Gå til innhold

Ventilasjon i toppdeksel!


2RE_Racing
 Share

Anbefalte innlegg

Lurte bare på et par småting:

Som de fleste her sikkert har funne ut så blir turtallet rape galt om man tar av oljepåfyllingslokket (har ikke vært borti dette på andre merker enn bmw, men jeg har heller ikke forsøkt på så mange andre heller...). Dette har vel noe med at det skal være et bestemt trykk i veivrommet\ventilhuset. Har sett at enkelte som turbotrimmer m20b25 (og andre bmw) monterer ett sånn (kult!) lite filter mellom ventildeksel og innsugsmanifoil.. Noen som har litt info om dette?

Er det slik at lmm MÅ være FØR turbo, og ikke mellom IC og innsug? (blir det feilmåling av lmm når det er overtrykk? -tror ikke det, men er ikke sikker) Bør man evt. gå for en lmm fra en bmw med større motor? Hvilken er i så fall å anbefale?

Også hvor stor kompresjonsgrad er det å anbefale på en m20b25 med 0,4-0,5 bar overladding? Så at det var 9,0:1 (?) originalt..

Alle svar mottas med stor takk! :D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Mange spmi ett her men:

Grunnen til at det er filter rett ut i atmosfæren i f.eks M20B25 ved turbo konvertering er at-orginalt er det vakumslange montert fra utlufting i toppdeksel og inn på innsug for å "forbrenne" oljedampen igjen.

Ikke spør meg hvorfor-husker ikke i sene nattetimer.Men-Hvis denne er koplet til vil du kjøre overtrykk inn i veivhusventilasjon..IKKE heldig.

Derfor blir dette koplet fra og filter el hva det måtte være montert.

Grunnen til at motoren går surt når du tar av oljepåfyllingslokket på en standard m20 er at du rett og slett gir motoren falsk luft pga motoren suger ut fra veivhusventilasjonen.

Lmm MÅ ikke være før turbo,men vil VARE mye lenger da den tåler lite trykk.Vet ikke helt om den er stabil mellom turbo og innsug heller,men mange kjører med den mellom så det er vel mulig. Kjør i tilfelle med en fra 535i.

Kjør med orginal komp ved 0,4-0,5

Den er 9,5:1 FØR 1988 og 8,8:1 ETTER 1988(tror jeg)-se etk 6mnd 88 er skillet minns jeg.

Gå heller for evt ARP toppbolter ved så lavt trykk og stram toppen litt ekstra.

Natta.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takker for svar!

Flott at det er personer her inne som har peiling og tunga rett i kjæftn!

Akkorat, no skjønner jeg litt mer. Man mister vakuumet i innsugsmanifoilen når man tar av oljepåfyllingslokket... Selvfølgelig! :D

Ang lmm så kan jeg tenke meg at den ikke har noe særlig godt av varmen på lufta som oppstår etter turboen..Det er jo finelektronikk der så..

Har ikke helt bestemt meg for om det blir kompreduksjon, men spørs om motoren tåler 0,4-0,5 over lang tid.. Har ikke tenkt å skru ut motoren og overhale så mange ganger..

Hva om å evt bare dreie ned stemplene 2-3 mm på kanten rundt "gropa"?

Noen som vet om det har noe særlig å si?

Blir å montere ARP bolter uansett!

Noen som vet om billige toppakninger som egner seg til m20b25 med turbo? (litt tykkere og kraftigere)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
 Share

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...