Gå til innhold

Hvordan bli kvitt rust?

320it
 Share

Anbefalte innlegg

Rusten vil sikkert komme tilbake med tid og stunder (1-2år?) dersom du gjør arbeidet sjølv uten profisjonelt utstyr. Men du bør vel i hvertfall kjøpe sånn sandblåsingssprøyte på biltema for å være kvitt problemet en stund. Riktig grunnarbeid er vel her som med de fleste andre ting, alfa omega.

Lakkboks går fint dersom du har mulighet til å jobbe ein plass det er varmt. Farge forskjeller er vel ikkje til å unngå, spesielt dersom lakken på bilen er gammel og falmet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har fjernet noe rust på bilen min. Bruker vinkelsliper til å slipe vekk all rust. Benytter så rustmelk som jeg legger på et tynt lag av. Deretter godt med sinkspray. Vente selvfølgelig til alt er helt tørt for deretter å legge på finsparkel. Deretter slipe og slipe til du er 110% fornøyd. Så noen lag med grunning. Så spray noen lag med lakken.

Jeg har lakket med boks og er greit fornøyd med resultatet. Ble ikke perfekt, men går man over med lakkrens og wax etterpå blir det ikke så verst. Jeg ser nå ca 2 år etterpå at rusten desverre kommer igjen. Er ikke til å ungå er jeg redd. Må til igjen til sommern å gjøre prosessen om igjen.

Bakluka kan vel bare skrus av og erstattes med en ny, men en bakluke koster kanskje noen tusen.. :roll:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

jo det kan unngås.

kun med sandblåsing får du vekk all rust, det gjør du ikke med vinkelsliper uten så slipe ned ganske mye.

Med sandblåsing kommer du nedi porene som rusten lager.

Du kan jo få et prisoverslag fra et uavhengig verksted, det finnes masse verksteder rundtom som gjør disse jobbene. Kjenner du noen som kjenner noen kan du få det rimelig. Dog uten kvittering :D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvis en skal sandblåser, hvor langt bør en slipe ned med vinkelsliperen da?

Ville vært forsiktig med vinkelsliper siden de ofte er veldig brutale og tar ofte mer enn du egentlig vil at de skal ta. Bruk heller en bi-aks som går på luft med smergelpapir på. Mye bedre og du har mer kontroll på hvor mye den tar!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

jo det kan unngås.

kun med sandblåsing får du vekk all rust, det gjør du ikke med vinkelsliper uten så slipe ned ganske mye.

Med sandblåsing kommer du nedi porene som rusten lager.

Du kan jo få et prisoverslag fra et uavhengig verksted, det finnes masse verksteder rundtom som gjør disse jobbene. Kjenner du noen som kjenner noen kan du få det rimelig. Dog uten kvittering :D

Vel... i bakluken kommer jo rusten fra "falsen" og den er på insiden. Så du kan sandblåse det du ser, men etter 1 år, er det likevell rust der.

Der jo den nedre kanten som ruster på e36, det samme med dørene også.

Er det rust i bund av døra, er døra slutt.- Ferdig med det. Du kan utsette dette i kansje 1-4 år, men den rusta kommer fra insiden av metallet, og du kan ikke bli kvitt den. Da må du fjerne beten som det kommer rust av, altså kutte vekk, og sveise i nytt. Da også kommer det rust, pga spennings forskjeller i metallet. Med andre ord, begynner det først og ruste, er kampen i gang. Du kan utsette, eller bytte ut deler. Biler ruster sånn er det bare :roll: Bakluken bytter du.. Jeg kjøpte en på skroten til min. Kosta meg 1200 kr. pluss lakk 500 kr. Den var strøken, og holder nok tiden jeg skal ha bilen, samme med fram skjermen min også- Det er rust der hjula på bilen har slått i ( idioten før har senka bilen helt tragiskt)

Bytter skjermen. Orker ikke gang og begynne med samme tullet igjen. Er leit og legge i masse penger i lakk og jobb, og to etter er det værre en før.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Eg jobbe for tida på eit spesialverksted for rust og sandblåsing...

Vask bilen grundig, sandblås deretter bilen, legg på zink og så legger du på lakk... Men rusten kjeme nok tilbake uansett... Men desto grundigere arbeid, desto lengre tid tar det før det kjeme tilbake....

Lenke til kommentar
Del på andre sider

som regel så ruster det innenfra og utover det er vel det som er problemet...men gjør et grundig arbeid....men har det vært meg så har jeg fixa bila og solgt den...blir så my tap pga sånt ting..men det er forskjelling til fok til folk:)

Mvh Stian S

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
 Share

• Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...