Gå til innhold

Godkjenning av diverse hos Biltilsynet


Gunnar
 Share

Anbefalte innlegg

Adminedit: Tråd skilt ut fra http://www.bimmers.no/viewtopic.php?t=14085

hmm, merkeleg, ALT er jo M5 kun karosseri som er 520, og da er det ingen big deal, står: byttet motor til 250kw, endra stabstag, understell,

godkjent senket med justerbart Fk understell bilen :D , godkjent med 235/45-17 fremme og 255/40-17, alternativ dekk dimensjon 235/40-18 og 275/35-18 bak, :D

Godkjent ombygd til 93mod M5. :oops:

Hvordan fikk du godkjent den dekkdimen der? Noe spesielt, eller bare vise den?

Tror jeg skal kjøre på 16" vinterdekk når jeg skal godkjenne min..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

hmm, merkeleg, ALT er jo M5 kun karosseri som er 520, og da er det ingen big deal, står: byttet motor til 250kw, endra stabstag, understell,

godkjent senket med justerbart Fk understell bilen :D , godkjent med 235/45-17 fremme og 255/40-17, alternativ dekk dimensjon 235/40-18 og 275/35-18 bak, :D

Godkjent ombygd til 93mod M5. :oops:

Hvordan fikk du godkjent den dekkdimen der? Noe spesielt, eller bare vise den?

Tror jeg skal kjøre på 16" vinterdekk når jeg skal godkjenne min..

Ingen problem det, hadde papirer på 8.5x18 235/40-18 fremme og

10x18 med 275/35-18 bak

Originalt 255/40-17 1932.83 mm

Alternativ 275/35-18 1975.09 mm

Differanse: 2.19%

Lovleg: +- 5% 8)

Link: http://www.bimmers.no/statisk.php?id=de ... mit=Beregn :wink::wink:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Står det virkelig 255/40-17 i vognkortet ditt? Wow...

Er ikke originalt per def. det bilen bli levert med som standard fra fabrikk?

per def. ??????

Edit:

Hjul: 9,0x17 lettmetallfelger med 255/40 ZR17 dekk bak som standard fram til mai 1994

Hjul: Fra mai 1994 kom 8,0x18 lettmetallfelger med 245/40 ZR18 dekk foran og 9,0x18 lettmetallfelger med 245/40 ZR18 dekk bak som standard.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Per definisjon.

Altså.. Er det ikke slik at:

"originalt" = det som levers fra fabrikk ?

ehh litt treig eg der ja, jo men ombygd er det oppført orginal dim i vognkortet, derfor står det nede, men den er godkjent som M5 med alternativ dekk 275/35-18 bak

Edit smule trøtt

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Per definisjon.

Altså.. Er det ikke slik at:

"originalt" = det som levers fra fabrikk ?

ehh litt treig eg der ja, jo men ombygd er det oppført orginal dim i vognkortet, derfor står det nede, men den er godkjent som M5 med alternativ dekk 275/35-18 bak

Edit smule trøtt

Aha... for.. hvis man holder seg innen for +- 5% regelen, så skal ikke dim.-en på de nye dekkene inn i vognkortet og slik.

Ikke det at jeg har "turt" å vise 235/40-18" (E36) dekkene mine på Vegvesnet. :D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jævla greit å ha ALT i vognkortet, så sparer man seg for mye tull og rot og krangling med onkel(politi) og sviger(Biltilsyn) :lol: etter veien. :wink:

Vingebilen er godkjent med bur(safety device), felger(8x17), senkesett(40mm)... :oops::oops:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vet ikke om de engang gidder å ta det i vognkortet. Ihvertfall når det er innenfor grensen. hmmm.. :?

Men hvis de sier:

så lenge det er innenfor rulledistansens grenser, så går det greit uten at det står i vognkortet, så burde vel saken være biff?

Hvis jeg blir stoppet, så kan jo bare onkel idiot titte i vognkortet mitt, så bøye seg ned på huk, og titte litt på dimmen som står på dekket.. For så å dra opp den gamle 3210-mobilen sin og bruke kalkulatoren der for å regne ut differansen. :twisted:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vet ikke om de engang gidder å ta det i vognkortet. Ihvertfall når det er innenfor grensen. hmmm.. :?

Men hvis de sier:

så lenge det er innenfor rulledistansens grenser, så går det greit uten at det står i vognkortet, så burde vel saken være biff? :twisted:

Dessverre å måtte skuffe deg, det heter seg slik:

Alle modifikasjoner som er gjort med bilen senkesett og felger generelt SKAL forevises biltilsynet for sjekk og kontroll, og evt. godkjennes, dette blei meg fortalt av en som jobber, der.

Si det enkelt, blir du stoppa i teknisk, du har senkesett og felger, kan han og det gjør han helt sikkert deg inn til kontroll, da dette SKAL dokumenterest Tuv, hjulstilling, felgfabrikant, et, dekk dimensjon, rulleomkrets osv.

Heter så fint at maks tillat sporvidde over orginalt skal ikkje overskrive 15mm, 7,5 per side, ET40 orginalt= ET32,5 eller ET47,5..

ALLE

Men det er mye en kan få godkjent så lenge det forevises dokumentasjon fra tuv og felgleverandør,

fikk godkjent en Audi A4 TDI med 225/40-18 fremme og 255/35-18bak, da eg hadde tuv papirer fra tuv på dette.

INGENTING ER UMULIG, ENKELTE TING TAR LENGRE TID.

Forutsett du har papirer, og greie folk med å gjøre.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Senkesett har jeg ikke (ennu?)

Det de sa til meg på vegvesnet, var at hvis jeg kom, så ville de bare gå ut for å se litt på bilen, og sjekke dimmen på dekket. De ville(/trengte?) ikke skrive noe sted at de hadde sett på den, fordi jeg var innen for differansen på rulleomkrets og på impresset.

TÜV-papirer har jeg heller ikke på felgene. Tviler på jeg får det også.. :roll:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er ALTFOR stor forskjell på praktisering av diverse ting på forskjellige Biltilsyn, dette er VELDIG synd synst eg, for det er mye forskjells-behandling ute å går, og repiterer meg sjølv dette ER og vil ALLTID være sånn og det er synd pga enkelte stresser og andre ikkje, merkeleg egentleg pga er det lov en plass men det ikkje lov i nabo kommunen,

dette er helt utrolig for alle bruker eller SKAL bruke samme regler, lover, skjønn, det er jo dei som er fagfolk og vi idioter, men funker dessverre ikkje sånn.

blir veldig OT dette, gunnar skill dette ut fra tråd.

Eksempel 1:

Ford escort Mk1 godkjent med cosworth motor på biltilsynet på østlandet, tror det var skien, med capri 2,8 bremser fremme og volvo 240bak, kjenner en som hadde samme prosjekt men med bedre bremser 2wd Cosworth ellers helt likt, fikk ikkje godkjent. :evil::evil:

Eksempel 2:

Kamerat av meg blei stoppa med Escort Cosworth med 330x28mm og 6 stempla caliper, ellers 330kit, fikk mangelap og måtte forevise bilen, gjorde det og fikk 2´ar feil pga bremsene, :shock::shock: og dei er MYE bedre en orginal, men fikk ikkje lov å kjøre med dei, og dette er sikkerhet?????????? Så gale er det.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er ALTFOR stor forskjell på praktisering av diverse ting på forskjellige Biltilsyn, dette er VELDIG synd synst eg, for det er mye forskjells-behandling ute å går, og repiterer meg sjølv dette ER og vil ALLTID være sånn og det er synd pga enkelte stresser og andre ikkje, merkeleg egentleg pga er det lov en plass men det ikkje lov i nabo kommunen,

dette er helt utrolig for alle bruker eller SKAL bruke samme regler, lover, skjønn, det er jo dei som er fagfolk og vi idioter, men funker dessverre ikkje sånn.

blir veldig OT dette, gunnar skill dette ut fra tråd.

Eksempel 1:

Ford escort Mk1 godkjent med cosworth motor på biltilsynet på østlandet, tror det var skien, med capri 2,8 bremser fremme og volvo 240bak, kjenner en som hadde samme prosjekt men med bedre bremser 2wd Cosworth ellers helt likt, fikk ikkje godkjent. :evil::evil:

Eksempel 2:

Kamerat av meg blei stoppa med Escort Cosworth med 330x28mm og 6 stempla caliper, ellers 330kit, fikk mangelap og måtte forevise bilen, gjorde det og fikk 2´ar feil pga bremsene, :shock::shock: og dei er MYE bedre en orginal, men fikk ikkje lov å kjøre med dei, og dette er sikkerhet?????????? Så gale er det.

Men det er ingen som har gått god for att det er skikkelig gjort.. att kalipere å skiver faktisk er montert på skikkeli vis. synes ikkje det er det støv rart att BT er skeptiske jeg.. er plenty med garasjemekk som er direkte livsfarlig!! skjønner likevell godt va du mener.. sliter med forskjellige meninger med tilsynet her og.. kompisgodkjenning florerer!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
 Share

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...