Hylland Skrevet Januar 10, 2006 Share Skrevet Januar 10, 2006 Eg og "arimanni" her på forumet har ein liten plan. I og med at han drive å utdanne seg som mekanikar, så tenkte eg at han kunne få bruka verkstaden min, så kunne han fiksa bila osv. Men så kom me til å tenka på at det kunne ha vore kult med ein lakkboks. Har ein snekkar som sette opp denne for oss, men kva trenge me av materiale og utstyr? Nokon av dekan som veit kva det vil koste å sette opp noko sånt? Snekkaren jobbe gratis! Kva koster det i utgifter for oss å lakkere ein bil ? ( denne tråden er vel kanskje "annet") Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
M3cabriolet Skrevet Januar 10, 2006 Share Skrevet Januar 10, 2006 høres gøy ut! si ifra om du trenger lakkerer! hehe... du får en brukt lakkboks for 50-60 tusen, men regn med å betale nesten en null til for en ny! Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Hylland Skrevet Januar 10, 2006 Forfatter Share Skrevet Januar 10, 2006 høres gøy ut! si ifra om du trenger lakkerer! hehe...du får en brukt lakkboks for 50-60 tusen, men regn med å betale nesten en null til for en ny! 50 - 60 000 for ein brukt ein og 500 - 600.000 for ein ny ein??? Kva som gjere at det kosta så mykje då? Kva koster det i reinte utgifter å lakkere ein bil utvendig? Kor mange liter med lakk går det med og kva kostar kvar liter? Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
gypz Skrevet Januar 10, 2006 Share Skrevet Januar 10, 2006 kommer helt an på bil og type lakk.. Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Hylland Skrevet Januar 10, 2006 Forfatter Share Skrevet Januar 10, 2006 kommer helt an på bil og type lakk.. Sånn ca då??? Beklager dårlige spørsmål ifrå min side, men det går da ann å svare fordi om... For eksempel lakke ein E30 i svart... Heilt vanlig svart... Ikkje nåke spesialeffekta.. Så spørsmålet mitt er: Kor mykje koster det å lakkere ein svart E30 2 dørs opp igjen i samme svart farge utvendig?? I reine utgifter viss ein skulle gjort det sjølv altså! Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
propan Skrevet Januar 10, 2006 Share Skrevet Januar 10, 2006 2 k maks. Men pusser du og lakker bra el? Jeg mener selv at jeg har litt teken på lakk og slikt men skal ikke under noen omstendighet pusse og lakke min egen bil selv-det betaler jeg heller folk som har greie på det til å gjøre.. Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Hylland Skrevet Januar 10, 2006 Forfatter Share Skrevet Januar 10, 2006 2 k maks.Men pusser du og lakker bra el? Jeg mener selv at jeg har litt teken på lakk og slikt men skal ikke under noen omstendighet pusse og lakke min egen bil selv-det betaler jeg heller folk som har greie på det til å gjøre.. Eg er kongen på pussing og lakking... Neida.. Har ikkje noko særlig erfaring, men tenkte eg skulle ta eit par kurs pluss at eg har eit par gamle biler og maskiner å øve meg på!!! Så viss det koster 2k og folk skal ha 10 - 15.000 kr for lakkering av ein bil.. BLODPRIS.. Greit nok at det er nokon timar med pussing/sparkling/filing, men FYTTIKATTA... Må bli god butikk!!! Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
klebefix Skrevet Januar 10, 2006 Share Skrevet Januar 10, 2006 Få tak i et brukt fryse/kjølerom frå en båt eller platform. sett sammen modulane å fug mellom. potte tett og enkelt Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Viko Skrevet Januar 10, 2006 Share Skrevet Januar 10, 2006 Så viss det koster 2k og folk skal ha 10 - 15.000 kr for lakkering av ein bil.. BLODPRIS.. Greit nok at det er nokon timar med pussing/sparkling/filing, men FYTTIKATTA... Bare og bare Mye jobb det.. Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
320it Skrevet Januar 10, 2006 Share Skrevet Januar 10, 2006 10-15k er det bare for arbeid? eller med lakken? Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
BalleKnalle Skrevet Januar 10, 2006 Share Skrevet Januar 10, 2006 Eg og "arimanni" her på forumet har ein liten plan. I og med at han drive å utdanne seg som mekanikar, så tenkte eg at han kunne få bruka verkstaden min, så kunne han fiksa bila osv.Men så kom me til å tenka på at det kunne ha vore kult med ein lakkboks. Har ein snekkar som sette opp denne for oss, men kva trenge me av materiale og utstyr? Nokon av dekan som veit kva det vil koste å sette opp noko sånt? Snekkaren jobbe gratis! Kva koster det i utgifter for oss å lakkere ein bil ? ( denne tråden er vel kanskje "annet") Slik jeg har forstått det så har du tenkt å bygge en lakkboks i tre? Er det ikke sånn at de skal være luft tette og med stort avtrekk osv?? Er ikke også lakkbokser utstyrt med "ovn" slik at en kan "bake" lakken etter at en har lagt den på? Blir ikke dette litt vanskelig å bygge i tre? I tillegg må du sikkert kjøpe inn avtrekk og annet spesialutstyr.. blir vel like dyrt å kjøpe brukt da eller? Er ikke noen ekspert på lakkering, men dette er noe jeg har fått med meg fra en eller annen plass... shoot me if im wrong.... Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
