Gå til innhold

Diesel hester


320it
 Share

Anbefalte innlegg

Det er nok dreiemomentet folk tenker på når de sier dieselhestekrefter....

Tenk deg en vannstråle som driver et skovelhjul. Har du en tynn stråle med stort trykk (hk) gir dette hjulet et høyt turtall, men er lett å stoppe. Øker du vannmengden (dreiemoment) blir skovelhjulet langt tyngre å stoppe. Omsatt i bilbruk: En motor med mye hk. men moderat dreiemoment møter bakken. Sjåføren øker gasspådraget, men motoren synker i turtall grunnet motstand av bakken og farten reduseres.

Sjåføren må gire ned for å opprettholde ønsket fart opp bakken. Motor med moderat hk. men godt dreiemoment (gjerne moderne dieselmotor) møter bakken. Sjåføren øker gasspådraget for å møte motstanden i bakken, motoren har nok av krefter i dette turtallsområdet. Det er ikke nødvendig å gire ned for å opprettholde tilfredsstillende fart opp bakken.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er ikke forskjell heller,men ortaket at det er diesel hester som du sikkert refererer til er at diesel som regel har ett mye høyere dreiemoment(NM). Og derfor bedre trekk evne og seiere en bensin men tilvarende hk.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
 Share

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...