joeranjensen Skrevet Januar 12, 2006 Skrevet Januar 12, 2006 Jeg kjøpte meg for to uker siden en 2-dørs !985 320i med servo og aircondition. Jeg var egentlig på utkikk etter en 325 men fant meg en ganske "strøken" 320 til en billig penge. Nå har jeg og skaffet meg en delebil med en 325 motor i( tror den og er en 85 mod). Delebilen er egentlig en 323 med 325 motor som har 323ens insprøytning og styresentral. Bakaksling og bremser er og 323. Skal sette325 motoren i min 320, og har noen spørsmål ang. dette som jeg håper noen her kan svare på: Er bremser, bremserør, bremsekraftforsterker og bakaksling likt på 323 og 325? evt. hva er forskjellig? Sperre? Kan jeg bruke servoen og airconditionen som nå står i 320en hvis jeg setter i 325 motor? Er insprøytningen og styreenheten lik på 325 og 323, eller vil en 325 motor med 323 insprøytning og styreenhet gå dårligere? Er motorens ledningsnett likt på 320 og 325? Hvis ikke, er det vanskelig å bytte det? Takker masse for alle svar og innlegg!!
Neonlars Skrevet Januar 12, 2006 Skrevet Januar 12, 2006 Du må ihvertfall byttet bremsene bak. 325i har skiver bak (320i har tromler). Servo kan du bruke med den samme motoren ja. Styreenheten og ledningsnettet må legges opp på nytt, men ikke spør meg om det er vanskelig. Det beste vil være å byttet til 325i klokke, da denne er sterkere ennm en 320i klokke. Lykke til!
Scirre Skrevet Januar 12, 2006 Skrevet Januar 12, 2006 Vil bare understreke alt neonlars sier =) pluss legge til at airconditionen din kommer fortsatt til å funke, samt at jeg mener at det er ganske forskjellig innsprøytningssystem på 323 og 325.. det er litt jobb å bytte ledningsnett ja, det må du gjøre, men bør vel ikke være veldig vanskelig bare du gjør det mens bilen din står uten motor =))
joeranjensen Skrevet Januar 12, 2006 Forfatter Skrevet Januar 12, 2006 Vet dere om jeg kan bruke bremser og klokke fra 323i? Har hørt at det er likt på 323i og 325i. Må jeg ut med dashbordet for å bytte ledningsnett, eller ligger alt som må byttes i motorrommet? Vet dere om andre ting som må gjøres, som jeg kanskje ikke har tenkt på? PS: Takk for respons. har ikke skrudd noe særlig på bmw så jeg må bare spørre dere som har skikkelig peiling.
bimmerdude Skrevet Januar 12, 2006 Skrevet Januar 12, 2006 325i har skikkelig datastyrt innsprøytining og tenning; Motronic. 323 hadde noe halvmekanisk søppel.
Bimmerlars Skrevet Januar 12, 2006 Skrevet Januar 12, 2006 Dashen må ikke ut. Kjøp deg et komplett 325 motorledningsnett, og monter det over på 325 motoren din. Husk å få med hjerne. Hjernen får du tak i når du tar ut hanskerommet. Det er ikke så vanskelig å montere dette så lenge man vet hvor alle ledningene skal Enten få hjelp av en som kan det, eller skaff ledningsdiagram. 323 og 325 har likt understell. Tror jaggu klokka er lik også, men er ikke helt sikker på det. For å få montert 325 bakstillinga på 320'en må du flytte over håndbrekkwirea fra 325'en, det er ikke likt på trommelbrems.
kamindre Skrevet Januar 12, 2006 Skrevet Januar 12, 2006 Jeg har 325 motor i 320'n min. Bruker fortsatt 320 bremser bak, men har planer om å bytte til 325 bremser. Jeg skal sette inn klokke fra 325 i nærmeste framtid. Klokka fra 325 skal gå rett inn.
ehrnst Skrevet Januar 12, 2006 Skrevet Januar 12, 2006 som sagt tidligere 325 og 323 har forskjellig styring. 325 fra 85 har motronic 1.1, mens 323 har LE-Jetronic styring. Groveste forskjellen på disse to er at Jetronic styringen har en separat "hjerne" til tenningen, på motronic er alt i samme boks. den finner du i hanskerommet. understell på 323 og 325 er likt
gbraen Skrevet Januar 13, 2006 Skrevet Januar 13, 2006 Ledningsnettet til 325 motoren (før 1988) passer ganske rett på i bilen, kanskje ett par ledninger som må kobles om. Kontakten med resten av leningsnettet er ved torpedovegg på venstre side i motorrom. Ellers er det bare å dra pluggen til hjernen som ligger i overkant av hanskerom. 323 er som dem andre sier LE-Jetronic, med blant andre innmat i fordeler i blokka for tenningsstyring, mens Motronic på 325 har fordeleren med kun rotor på enden av kamaksel, bruker føler på girkasse (før 1988). Da må du jo ha 325 kasse også da... 325 etter -88 har føleren i reimskive, men har annen type kontakt på torpedovegg, må bygges om, men lettere å få til da du kan bruke kasse fra hvilken som helst M20 motor. Diffbrems er ekstrautstyr på alle modeller untatt M3. Hvis du har M-Tech understell har du vel samme fjærbein foran som 325, 51 mm, hvis ikke har du 45 mm, må byttes. Bremsene er vel ikke så forskjellig, greie nok.
joeranjensen Skrevet Januar 13, 2006 Forfatter Skrevet Januar 13, 2006 Han som jeg kjøpte motoren min hos sier at det er en 325 motor med 323 insprøytningssystem, sikkert også girkasse. Hva tror dere om dette? Ellers må jeg bare si at alt dere sier er til stor hjelp og glede!
Maxxsonics Skrevet Januar 13, 2006 Skrevet Januar 13, 2006 bare ikke du skrur opp slangene til airconditionen så, da virker den ikke lenger, da går all kjøle vesken ut!!
Mpower20 Skrevet Januar 14, 2006 Skrevet Januar 14, 2006 bare ikke du skrur opp slangene til airconditionen så, da virker den ikke lenger, da går all kjøle vesken ut!! Som igjen kan etterfylles på et verksted + ta en A/C service på anlegget, se om det er tett og bytte kjølevesken/olje ut med nytt. Tar ikke så forferdelig lang tid før ulukt kommer fra ac-anlegget uten service. Bare et lite tips
joeranjensen Skrevet Januar 16, 2006 Forfatter Skrevet Januar 16, 2006 Han som jeg kjøpte motoren min hos sier at det er en 325 motor med 323 insprøytningssystem, sikkert også girkasse. Hva tror dere om dette? Hvordan kan jeg se på diffen om det er sperre?
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå