Gå til innhold

Kjøleproblem....!


HelgeS
 Share

Anbefalte innlegg

På kjørecomputeren min så komme da opp "check coolant" og "see owners manual" av og til når eg starte og stoppe bilen.. Er ein E36 320 da er snakk om. Men min owners manual er på tysk og da skjønne eg ingenting av...

Når eg sjekke kjøleveskenivået når motoren er kald så er den der den skal være, rett på merket. Når den er varm så er den heilt full, heilt opp til korken.. Er dette riktig??

Har bestilt meg ny vannpumpe og termostat for sikkerhetsskyld.

Er da farlig å kjøra med da sånn? :roll:

Takk for svar :D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nå har eg skifta vannpumpe og sett på ny kjøleveske... men sliter med luft i systemet..!! Har prøvd å kjøre i oppoverbakke med varmeapp på fullt men eg får ikkje skikkelig varmluft i kupeen når eg står på tomgang.. Nåken som har nåke tips????

Og så veit eg ikkje om eg har gjort nåke gale når eg monterte vifta, for den går heile tida..! høres ut som ein volvo 240 når den komme opp i turtall... ka har eg gjort? ka kan eg gjera for å ordna da?

Svar mottas med STOR TAKK !!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

temp måleren er som den skal, går opp på midten når den er kjørt litt..

jeg tror jeg aldri har sett min bevege seg så høyt. Etter... fleere timers kjøring, så er den vel kanskje... nesten oppe ved den FØRSTE streken etter den blå merkingen.

Men så faller den ned til rett over den blå igjen noen ganger (ikke slik at jeg ser det merkbart).

Er det termostaten som er gåen? Hvordan bytter jeg denne? Plug 'n' play?

Evt noen som har et delenummer på den --> E36 318i M40 1991mod.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er kjørecomp så smart at den sier i fra når frostvæska er dårlig tro?

Den er faktisk det. Kjølevæske går ut på dato og det er lurt å skifte den med jevne mellomrom. Kjørekomputer sier fra når!

Alternativet er gåen vannpumpe med medfølgende "faens vannpumpe. Holdt jo bare xx km" samt korrodert topp, lite effekt i varmeanlegg og dårlig kjøring.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Alt som varmes opp ekspanderer, og da spesielt væsker. Ekspansjonstanken finnes på bilen fordi væskenivået skal kunne variere, da på grunn av temperaturen. Man bør skifte kjølevann etter ca 2 år, eller når den blir mørk på farge. Enkelte dyre merke-kjølevæsker skal vare "evig", men jeg vet ikke hvor lurt det er. Det sikreste er uansett å måle frysepunkt regelmessig og skifte etter 2-3år. .

Kjølesystemet skal luftes etter skifte av kjøleveske, og det er sannsynligvis dette som ikke er utført når det ikke blir varmt inni kupeen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
 Share

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...