Gå til innhold

Girkasse treg i kulde?


cc300
 Share

Anbefalte innlegg

hm, de siste 2 dagene har det vært litt vanskelig å få satt bilen i 1.gir og/eller revers på morgenen. Må liksom lirke litt innom de andre girene og slippe klutsjen et par ganger før den smetter inn. Ikke noe problem senere på dagen. Noen som har opplevd det samme? Har vært rundt -10 grader her siste dagene. Kassa er veldig tight og fin, men burde tåle 10 stive. Dette er første BMW'n jeg har som ikke bruker olje i det hele tatt (motor), og er neppe noen lekkasje på kassa for garasjegulvet er flekkefri. Kan det være oljen som bare er dårlig og bør skiftes? Noen andre som har opplevd tilsvarende? Får man sjekka og/eller bytta den oljen på en lettvint måte selv?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Olja er tregere pga kulde, og da blir girskiftene tunge også. Eneste som hjelper annet enn varm garasje er å bytte olje på girkassa.

Du trenger litt over 1 liter olje, og på en såpass gammel bil så burde det blitt byttet ganske fort uansett.

Kjøp BMW's egen girolje, det er nemlig utrolig vanskelig å finne riktig girolje til de girkassene (feil olje eter opp sync-ringene inni girkassa)! Den koster noen kroner pr liter, men det er billig i lengden. Jeg merket forskjell på min i kulda etter at jeg byttet ved 86.000km.

Ellers er det bare å gire forsiktig og langsomt de 4-5 første girene også blir olja fort varm og dermed girskiftene også mykere.

Test selv ved å fylle opp en cola-flaske med brukt girolje, putt i en plastpose og legg i frysern over natta. Prøv å helle dette over i en annen flaske og se hvor seig og tykk olja blir :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det går an å bruke tynnere olje på girkassen om vinteren. Det kan da være en fordel å bytte til tykkere olje igjen når sommeren kommer, fordi det blir mer støy med tynn olje om sommeren. BMW har gjort dette for meg noen ganger, og det er ikke skadelig.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Alpinaen var umulig å få i 2.gir dersom det ble kaldere enn 5 plussgrader den første høsten jeg hadde den. (1. og 3. gir gikk ok.) Etter 1 km. var alt normalt. Så jeg skiftet girolje med en gang. Etterpå gikk den silkemykt i alle girene. Fylte Castrol-girolje etter girkassens spesifikasjon - som er en Getrag 290.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg byttet girolje på E30en min og den ble mye værre i kulden. Var fin før jeg skiftet og ble nesten umulig å få i førstegir etterpå. Kjøpte riktig viskositet men tror det var en vanlig minesralsk olje. Syntetisk skal visst være mye bedre til dette bruket.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
 Share

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...