Gå til innhold

Tomgangsforskjeller


Lien
 Share

Anbefalte innlegg

Har gått over gasswire og tomgangsregulator nå og har justert inn igjen tomgangen til rundt 800. Problemet er at når bilen er kald detter tomgangen fort til 600 og hvis jeg gir gass og slipper så detter den under 400 og opp igjen på 600.

Dette er bare når den er kald.. Noen som har peiling på hva det kan være?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Så det er altså meningen at motoren går litt lavere på tomgang ved kaldstart?

Når motoren startes vil den ofte fly opp på litt høyere omdreininger enn normal tomgang, før den faller litt igjen.

Jeg antar også at det er en elektronisk hjerne på bilen din som vil prøve å innhente turtallet viss det er justert for lavt i steden for at motoren stopper.

Det ser da ut som elektronikken kjører opp turtallet igjen viss det faller under 600 rpm. Viss da tomgangsskruen er juster så lavt som 400 rpm vil den da fly å jage i steden for å stoppe som en eldre bil uten elektronikk ville gjort.

Viss du også har en 4 sylindret bil, skal da tomgangen ligge på ca. 800-850 rpm.

Dette burde da finjusteres med varm motor, så det ikke blir justert med automatchoken innkoplet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

min lå veldig lavt allerede etter 20-30sek etter oppstart på kald motor. rundt 600rpm. men hadde aldri noe problemer med det. gikk fint og rolig

Vi har 6 sylindrede motorer og derfor lavere tomgang.

Antar at det her er snakk om en 4 sylindret bil, da han som spør har oppgitt en E36 318i som kjøretøy.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jada stemmer nok bra dette TBG.E30. Motoren flyr opp ved start og detter ned på tomgang igjen ganske kjapt. Og det er som du sier at hvis jeg stiller den for lavt med vilje så økes turtallet elektronisk hver gang den detter ned igjen under ett visst turtall. Har nå stilt den på 850 rpm og den detter da ned på 600 rpm ved kald motor (dvs. de første 2 mins med kjøring).

Takk for svar!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
 Share

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...