skiver og kalippere. 2. Kjøp nye/brukte bærearmer fra èn av flg. modeller: E36 Compact (318Ti eller 323Ti). De firesylindrede Z3ene FØR facelift. M Coupè eller Roadster (disse er forsterket og er A-formet istedenfor V-formet). VIKTIG!!! Om du kjøper bærearmer fra enten de 6-sylindrede modellene av Z3 eller fra en ETTER faceliften (bla. bredere hekk) er det viktig å huske på at selv om bærearmene passer rent fysisk i festene så vil du få en langt bredere hjulstilling bak (ca. 4-5cm på hver side). Grunnen til dette er at "øyet" der spindelen osv. sitter bygger lenger ut. Så, om du har M3 så vil disse fylle fint ut i hjulbuene eller om du planlegger å bredde bilen bak er dette helt OK! Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Viko Skrevet Desember 3, 2005 Share Skrevet Desember 3, 2005 Meget bra forklaring HenrikE30+ Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Lien Skrevet Desember 3, 2005 Share Skrevet Desember 3, 2005 En ting er hvertfall sikkert, og det er at du har peiling HenrikE30+..! Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
apriliamann Skrevet Desember 3, 2005 Forfatter Share Skrevet Desember 3, 2005 takker henrik! Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
John H Skrevet Desember 3, 2005 Share Skrevet Desember 3, 2005 http://www.bimmers.no/viewtopic.php?t=1 ... light=bolt Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
2RE_Racing Skrevet Desember 3, 2005 Share Skrevet Desember 3, 2005 Det går an å bare bytte hjullagere fremme, til E30 M3, og navene bak over til E30 M3. Har gjort det selv. (E30 325i -86) Litt lettere og fortere gjort, og billigere! Men navene bak kostet nesten 1000kr ny, fremhjulslagrene fikk jeg brukt gratis Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Gjest Skrevet Desember 4, 2005 Share Skrevet Desember 4, 2005 Passer det med bremseskjoldene fra 325 foran og bak da? Bare å putte på M3 skiver å calipere? Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå