Øyvind Skrevet Januar 16, 2006 Skrevet Januar 16, 2006 Parkeringsvarmeren i min nyanskaffede E39 fungerer ikke. Eller, jeg får den ikke til å fungere. Auxiliary Heating, kalles det i listen over utstyr i bilen. Den skal gå an å starte direkte via monitoren til kjørecomputeren, eller ved å bruke fjernkontroll. Med begge deler starter den (dvs at lampa begynner å lyse og det høres ut som om noe starter) men motoren blir ikke varm, og heller ikke kabinen. Hva kan være galt? Noen som har opplevd det samme, og har tips?
mhane Skrevet Januar 16, 2006 Skrevet Januar 16, 2006 Ja Men fant egentlig aldri ut hva som var problemet. Problemet ga seg når jeg parkerte med fronten nedover i bakker og etter at jeg fylte tanken med diesel. (dvs jeg hadde/har dette problemet bare når det er lite diesel på tanken (les under 15 liter). Aner ikke om det er en sammenheng men slik er det nå bare. Fungerer altså med lite diesel på tanken også så lenge jeg har parkert med fronten nedover Kanskje er det en ordning for at du ikke skal gå diesel tom ? eller som sagt, bare en tilfeldighet. (det hørtes ut som min gikk, men det ble aldri noe varme)
Øyvind Skrevet Januar 17, 2006 Forfatter Skrevet Januar 17, 2006 Hmm... syns dette hørtes litt rart ut, men... kan jo være verdt å prøve. Noen andre som har noen tips angående dette problem Er det Webasto, eller Eberspächer som sitter montert i bilen Og, nøyaktig hvor sitter denne varmeren montert hen
Momentelsker Skrevet Januar 17, 2006 Skrevet Januar 17, 2006 Sitter i motorrommet, venstre side bakerst under pollenfilteret. Webasto.
Øyvind Skrevet Januar 18, 2006 Forfatter Skrevet Januar 18, 2006 Hmm... tok av pollenfilteret og løftet av hele boksen til dette, og fant snart ut at webasto enheten ikke var der... Nedi der er det noen slanger (den ene har en lufteskrue) og rør som jeg tror går til webastoen, og jeg tror denne må sitte et sted inne i innerskjermen (bak det venstre forhjul)
mhane Skrevet Januar 18, 2006 Skrevet Januar 18, 2006 Stemmer det. Den sitter under venstre forskjerm. Der skal det også være et merke med tekniske spesifikasjoner til webastoen.
Øyvind Skrevet Januar 19, 2006 Forfatter Skrevet Januar 19, 2006 Har levert bilen på Auto Elektro i Bodø i dag. Får se hva de finner ut... kan jo være bare en liten bagatell De er i hvertfall veldig dyktige på alt angående bil-elektrisk m.m.
Tort Skrevet Januar 19, 2006 Skrevet Januar 19, 2006 Riktig det den sitter i hjulbuen bak venstre fremhjul. Bytta nylig min varmer, ble ti store det.
mhane Skrevet Januar 19, 2006 Skrevet Januar 19, 2006 Såpass. Det var ikke billig. Monterte klokke på min det kostet meg 6000, men angrer på at jeg ikke monterte fjernkontroll. Nå må jeg jo programmere den inn på forhånd. Ved impulsturer må jeg jo ned til bilen og sette den igang en halvtimes tid før avreise. Tungvindt. Min varmer iallefall som aldri før, og godt er det for nå er det jo noe så sjeldent som snø her i Bergen
Øyvind Skrevet Januar 23, 2006 Forfatter Skrevet Januar 23, 2006 Nå har jeg fått bilen fra verkstedet, og de har feilsøkt en del, koblet seg på med en pc på webastoen og kommet frem til at det er en temperaturføler som er gåen. Denne skal måle temp. på kjølevannet, og ga en verdi på 102 grader, da kjølevæsken var ca. 20 grader. Så da er det vel ikke å vente at varmeren ikke starter! Denne delen kunne ikke skaffes i løs vekt, men måtte kjøpes i lag me en større enhet (styreenheten) på webastoen. Pris på dette: 3500,- + evt. verkstedjobb... huff, huff... dyrt? JA!
tomasb Skrevet Januar 23, 2006 Skrevet Januar 23, 2006 3500,- for en føler er jo en del... Hva med høggeren? Kan jo kjøpe brukt varmer der, ta delen du treng, og se om det er noen som trenger resten av varmeren?
Tort Skrevet Januar 24, 2006 Skrevet Januar 24, 2006 Nå har jeg fått bilen fra verkstedet, og de har feilsøkt en del, koblet seg på med en pc på webastoen og kommet frem til at det er en temperaturføler som er gåen. Denne skal måle temp. på kjølevannet, og ga en verdi på 102 grader, da kjølevæsken var ca. 20 grader. Så da er det vel ikke å vente at varmeren ikke starter!Denne delen kunne ikke skaffes i løs vekt, men måtte kjøpes i lag me en større enhet (vannkammeret) på webastoen. Pris på dette: 3500,- + evt. verkstedjobb... huff, huff... dyrt? JA! Har min gamle vamer liggende, men vet ikke hva som var feil på den!
Øyvind Skrevet Januar 24, 2006 Forfatter Skrevet Januar 24, 2006 Ok, kanskje jeg kan bruke noen deler fra den, hvis den da ikke har samme feil som min... Jeg sender deg PM.
Øyvind Skrevet Januar 24, 2006 Forfatter Skrevet Januar 24, 2006 Hvis det er noen av dere som har en webasto, eller deler til en, liggende - kan ikke dere sende meg en PM? Gjelder bensinwebasto. Jeg vil jo helst ha dette gjort billigst mulig.... den prisen jeg har fått oppgitt på nye deler svir ganske kraftig
Øyvind Skrevet Januar 28, 2006 Forfatter Skrevet Januar 28, 2006 Nå viser det seg at den delen som verkstedet kunne skaffe, ikke passer på min bil, den må bestilles fra BMW (GS Bildeler) fordi BMW har en litt spesiell utgave av Webasto... styreenheten er helt spesiell i og med at den skal kommunisere med det systemet som er i bilen (styring/programmering inne i bilen og fjernstyring via fjernkontroll). Og denne delen koster flesk fra GS Bildeler
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå