Gå til innhold

Bilen min koker! :S


Stani
 Share

Anbefalte innlegg

Start opp motoren, la den bli "lunken", før du åpner ventilen på venstre side av ekspansjonstanken. Da ser du mest sansynelig masse damp kommer opp.

Pass på å ha rikelig med vann og ikke minst kjøleveste på i disse kalde dagene.. :)

Når dampen slutter å komme, og det beynner å "piple" vann ut, er du ferdig :)

(Pass på at du ikke knekker denne skruen nedi festet. Det gjorde jeg! dette førte til mye arbeid :) )

Lenke til kommentar
Del på andre sider

fra en annen tråd:

Det er ikke noe stort problem å skifte termostat.

Termostathuset sitter foran på motoren, og det kan hende du må fjerne vifta og viskosekoblingen for å komme til, men det må du bare se an.

Deretter bør du tappe av kjølevæska via en drainplugg i bunnen av radiatoren for å unngå så mye søl. Når det er gjort, er det bare å begynne å løsne på slangene som går inn på termostathuset og skru av hele huset.

Vær sikker på at du har nye pakninger, eller at du har mulighet til å lage, før du begynner å løsne på huset.

Når huset er av, sitter termostaten der og det er bare å bytte den ut med den nye. Få på plass alle pakninger, og monter sammen igjen.

Etter du er ferdig er det veldig viktig å få luftet kjølesystemet skikkelig, ellers blir det garantert problemer senere. Det er også viktig å følge med i den første tiden etter montering om det er noen lekkasjer.

Hvordan lufter man kjølesystemet?

På min bil lufter man kjølesystemet ved å åpne en liten plugg som er ved siden av påfyllingslokket på radiatoren. På din firesylindrede må du også løsne en blødeskrue på termostathuset.

Deretter må du vri varmeapparatknotten til max varme.

Da kan du begynne å fylle på kjøleveske, tror din bil skal ha 6 eller 6,5 ltr (men det er ikke sikkert du må fylle på så mye siden det sikkert er noe kjøleveske igjen i motoren).

Det er viktig å fylle sakte for å unngå at det danner seg luftlommer.

Når det kommer ren kjøleveske ut av blødehullet på termostathuset, skrur du på plass pluggen her, og fyller opp til nivåmerket i reservoiret. Det er lurt å klemme litt på de tykke slangene inn og ut av radiatoren for å fjerne luft.

Når det ser ut som det ikke er mer luft igjen, skrur du på plass alle pluggene og radiatorlokket, og varmkjører bilen på tomgang.

Stopp bilen og la den bli kald, og sjekk på nytt nivået.

Dersom temperaturnålen stiger, men det ikke kommer varm luft inn i kupeen, har du antagelig luft et sted og må forsøke å lufte mer.

Det ble ganske mye her, men det er viktig å ha et kjølesystem som fungerer ellers kan motoren etterhvert ta skade av å jobbe med feil driftstemperatur.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Start opp motoren, la den bli "lunken", før du åpner ventilen på venstre side av ekspansjonstanken. Da ser du mest sansynelig masse damp kommer opp.

Pass på å ha rikelig med vann og ikke minst kjøleveste på i disse kalde dagene.. :)

Når dampen slutter å komme, og det beynner å "piple" vann ut, er du ferdig :)

(Pass på at du ikke knekker denne skruen nedi festet. Det gjorde jeg! dette førte til mye arbeid :) )

er det luft i systemet kommer det jo mye vann sammen med dampen opp lufteskruen.. er en ide og fylle etter i ekspasjonstanken mens den går, helt til vannet som kommer ut av lufteskruen Ikke har bobler i seg..først da er systemet fri for luft

Lenke til kommentar
Del på andre sider

luft systemet først ja.. og kan være viskose`n som ikke er helt bra..

men luft hele systemet ditt først å se om det blir bedre

Skal vell litt til for at det er viskosen som gjør det på denne tiden av året. Viskosen min og det er ekstremt dårlig men jeg kjørte i hele vinter og sommer uten problemer :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
 Share

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...