Gå til innhold

Farlig å la motoren nå driftstemp på tomgang?

Sevenord
 Share

Anbefalte innlegg

Mulig dette er årets teiteste spm, men jeg spør nå bare:

I håndboken til bilen, 316 M40, sto det at man ikke måtte la bilen stå på tomgang for å bli varm. Det sto at var det kaldt ute KUNNE man strekke seg til å la den stå i 30sek før man begynte å kjøre...

Er det noe fornuftig bak dette??

Camryen lar jeg stå å gå i 10 min før jeg gidder hoppe i den om det er kaldt ute :P

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Joda... Meneh, er det i realiteten noe å tenke på? Må da være bedre å la den stå noen minutter før man begynner å kjøre når det er 20 spek ute og man ikke har motorvarmer?

Jeg skal selvfølgelig skaffe meg motorvarmer fort som fy...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Da setter du deg inni og holder bilen på litt hurtigtomgang. Når det er kaldt ute så trekker oljen seg ut fra lagrene i motoren. Holder somregel alltid min på tomgang i ca 10 sec og så på 1200 i ca 30-40 sec før jeg kjører når det er kaldt, slik at den får en liten lunk, og får smørt opp alle lagre osv før man begynner å belaste motoren. Motorvarmer har jeg på min, så somregel er det det bare å kjøre ivei etter den har stått i en 10-12 sec på tomgang.

På Lamborghini Muchilago(eller hvordan enn det skrives) så krever motorstyringen at motoren får svive på hurtigtomgang i 45 sec(eller noe sånn, husker ikke nøyaktig) før du får satt bilen i gir å kjøre.

EDIT: Sånn direkte farlig er det jo ikke, man sliter bare en god del mere på motoren ved kaldstart. Bare viktig å ikke belaste motoren for mye når den er kald. Spesielt rekkeseksere.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

det er koslig å kom ivarm bil om morra når det er 10- ut...men det er forskjellige meninger ang motorvarmer...noen sier det skader pakninger osv...

Mvh Stian S

Er rimelig sikker på at de fleste er enige i at det er bedre for motoren å bruke motorvarmer, enn å trompe igang en iskald motor i nærmere(for ikke si over) 20 minus ;)

Her er det perioder da det kan være 15spek+ i uker i strekk, hadde syntes synd i bilen om jeg skulle trampe den i gang 2 ganger om dagen i slike temperaturer....

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Samme her, har alltid hatt det som gylden regel jeg og. Kjører ALDRI over 3000 rpm når den er kald.

Denne stemmer jeg 100% for!!

Dette med at bilen ikke skal varmes opp ved tomgang er dette med smøringa ja som noen nevnte tidligere..

Hvis man ikke vil ha kald bil om morgenen er det bare å kjøpe defa warmup med cupevifte. Funker knall! :D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Husk nå å kjøpe en kupevifte som står i samsvar med hvor stor kupe du har. Mange tenker større er bedre, men dette stemmer ikke. Pakningene i dører/vinduer har tørket ut pga for mye varme og for lite luftfuktighet inne i bilen. Derfor, sørg for å få rett vifte! :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

at termostaten din kanskje er gåen! radiatoren vil få kjøling pga lufta som strømmer igjennom, men hvis termostaten er åpen hele tida vil da det kalde kjølevannet fra radiatoren sirkulere i motoren og temperaturen vil synke! Når du belaster motoren igjen vil temperaturen øke som følge av det! sannsynligvis er det kun kjølevifta di da som regulerer temperaturen på motoren!

Dette er kun et forslag, men jeg syns det høres logisk ut :wink:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Man skal kjøre ROLIG avgårde med en gang man har startet opp for hurtig å få driftsvarm motor. Dagens oljer kommer fram dit de skal i løpet av sekunder. Lagrene tørker ikke ut i kulda. Langvarig tomgang med kald motor=stempler som osthøvel i sylindrene, i tillegg til at motoren får mye fetere blanding når den er kald. Noe av denne bensinen finner sin vei ned i bunnpanna og forsvinner ikke før olja blir ca 80-90 grader. Kjører man ikke motoren varm, øker vivået på peilepinna.

Temperaturmåleren til motoren sier bare noe om vanntemperaturen, ikke oljetempen. Oljen fungerer best når den er driftsvarm!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
 Share

• Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...