Gå til innhold

hvordan ta av vifta for å komme til reg.reima og hjul ned?


mEhE
 Share

Anbefalte innlegg

skulle bytte reg.reim i dag,men fant ut at jeg ventet med det til jeg fikk vann pumpa..

reg.reima som sto på nå var så pass slakk at man kunne dra den av med fingrene omtrent.. så jeg stramma den og kjører slik en stund til.

da forsvant lyden jeg har masa på om her:-)

men hvordan for jeg av vifta? er det den store mutteren jeg må skru av?

jeg skrudde av de 4(eller var det 5) skruene bak vifta... men da løsna bare hjulet som går til dynamo reima...

hva med det store hjulet nedenfor vifta og dynamo (som driver begge)

må dette av? i såfall trenges det noe spesial verktøy?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

takker..men er vel ikke nødvendig og ta av skruene på hjulet som går til dynamo? når den store mutteren er løsnet ,er det vel bare å dra av det både vifta og dynamo hjulet?

men det store "svinghjulet"(eller hva man kan kalle det) nedenfor og mellom vifta og dynamo? hvordan er dette og få av? om det trengs å ta av da?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

takker..men er vel ikke nødvendig og ta av skruene på hjulet som går til dynamo? når den store mutteren er løsnet ,er det vel bare å dra av det både vifta og dynamo hjulet?

men det store "svinghjulet"(eller hva man kan kalle det) nedenfor og mellom vifta og dynamo? hvordan er dette og få av? om det trengs å ta av da?

Du må nok løyse reimhjulet på vannpumpa også, men det tar du etter at vifta er av.

Det store "svinghjulet" er populært kallet reimhjul og/eller svingningsdemper... :wink: Det må nok av, for å få skiftet reima ja.

Du løyser 6 bolter i senter på reimhjulet (de har 13mm hode). Du trenger (og skal) ikke løyse den store bolten som er skrudd i veiva (22mm hode). Når de 6 boltene er skrudd ut, kan reimhjulet være litt vanskelig å få av... Tolmodighet er en dyd, og skrujern og hammer er ofte essensiellt :wink:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er det jeg eller trådstarter som har misforstått ordet reg.reim?

Er ikke reg.reimen innvendig i motoren, altså det MeHe egentlig her mener er viftereim?

Ble litt usikker.

Når du sier det, så stusser jeg litt jeg også litt på hva han mener nå...

Og reg reima er innvendig ja...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

reg.reima som sto på nå var så pass slakk at man kunne dra den av med fingrene omtrent.. så jeg stramma den og kjører slik en stund til.

da forsvant lyden jeg har masa på om her:-)

men hvordan for jeg av vifta?

Har han stramma den,forså å ikke få av vifta?

Tenker det er viftereima han mener jeg.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

hehe... er ikke så alt for lett å beskrive hva jeg mener..

men det er reg.reim det er snakk om..men vifta og div hjul må av for og komme til...

trengte ikke ta av annet en deksel og fordeler for å komme til å stramme reg.reima... men det trengtes.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
 Share

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...