Gå til innhold

Skifte olje/filter på gearkasse


bunny
 Share

Anbefalte innlegg

Heisann

Skal skifte olje og filter på automatkassen på e36 325td. Har fått med meg at det er lurt å skifte pakningen mellom bunndelen og resten. Er der noe annet som er viktig å passe på? Noen tips for å gjøre jobben enklest og best mulig?

Så der va en tråd om noe liknende tidligere, men finner den ikke igjen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Obs. Obs

Pass på at det er meningen å bytte olje på kassa først.

En kompis hadde 96 mod. 3-serie m. automatkasse hvor det var stemplet under på kassa at det ikke skulle byttes olje på den.

Er det en slik kasse får du ikke fyllt den igjen selv.

Men skal heller ikke være meningen å gjøre noe med disse heller under normal levetid.

Sikkert flere BMW'er med tilsvarende kasse eller oppbyggning.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Skal i gang med dette i kveld, hørte med en tidligere verksmester hos bmw, han mente at dette ikke skulle by på noen problemer på min bil. Men han nevnte samtidig det stempelet som TBG.E30 nevner.

Så jeg får vente i spenning til i kveld..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Da var saken biff. Gikk veldig greit, og jeg merka forskjell før og etter. Nå føles den mye mykere og roligere ut når den girer, merker det nesten ikke.. Skiftet også filteret og pakning. Pluss olje og filter på motoren, og dieselfilter. Bakakslingen/kardangen skal få "bli ny" dag neste uke :)

Så hvis noen trenger veiledning/tips, så send meg en pm med telefonnr så skal jeg slå på tråden.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Da var saken biff. Gikk veldig greit, og jeg merka forskjell før og etter. Nå føles den mye mykere og roligere ut når den girer, merker det nesten ikke.. Skiftet også filteret og pakning. Pluss olje og filter på motoren, og dieselfilter. Bakakslingen/kardangen skal få "bli ny" dag neste uke :)

Så hvis noen trenger veiledning/tips, så send meg en pm med telefonnr så skal jeg slå på tråden.

gikk du frem slik vi pratet om eller? kordan gjorde du det med oljepåfyllingen?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fyllte først opp til vi ikke fikk på mer olje, deretter startet jeg bilen, gikk gjennom girene sakte men sikkert. Etterfyllte så olje igjen. Så til sammen fikk jeg fyllt på like mye som ble tappet av. Ca 4 liter.

Ble egentlig overrasket over hvor svart og illeluktende den gamle olja var.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

vet du hvor mye du olje du fikk av kassa? ser på regninga fra verkstedet at det er fyllt på (står ikke liter men antall) 5.50. må være mye olje når det står 3 liter i instr.boka?

som nevnt er den litt treg inn i revers noen ganger, samt ved slipp av gass for så å gi gass igjen tar den noen ganger pause-dvs at turtallet stiger og litt etter "tar"det. merket noen små rykk ved nedgiring i bakker osse. alt dette er bare innimellom,ikke alle girskift. kan kanskje være bakakselen som er slitt? er det noe man bør tusle ned på verkstedet for uansett?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg fikk av ca 4 liter haakon.

Til Elementz: Jeg også fikk først til svar at det ikke var nøvendig å skifte olja. Men jeg hørte litt med kamerater og bekjente som har litt mer greie på det enn meg, og alle mente at jeg ikke hadde noe å tape på det.

Når jeg nå har skiftet, så merker jeg faktisk god forskjell, den girer både mykere og raskere, det føles rett og slett bedre. Dessuten så var den gamle olja så svart å tjukk at det umulig kan ha vært sunt...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
 Share

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...