Gå til innhold

Datatrøbbel

stianosthus
 Share

Anbefalte innlegg

Kansje feil forum å poste på, men det er vel en del med datakunnskaper her?

Hadde en cd brenner som ikke virket, og fikk tilsendt ny på garanti.

Innstallerte denne og startet maskinen.

Da så jeg at alle cd/dvd stasjoner var forsvunnet fra min datamaskin, der det før installasjonen hadde vært

2 stasjoner.

Restartet så maskinen, men akkurat samme problem.

Åpnet maskinen igjen, og så at ledningene var koblet riktig til, noe de var.

Startet så maskinen igjen, men nå ville den ikke starte opp windows, kommer liksom bare til-

skjermbildet som sier "press del or F11 to enter setup", maskinen vil ikke gå videre fra dette skjermbildet-

om jeg trykker F11 eller del.

Kommer ikke inn i bios heller.

Hva kan være feil?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Han kan ha begge som master hvis de står på forskjellige kontakter på hovedkortet, men er de på samme ledning må han jumpre cd brenner til slave.

Men jeg tror det må være noe annet siden maskinen går helt i stå. Jeg ville først forsøkt å tatt cd brenner av igjen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du trenger jo ikke inn i bois for å se om de er primary/slave.. Det ser du jo på jumperne bak på HD/CD det. Men som de sier, prøv å koble ut CD-rom, men står den på egen kabel skal ikke det være noe problem uansett om den er primary. Maskina starter uansett med en harddisk om du ikke velger at den skal boote fra cd-rom.

Dette gjelder vel selv om cd-rom står som primary og hd som slave. Kan jo bare velge at hd skal boote i bios. Men ettersom du ikke kommer dit, så får du prøve å koble den av først og se hva som skjer da.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvis begge cd stasjonene er på samme kabel må du sjekke jumperne bakpå, det er de små plastbitene du ser ved siden av der du kobler ledningen for strøm osv.

Den ene må stå på Master og den andre på slave, så vil det nok funke.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du må flytte på den jumperen som er inne i det blå feltet slik at den står på slave hvis spilleren er på samme kabel som harddisken din! Det er sikkert en merkelapp på spilleren som forklarer hvor jumeren skal stå hvis det er slave som skal kjøres...

liteon_52x_cdrom_connections_cr.jpg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
 Share

• Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...