Gå til innhold

Starte opp ett slags firma?!?!

P.I.B
 Share

Anbefalte innlegg

Hei.

Jeg og en kamerat har i den siste tiden laget endel hjemmesider til folk/klubber o.l

På nyåret har vi også endel websider vi skal lage. (en side til ett idrettslag, til ett bilfirma og muligens til ett rockeband )

Det vi tenker på da er å starte opp som ett firma/foretak. Slikt er vi ganske blanke på så derfor spørr jeg om noen her har peiling på slikt?

Hva lønner seg for oss? Dette skal jo bli bare en liten "bi" inntekt.

Vi kommer til å lage oss en egen hjemmside om ikke lenge der det også skal finnes en WebShop. Det er ganske mange som vil selge sine "produkter" via vår webshop og da får vi en viss % av salget.

Må vel sikkert registrere oss i brønnøysundregistrene e.l da? Koster det noe?

OT: Men her er noen av siden vi har laget til nå :

http://www.melhushestesportsklubb.com/ ( snart ferdig)

http://www.vipclan.net/ ( for oss som er UT frelste)

http://www.lassienthelads.com/ (optimalisert for IE)

http://www.tangoting.com/ (en "høkkert" tangogruppe) :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har også jobbet en del med webdesign og dataprogrammering. Har registert eget fortak. Enkeltmannsfortak er gratis å etablere. Du får bare en haug med papirer når selvangivelsen skal leveres. Ikke noe ferdigutfyllt selvangivelse.

Det som lønner seg for dere er å etablere hvert deres enkelmannsforetak og deretter fakturere hverandre og mot kunden. Eventuellt kan dere vurdere aksjeselskap, men da trengs det en egenkapital på 100000.

Tøffe sider dere har laget!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du som har drevet med webdesign og dataprogrammering. Hva bør vi legge oss i pris på de sidene vi har laget? Vi kjører jo Joomla/Mambo stilen. Lager sidene så enkle som mulig slik at de som "har" siden kan oppdatere de selv. Ordner også med domenet,databaser og slikt hvis det er ønskelig.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har ikke benyttet meg så mye av firmaet mitt med webdesign og nettsideproduksjon. Pris er alltid litt vanskelig synes jeg, spesielt på websider. Hvis noen spør meg om å lage en side pleier jeg å ta litt ekstra i når jeg sier en pris. Dette fordi du bruker alltid mer tid enn planlagt. Møter..telefoner.. osv.. Sider med kun HTML (ikke ASP/database) sier jeg 1000 kr siden. Men dette avhenger jo selvfølgelig om du må utforme tekst selv og om du må ta bilder selv.

Det greieste er kanskje å ta timebetalt. Men husk her at større seriøse webfirmaer tar fort 1000 kroner timen, så det blir for billig med 100 kroner timen hvis du skjønner hva jeg mener. Men samtidig er det ikke lurt å ta seg for godt betalt. Da kan det bli vanskelig å få flere oppdrag.

Kanskje en ide er å ringe rundt til webdesignfirmaer å høre hva de tar i pris.

Håper svaret dekket dine spørsmål.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har vært i kontakt med flere firma som driver med slikt. De tar faktisk opp til 15k. Rart spørr du meg. På feks : Den hestesiden jeg linket til så fikk vi 5 k. Da ordnet vi med nytt domene, mailadresser til hver enkelt i klubben, 4 databaser osv. Timesbetaling er vanskelig å si på en slik side men ting tar uansett tid. Og de får gratis support og hjelp til å administrere siden selv.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Datatjenester er veldig dyrt. Ofte mye dyrer enn vi tror. Hvis man driver litt på hobbybasis med data har man dessverre lett for å ta altfor lite betalt. Jeg har iallfall brent meg på dette flere ganger. Det en også må ta i betrakning er hvor mye utdannelse og erfaringer en har når en utfører tjenestene. Har du 5 årig siv.ing. data synes jeg ikke man trenger å ta en timelønn mindre enn en bilmekaniker.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nå har ikke vi noen spessiel datautdannelse da men. Selvlært for det meste.

Vi har jo som sagt lagt oss på 5k +/- for sidene vi lager. Omregnet til timelønn så tror jeg ikke det blir mange kronene.

Det som tar mest tid er jo å finne en template som passer. Både med tanke på farge og design. Litt omgjøring må mann bestandig regne med. Tidkrevende. Så må vi jo lage logo og tilpasse forsiden med linker,fyllstoff og slikt. Det og bruker vi endel tid på, da vi ikke gir oss før vi er 100% fornøyde. Når alt på forsiden er 100% så er det jo bare å begynne å legge inn info og slikt der det hører hjemme på siden. Enkelt og greit men som sagt... ting tar tid.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
 Share

• Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...