M3cabriolet Skrevet Januar 10, 2006 Share Skrevet Januar 10, 2006 2 k maks.Men pusser du og lakker bra el? Jeg mener selv at jeg har litt teken på lakk og slikt men skal ikke under noen omstendighet pusse og lakke min egen bil selv-det betaler jeg heller folk som har greie på det til å gjøre.. eeh... FEIL! dette funker kanskje hvis du sliper med slipepapiret du rappa fra sløyden på skolen, og ruller bilen med bengalakk! et standard regnestykke på en lakkeringsjobb er følgende: en time er 100 perioder, og en utvendig helakkering uten retting på en bil er i snitt på 2000 perioder, dvs ca 20 timer, og snitt timepris på et verksted er 1000kr timen + mva! der jeg jobber bruker vi dette regnestykket: materialpris pr time: 270,- arbeidspris pr time: 730,- gå ut i fra dette så får du en materialpris på 270x20 + mva, som gir en total materialpris på 6750,- ikke for å være pirkete men.... provoserende med folk som tror en lakkering bare er å matte ned og sprøyte på noen få kroner i lakk for deretter å ta seg fett betalt! Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
bmw pat Skrevet Januar 10, 2006 Share Skrevet Januar 10, 2006 Helt enig med m3 cabriolet her. Er selv billakkerer og erfarer dette her daglig. Folk tror det å lakke/slipe/rette/sparkle en bil er gjordt på to timer med topp resultat. For å si det enkelt: Å kunne levere en hellakkeringsjobb fra a til å med bra resultat krever flere år med trening + det rette utstyret. Å lage en lakkboks selv, med null erfaring er etter min mening dømt til å bli dårlig. Har en ikke råd til en lakkboks ville jeg heller brukt en garasje med et avsug i enden, eventuelt en byggtørker som blåser gjennom et filtersystem for å få varme+ vanning av vegger og gulv før lakkering. Dette er et sinnsykt dårligt opplegg og vil garantert ikke kunne levere bra resultat, snarere middelmådig etter min mening. Angående pris på lakkering, så er 10-15 tusen for en hellakkering et røverkjøp, dvs hvis resultatet er bra + at det er gode produkter som er brukt på den rette måten Hvilken garanti får du på jobben til disse prisene? Skal en gå etter tids og målelisten for lakkering, havner en nok på ca 25tusen + mva for en hellakkering på f.eks e34. Dette forutsetter at bilen er demontert.(lister, speil, handtak osv.) En får da en jobb som er like god kvalitetsmessig og finishmessig som da bilen var ny, inkl 5 år garanti. Det fins 1001 måter å jukse på når det gjelder lakkering, og vi som er i faget ser stadig nye skrekk eksempler. Det er jo klart at visst en skal ta 10tusen for en hellakkering, og måtte legge ut 6-7 tusen av disse i materialer, så blir jobben der etter. Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Hylland Skrevet Januar 10, 2006 Forfatter Share Skrevet Januar 10, 2006 Eg har ikkje peiling på lakkering eller korleis det skal byggast. Men det er derfor eg spør dekan om råd. Veit at ein må ha eit stort avsug og masse trekk (vifter osv), men det ordner ein kompis av meg. Har i tillegg ein bror som er kuldemontør osv. Han fikser sikkert eit billig "kjøleskap" eller nåke sånt viss det fungerer og han ordner varme osv. Grunnen til at eg skal ha ein snekker til å bygge lakkeringsboksen er fordi det ikkje er plass i garasjen. Har jo løftebukk og allslags utstyr der. Kompressor, fleire verktøyskrin, sveiseapparat, masse dekk osv. Derfor tenkte eg at han kunne "bygge på" garasjen litt og inni eine kroken da kanskje lage til med lakkeringsboks. Eg har jo jobba på eit tectyleringsverksted i det siste, så eg tenkte og at denne lakkeringsboksen kunne bli eit "tørkerom" for biler etter at eg har tectylert dei. Som de sikkert veit skal jo desse bilene stå til tørk ei natt med skikkelig vifte osv. Det eg tenke i første omgang er å få til garasjen. Er eit stort rom av sement og betong, men har ikkje port. Få laga til ein port. Så eventuelt utvida etterkvart og laga til ein lakkeringsboks. Dette kjeme når "arimanni" er ferdig på skulen eventuelt vk1. Altså om 1 og 1/2 år. Dersom eg får til lakkeringsboksen skal eg kjøpe inn eit fat med tectyl og begynne å tectylere biler for folk. På eit fat klarar ein 20 - 25 bilar, og med ein pris på 2500kr per bil så er ein jo oppe i 50.000kr. Eit fat kostar 10.000kr. Men så må ein rekne utstyr osv. Strøm til vifta, vasking av bilen etterpå osv osv... Men 2500kr for tectylering av undersida av bilen er billig... Kva dykk synest om planen min??? Er vel mange med sånne planer! Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Peoplez Skrevet Januar 10, 2006 Share Skrevet Januar 10, 2006 bygg et passelig stort rom, 2 lag med gips, sparkl og mal alt kvitt. vask ned som berre faen, og ha godt med avtrekk da har du det :=) Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå