Gå til innhold

m40 316 Turbo??


acewolf
 Share

Anbefalte innlegg

Jeg har en BMW E36 316 sedan. Har litt lyst for morro skyld å montere turbo. Det eneste jeg har foreløpig er turbo og WG. Kan noen forklare meg hva jeg trenger og hvordan jeg får en turbomotor ut av dette uten at det skal koste det hvite i øyet..?

Mangle lurer sikkert på hvorfor jeg vil ha turbo i en stakkars liten 316. Svaret er: Jeg har lyst til å lære...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg må vel også legge til følgende.

Motoren har gått 250.000 (ny registerreim, og fullt kamsett)

I første omgang nøyer jeg meg med 0.4 - 0.5bar. Er ikke ute etter så veldig mye hester nå, bare erfaring. Hadde også vært fint hvis noen vet om et step by step program med bilder til en m40 motor siden dette vil da være mitt første turbo prosjekt.

Er det mulig å bygge om denne motoren, men at den fortsatt holder og ikke skjærer seg?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

sjønner godt att du er lysten på turbo..! men ville personlig ha valgt en litt mer villig motor i utgangspunkte. en turbomotor vil ikkje begynne ladde før på: ca tidligest skal vi si, 2000 o/min. å til mindre motoren er til mer "ketchup" effekt får du! altså all effekt kommer med turbotrykke. dette er noe du sannsynligvis blir drittlei av! eventuelt kommer til å benytte hele tiden! Med det til følge att motoren gå Ad Undas på kort tid! opp til ca 0,5 bar kan du gå for standard komp/dyser. men gå for progresiv bensintrykkregulator. ellers kommer rør,skjøter, div anna monteringsdill i tillegg, utgiftene med turbobygg har det med å bli ville! (snakker her av erfaring!) å følgene blir verre! (Mye vil ha mer)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har turbo på min 318i m40. Gøy det. :lol:

Du børr få turboen langt opp og ett stykke frem, får det er ikke så

mange plasser du kan ha oljereturen etter hva jeg har sett.

Jeg har den fremme i øverste bunnpanne, pluss att jeg har freset vekk

den veggen som er på innersia. Du bør skaffe ett slipesett med alle pakkninger vertfall. Jeg dreide ned stempla og byttet ringer pluss

nye blybronsje rådelager. Men det bestemmer du selv om du vil koste på.

Min motor hadde gått ca 320-330000km nå jeg overhalte motoren.

Men gjorde ikke noe med topp. Har kjørt en stund og jeg synnst det går godt for og være en 318i 8) Men en annen bensintrykksregulator børr du ha.

Du må regne med en 10-15k for og få det sånn någen lunde, slik som jeg har gjort.. Får bare prøve deg frem, men pass på og ordne veivhusventilasjonen til en catchtank eller no.

Får spør om du lurer på no mer, men er ikke no guru jeg heller.

Første motoren jeg har skrudd synn, men gikk bra som bare de..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nei har desverre ingen bilder :( Angrer noe jævlig på att jeg ikke tok

under oppbygging. Langt bak er ikke mulig tror jeg på denne motoren, tenke på oljeretur og slikt. Sia bunnpanna er todelt. Er heller ikke så mye plass der som du har med m20 motor feks.

Er enklere å bygge om batteriet er plasert bak i bilen, slik noen har. :)

Jeg er jo ingen ekspert sjøl heller da, men en catch tank for olje har man på for og ta opp olje om det blir spyttet opp og samler på den??

Det som skjer om med meg om jeg kjører med standar veivhusvent er att motoren blåser luft opp via peilestaven min :( om ringene mine gjikk sunn med en gang vet jeg ikke, men det skjer ikke når den går i det fri.

Vet ikke om jeg tørr å legge ut bilder :oops::oops:

Blir vel mange som håner meg sikkert?? Må jo bare spør..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja ikke noe som er bedre enn å ha noen i nærheten som har peiling og kan vise deg hva du børr/kan gjøre.. :wink:

Bare litt trangere med en m40 en m10, stemmer ikke det?

Siden den er mer skråstillt..

hvis det er trangere med en m40 så tror jeg at å ha turboen opp og like lange rør i grenrøret kan bli meget vanskelig, og hvis man ikke er ute etter så mye hester og bare vil ha det til å fungere så ville jeg nok gått for en "adapter" mellom manifold og turbo.

M10`n min er et helvete å lage grenrør til pga den er så skråstilt, og hvis man i tillegg skal kunne ta av av grenrøret uten å løsne motoren eller kappe i vangen så blir det vanskelig, hehe..

men Jan Ivar; kom bort en tur idag så kan vi kikke på det! :wink:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
 Share

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...