acewolf Skrevet Desember 12, 2005 Share Skrevet Desember 12, 2005 Jeg har en BMW E36 316 sedan. Har litt lyst for morro skyld å montere turbo. Det eneste jeg har foreløpig er turbo og WG. Kan noen forklare meg hva jeg trenger og hvordan jeg får en turbomotor ut av dette uten at det skal koste det hvite i øyet..? Mangle lurer sikkert på hvorfor jeg vil ha turbo i en stakkars liten 316. Svaret er: Jeg har lyst til å lære... Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
acewolf Skrevet Desember 12, 2005 Forfatter Share Skrevet Desember 12, 2005 Jeg må vel også legge til følgende. Motoren har gått 250.000 (ny registerreim, og fullt kamsett) I første omgang nøyer jeg meg med 0.4 - 0.5bar. Er ikke ute etter så veldig mye hester nå, bare erfaring. Hadde også vært fint hvis noen vet om et step by step program med bilder til en m40 motor siden dette vil da være mitt første turbo prosjekt. Er det mulig å bygge om denne motoren, men at den fortsatt holder og ikke skjærer seg? Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Muren Motorsport Skrevet Desember 12, 2005 Share Skrevet Desember 12, 2005 sjønner godt att du er lysten på turbo..! men ville personlig ha valgt en litt mer villig motor i utgangspunkte. en turbomotor vil ikkje begynne ladde før på: ca tidligest skal vi si, 2000 o/min. å til mindre motoren er til mer "ketchup" effekt får du! altså all effekt kommer med turbotrykke. dette er noe du sannsynligvis blir drittlei av! eventuelt kommer til å benytte hele tiden! Med det til følge att motoren gå Ad Undas på kort tid! opp til ca 0,5 bar kan du gå for standard komp/dyser. men gå for progresiv bensintrykkregulator. ellers kommer rør,skjøter, div anna monteringsdill i tillegg, utgiftene med turbobygg har det med å bli ville! (snakker her av erfaring!) å følgene blir verre! (Mye vil ha mer) Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
turbo_fever Skrevet Desember 13, 2005 Share Skrevet Desember 13, 2005 Jeg har turbo på min 318i m40. Gøy det. Du børr få turboen langt opp og ett stykke frem, får det er ikke så mange plasser du kan ha oljereturen etter hva jeg har sett. Jeg har den fremme i øverste bunnpanne, pluss att jeg har freset vekk den veggen som er på innersia. Du bør skaffe ett slipesett med alle pakkninger vertfall. Jeg dreide ned stempla og byttet ringer pluss nye blybronsje rådelager. Men det bestemmer du selv om du vil koste på. Min motor hadde gått ca 320-330000km nå jeg overhalte motoren. Men gjorde ikke noe med topp. Har kjørt en stund og jeg synnst det går godt for og være en 318i Men en annen bensintrykksregulator børr du ha. Du må regne med en 10-15k for og få det sånn någen lunde, slik som jeg har gjort.. Får bare prøve deg frem, men pass på og ordne veivhusventilasjonen til en catchtank eller no. Får spør om du lurer på no mer, men er ikke no guru jeg heller. Første motoren jeg har skrudd synn, men gikk bra som bare de.. Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Muren Motorsport Skrevet Desember 13, 2005 Share Skrevet Desember 13, 2005 Langt ned å bak ville jeg ha foreslått! en turbo blir jævli varm! å den varmen er ikkje heldi å ha i motorromme! klart det må bli et kompromiss med plass/oljeretur. osv. Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
oddis Skrevet Desember 13, 2005 Share Skrevet Desember 13, 2005 turbo_fever: Kunne du fortalt litt mer om din M40 turbo ? Sleng ut noen bilder Hvor mye hk? Kom med spec Tviler på at trådstarter har så mye imot det. Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
acewolf Skrevet Desember 13, 2005 Forfatter Share Skrevet Desember 13, 2005 Ja turbofever, jeg skjønte ikke en dritt jeg catchtank osv, men men, jeg er ny jeg. Men har du noen bilder på lager da??? Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
turbo_fever Skrevet Desember 13, 2005 Share Skrevet Desember 13, 2005 Nei har desverre ingen bilder Angrer noe jævlig på att jeg ikke tok under oppbygging. Langt bak er ikke mulig tror jeg på denne motoren, tenke på oljeretur og slikt. Sia bunnpanna er todelt. Er heller ikke så mye plass der som du har med m20 motor feks. Er enklere å bygge om batteriet er plasert bak i bilen, slik noen har. Jeg er jo ingen ekspert sjøl heller da, men en catch tank for olje har man på for og ta opp olje om det blir spyttet opp og samler på den?? Det som skjer om med meg om jeg kjører med standar veivhusvent er att motoren blåser luft opp via peilestaven min om ringene mine gjikk sunn med en gang vet jeg ikke, men det skjer ikke når den går i det fri. Vet ikke om jeg tørr å legge ut bilder Blir vel mange som håner meg sikkert?? Må jo bare spør.. Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Jarle Skoftedalen Skrevet Desember 13, 2005 Share Skrevet Desember 13, 2005 Ja turbofever, jeg skjønte ikke en dritt jeg catchtank osv, men men, jeg er ny jeg. Men har du noen bilder på lager da??? Du får komme bort til meg en dag så skal jeg vise deg litt hvis du vil! Alt er veldig enkelt å se på min motor nå Er hjemme ikveld hvis du vil ta deg en tur... Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
turbo_fever Skrevet Desember 13, 2005 Share Skrevet Desember 13, 2005 Ja ikke noe som er bedre enn å ha noen i nærheten som har peiling og kan vise deg hva du børr/kan gjøre.. Bare litt trangere med en m40 en m10, stemmer ikke det? Siden den er mer skråstillt.. Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
acewolf Skrevet Desember 13, 2005 Forfatter Share Skrevet Desember 13, 2005 Oki Jarle! Du får sende en mld når du er hjemme! Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Jarle Skoftedalen Skrevet Desember 13, 2005 Share Skrevet Desember 13, 2005 Ja ikke noe som er bedre enn å ha noen i nærheten som har peiling og kan vise deg hva du børr/kan gjøre.. Bare litt trangere med en m40 en m10, stemmer ikke det? Siden den er mer skråstillt.. hvis det er trangere med en m40 så tror jeg at å ha turboen opp og like lange rør i grenrøret kan bli meget vanskelig, og hvis man ikke er ute etter så mye hester og bare vil ha det til å fungere så ville jeg nok gått for en "adapter" mellom manifold og turbo. M10`n min er et helvete å lage grenrør til pga den er så skråstilt, og hvis man i tillegg skal kunne ta av av grenrøret uten å løsne motoren eller kappe i vangen så blir det vanskelig, hehe.. men Jan Ivar; kom bort en tur idag så kan vi kikke på det! Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
propan Skrevet Desember 13, 2005 Share Skrevet Desember 13, 2005 http://www.tdi-plc.com/bmwE36316_318.htm Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Svend T Skrevet Desember 13, 2005 Share Skrevet Desember 13, 2005 hei har også en 318 jeg lurer på å bygge turbo på, hadde vert litt kjekt om noen hadde noen bilder som viser sluttresultat, altså bilde av motor etter oppbygging Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
325e Skrevet Desember 13, 2005 Share Skrevet Desember 13, 2005 i siste gatebil står det en liten reportasje om budsjettbygge 316 turbo. Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå