bunny Skrevet Desember 29, 2005 Share Skrevet Desember 29, 2005 Heisann Skal skifte olje og filter på automatkassen på e36 325td. Har fått med meg at det er lurt å skifte pakningen mellom bunndelen og resten. Er der noe annet som er viktig å passe på? Noen tips for å gjøre jobben enklest og best mulig? Så der va en tråd om noe liknende tidligere, men finner den ikke igjen. Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
bjalle Skrevet Januar 1, 2006 Share Skrevet Januar 1, 2006 Gå inn på www.autopower.se forum og søk på oljebyte automat så finner du ut det du trenger. Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
stianmann Skrevet Januar 2, 2006 Share Skrevet Januar 2, 2006 Driver og planlegger og bytte olje og filter sjøl. Si ifra når du har gjort det og om det gikk greit Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
TBG.E30 Skrevet Januar 4, 2006 Share Skrevet Januar 4, 2006 Obs. Obs Pass på at det er meningen å bytte olje på kassa først. En kompis hadde 96 mod. 3-serie m. automatkasse hvor det var stemplet under på kassa at det ikke skulle byttes olje på den. Er det en slik kasse får du ikke fyllt den igjen selv. Men skal heller ikke være meningen å gjøre noe med disse heller under normal levetid. Sikkert flere BMW'er med tilsvarende kasse eller oppbyggning. Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
haakon Skrevet Januar 4, 2006 Share Skrevet Januar 4, 2006 da jeg skulle skifte på aut min ringte jeg to ordinære bilverksteder som tar "alle merker" og begge henviste meg til BMW verksted...? de mumla noe om måleutstyr. Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
bunny Skrevet Januar 4, 2006 Forfatter Share Skrevet Januar 4, 2006 Skal i gang med dette i kveld, hørte med en tidligere verksmester hos bmw, han mente at dette ikke skulle by på noen problemer på min bil. Men han nevnte samtidig det stempelet som TBG.E30 nevner. Så jeg får vente i spenning til i kveld.. Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
bunny Skrevet Januar 4, 2006 Forfatter Share Skrevet Januar 4, 2006 Da var saken biff. Gikk veldig greit, og jeg merka forskjell før og etter. Nå føles den mye mykere og roligere ut når den girer, merker det nesten ikke.. Skiftet også filteret og pakning. Pluss olje og filter på motoren, og dieselfilter. Bakakslingen/kardangen skal få "bli ny" dag neste uke Så hvis noen trenger veiledning/tips, så send meg en pm med telefonnr så skal jeg slå på tråden. Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Ettertenning Skrevet Januar 4, 2006 Share Skrevet Januar 4, 2006 Da var saken biff. Gikk veldig greit, og jeg merka forskjell før og etter. Nå føles den mye mykere og roligere ut når den girer, merker det nesten ikke.. Skiftet også filteret og pakning. Pluss olje og filter på motoren, og dieselfilter. Bakakslingen/kardangen skal få "bli ny" dag neste uke Så hvis noen trenger veiledning/tips, så send meg en pm med telefonnr så skal jeg slå på tråden. gikk du frem slik vi pratet om eller? kordan gjorde du det med oljepåfyllingen? Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
bunny Skrevet Januar 5, 2006 Forfatter Share Skrevet Januar 5, 2006 Fyllte først opp til vi ikke fikk på mer olje, deretter startet jeg bilen, gikk gjennom girene sakte men sikkert. Etterfyllte så olje igjen. Så til sammen fikk jeg fyllt på like mye som ble tappet av. Ca 4 liter. Ble egentlig overrasket over hvor svart og illeluktende den gamle olja var. Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
haakon Skrevet Januar 5, 2006 Share Skrevet Januar 5, 2006 etter oljeskiftet på kassa har jeg merka at den noen ganger må ha "tenkepause" før den går i revers,hvis jeg er litt rask. kan det ha noen sammenheng med skiftet el er det slark noe annet sted? Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
bunny Skrevet Januar 5, 2006 Forfatter Share Skrevet Januar 5, 2006 Hos meg er det faktisk motsatt, den var treg før, men nå er den mye kjappere. Aner ikke hva årsaken kan være... Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Ettertenning Skrevet Januar 5, 2006 Share Skrevet Januar 5, 2006 etter oljeskiftet på kassa har jeg merka at den noen ganger må ha "tenkepause" før den går i revers,hvis jeg er litt rask. kan det ha noen sammenheng med skiftet el er det slark noe annet sted? det kan hende at det er litt lite olje kan fort bli sånn vist det er lite olje Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
haakon Skrevet Januar 7, 2006 Share Skrevet Januar 7, 2006 vet du hvor mye du olje du fikk av kassa? ser på regninga fra verkstedet at det er fyllt på (står ikke liter men antall) 5.50. må være mye olje når det står 3 liter i instr.boka? som nevnt er den litt treg inn i revers noen ganger, samt ved slipp av gass for så å gi gass igjen tar den noen ganger pause-dvs at turtallet stiger og litt etter "tar"det. merket noen små rykk ved nedgiring i bakker osse. alt dette er bare innimellom,ikke alle girskift. kan kanskje være bakakselen som er slitt? er det noe man bør tusle ned på verkstedet for uansett? Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
elementz Skrevet Januar 7, 2006 Share Skrevet Januar 7, 2006 har henvendt meg til 2 steder om skifiting av olje på automat kasser.. begge mente at det var long-time oljer som aldri skulle skiftes.. bør jeg skifte likevel? er vel såklart bedre enn å ikke skifte.. men har jeg noe å hente på det¨? Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
bunny Skrevet Januar 8, 2006 Forfatter Share Skrevet Januar 8, 2006 Jeg fikk av ca 4 liter haakon. Til Elementz: Jeg også fikk først til svar at det ikke var nøvendig å skifte olja. Men jeg hørte litt med kamerater og bekjente som har litt mer greie på det enn meg, og alle mente at jeg ikke hadde noe å tape på det. Når jeg nå har skiftet, så merker jeg faktisk god forskjell, den girer både mykere og raskere, det føles rett og slett bedre. Dessuten så var den gamle olja så svart å tjukk at det umulig kan ha vært sunt... Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå