Bmwray Skrevet Desember 15, 2005 Share Skrevet Desember 15, 2005 Hei. Har en bmw 320 93 mod med aut gir, gått 90 000km nå. Når skal automatoljen byttes? Takker for svar Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
haakon Skrevet Desember 15, 2005 Share Skrevet Desember 15, 2005 nettop skifta. ble da fortalt ca 40-50tusen mellom skifte av olje/filter. men har zero peil så vet ikke annet enn det jeg blir fortalt Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Viko Skrevet Desember 15, 2005 Share Skrevet Desember 15, 2005 nettop skifta. ble da fortalt ca 40-50tusen mellom skifte av olje/filter. men har zero peil så vet ikke annet enn det jeg blir fortalt Pleier å bytte 1 gang i året på manuell gir, 1 gang i året på servo, og filter og olje kver 5000km på motor Castrol olje og filter orginalt BMW Edit: slått på sekunder Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Bmwray Skrevet Desember 15, 2005 Forfatter Share Skrevet Desember 15, 2005 det som er så synd :s noen sier at det aldri skal byttes og andre sier at det skal byttes osv... hva er egentlig man skal gjøre? vil ikke ta kassa heller på bilen pga jeg ikke har bytta olje Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Viko Skrevet Desember 16, 2005 Share Skrevet Desember 16, 2005 vist du er usikker sjekk service-heftet, instruksjonsbok, eller ring BMW Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
cornelius Skrevet Desember 16, 2005 Share Skrevet Desember 16, 2005 det er vel bedre og skifte en og ikke? Skifter alt av olje, filter, og plugger regelmessig.. skyt med vis jeg tar feil, men "kokser" ikke motoren mer på gammel olje? Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
tomasb Skrevet Desember 16, 2005 Share Skrevet Desember 16, 2005 Automatgear oljen skal vel aldri skiftes heter det, men så er vel og 12 år mer en vanlig levealder for biler.( Utenom i norge da ) Kankje på tide å skifte? Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Trotto Skrevet Desember 16, 2005 Share Skrevet Desember 16, 2005 På min Mercedes har jeg automatkasse, og der skiftet jeg nylig olje og filter. Og det at det finnes et oljefilter til automaten, og i tillegg et reservedelsnr. til det, kan tyde på at oljen bør byttes en og annen gang. Overgang mellom varm og kald hele tiden gjør at kondens dannes. Kondens skaper rust, kondens smører dårlig, og blander seg ikke med olje. Bytt annehvert år i det minste, det er jo ikke mer enn noen få liter, 6 liter på min Merce. Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
BMW324TDa Skrevet Desember 16, 2005 Share Skrevet Desember 16, 2005 På min er det 40K intervaller. E36 har "longlife" olje som aldri skal skiftes i følge BMW, men som sagt lenger oppe, så er vel alderen på bilen noe man skal ta hensynt il når man vurderer dette. Eg hadde nok byttet. Koster såpass lite og er ikkje store jobben. Er kos å vite at det er på stell, samtidig som du er sikker på at ting ikkje går til H*** ved seinere tidspunkt. Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
haakon Skrevet Desember 16, 2005 Share Skrevet Desember 16, 2005 fikk høre 40k på arne guldbrandsen as. de som bytta på min. de lurte på om den ikke skifta gir ordentlig siden jeg ville bytte. men som deg ville jeg vite at alt var bra. det kosta 2732 kroner,så gratis er det ikke. hadde også hørt at olje på motor skulle skiftes hver 5000 men på det bmw verkstedet mente de ca 15000! forutsatt kvalitetsolje. så derfor tok jeg mellomtingen 10k. må servo olja også skiftes? hvordan gjør man det? ps. kjørte 30k på samme olje på synny 1.6 uten at jeg merka noe...men det var en møkkabil Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Viko Skrevet Desember 16, 2005 Share Skrevet Desember 16, 2005 Må og må men eg like å stelle med bilene, og har eit veldig godt vedlikehold på dei. Men dette er meg. Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
BMW324TDa Skrevet Desember 17, 2005 Share Skrevet Desember 17, 2005 fikk høre 40k på arne guldbrandsen as. de som bytta på min. de lurte på om den ikke skifta gir ordentlig siden jeg ville bytte. men som deg ville jeg vite at alt var bra. det kosta 2732 kroner,så gratis er det ikke. hadde også hørt at olje på motor skulle skiftes hver 5000 men på det bmw verkstedet mente de ca 15000! forutsatt kvalitetsolje. så derfor tok jeg mellomtingen 10k. må servo olja også skiftes? hvordan gjør man det? ps. kjørte 30k på samme olje på synny 1.6 uten at jeg merka noe...men det var en møkkabil JA, men nå snakket eg ikkje om å levere inn bilem, for det er noe eg ikkje gidder med såpass gamle biler vi snakker om her. Da er det like greit å gjøre det selv, for det er ikkje store jobben, pluss at man kan inspisere selv hvordan olje og filter ser ut og dermed gjøre seg opp en mening om hvor lenge man vil vente til neste gang man tar det igjen......... Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Steffan C Skrevet Desember 18, 2005 Share Skrevet Desember 18, 2005 I følge Bentley's rep. håndbok for E-34 så skal automat olja skiftes på inspeksjon 2(50000km). Det gjelder ikke for BMW 540i, som har en spesiel ATF ojle. Dette er et tema jeg ikke har no spesielt greie på, har bare sitert håndboka . Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå