Gå til innhold

Olje skift på manuell girkasse og kardang?


johjoa
 Share

Anbefalte innlegg

Jeg pleiere ofte å gjøre det når jeg har kjøpt meg bil for man veit aldri hvor lenge det er kjørt med, men da jeg byttet på girkassa i høst var den like rød og fin som ny. Diffen derimot var det ikke noe å skryte av så den trengte nok ny smøring :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg pleiere ofte å gjøre det når jeg har kjøpt meg bil for man veit aldri hvor lenge det er kjørt med, men da jeg byttet på girkassa i høst var den like rød og fin som ny. Diffen derimot var det ikke noe å skryte av så den trengte nok ny smøring :)

Har aldri skiftet olje på manuell girkasse og diff før. Hvordan gjør man dette? Hvor heller man på olje? Hva slags olje benyttes?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg gikk på mekonomen og der fikk jeg beskjed om å kjøpe Castrol ATF olje (dextron 2) til girkassa og spesiell Castrol diff olje for diffen. Liker ikke å kjøpe så dyr olje men siden disse nesten aldri byttes så er det jo greit.

Oljen koster sånn ca. 180 kr literen og det er litt kjipt når min bil trenger 1,1L på både diff og girkasse for da må man jo kjøpe to flasker :(

Et tips er å kjøpe ei oljeoppsugingspumpe på en bilrekvisita butikk. Denne bare suger du opp oljen fra flasken og putter den inn i påfyllingshullet for girkasse og diff. Er i hvertfall umulig å komme til ellers..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
 Share

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...