Gå til innhold

Lagerulyd i motorrom!


Lien
 Share

Anbefalte innlegg

Har hørt det en stund nå, men har blitt verre etter at vintern satte inn.. Hver gang jeg drar i gang hører jeg denne godt mens på høyere turtall gir det seg.. Hvilke lager kan det være som lager denne lyden? Lageret på vifta? Høres ut som den kommer derfra men kan det være noen andre i nærheten som pleier å bli fort slitt?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er ikke bare når den er kald.. Er også når den er varm så da kan jeg sikkert utelukke lageret på drivreima grunnet infoen fra deg bimmerdude :)

Tror jeg kan utelukke registerreima siden den ble byttet i fjor og er bare gått 15 000 siden da..

Skal se på dynamo og vannpumpe men har en sterk følelse av at det er lageret i vifta..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det å stramme reima kan være å utsette problemet. Du bare strammer opp en ekstra slakke i lageret, men setter samtidig større press på lageret (og alle andre lager), og vil nok få problemet i fanget før eller senere.

Er det ikke automatisk stramming da? Trodde strammehjulet var fjærende jeg...både på drivreim og registerreim. Var det på Cosworthene jeg eide, så jeg antok BMW hadde samme løsning. Tror Mercedes har det også på drivreima.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Trøste lageret?

Sikker på det kommer fra motor?

Blir det bedre når du trykker inn klutsjen?

Det kommer ikke innen fra motoren men fra elementene rundt.. Om jeg trykker inn clutchen eller ikke har ikke noe å si.. Øker jeg turtallet fra 700-800 til 1500 så hører man det godt..

Trøstelageret? Hva er det? 8)

Har sikkert en haug av muligheter når det gjelder lager men må sikkert prøve å kjenne på slark osv for å finne det slitte lageret..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Thrust-lager er vel det samme som utløser-lager. Det er lageret som utløserarmen til clutchen hviler på. Det ligger rundt drivakselen som går inn i girkassa.

Finnes kun på manuellgiret kjøretøy tror jeg.

Om vannpumpen er slitt, kan det begynne å lekke fra den. Ikke lett å oppdage små lekkasjer, da varmen fra motoren kondenserer vannet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har funnet årsaken.. Var som MeHe og TOREBMW sa.. Det er registeret som bråker, og det bråker godt! Sjekka service heftet og reima ble byttet i mai 2004 på kilometerstanden 193 000. Nå er kilometerstanden 210 000.

Intervallet på registerreim er vell 40 000 eller 3 år er det ikke?

Uansett, kan man stramme reima på en enkel måte eller bare fremskyver jeg videre problemer da?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Men reg. reim bytte er jo ikke akkurat en fillejobb.. Må jo fjerne alt av komponenter som dekker til register dekslene, og samtidig passe på å få timingen til å bli riktig..

Hvor mye koster dette på verksted?

Eventuelt noen som kan gjøre det i nærheten av gjøvik området? :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
 Share

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...