Gå til innhold

Webasto i E39 (fabrikkmontert) fungerer ikke *Fixet*

Anbefalte innlegg

Skrevet

Tro om det gjelder alle webastoene som er montert i E39. På min har jeg ennå ikke funnet noen måte å styre webastoen fra orginalt.

Men nå har jeg jo ettermontert klokke så nå går det jo greit.

Hvordan styrer du din webasto orginalt?

• Svar 54
  • Created
  • Siste svar

Top Posters In This Topic

Skrevet

Den styres fra monitoren i min bil, der kan man starte den direkte, eller legge inn inntil to start-tider på den (timer).

Den kan også styres med en egen fjernkontroll.

Skrevet

Ok det forklarer saken. Da kan den nok kun styres fra de litt mer påkostede bilene utstyrmessig.....

Skrevet

Hvordan styrer du webastoen på din bil? Den varmeren på bilen din, er det en parkerings-varmer, eller fungerer den også som ekstra varme når du kjører?

Skrevet

Den fungerer også som ekstra varme når jeg kjører, men den kan ikke styres inne fra bilen. Ihvertfall ikke på noen måte jeg har funnet ut.

Den starter hvis jeg stiller klimaanlegget på et hvist antall grader og motoren ikke greier å levere nok varme til at man oppnår innstilt temperatur. Typisk når du starter bilen på kalde dager.

Etter at jeg fikk montert webasto tidsur kan jeg derimot overstyre webastoen til å starte når jeg selv vil.

Denne styreenheten kan også brukes på varme dager til å få vifta i bilen til å starte å gå en tidsperiode (som du selv bestemmer) for å kjøle ned temperaturen inne i bilen.

Skrevet

Oki. Skjønner, bruker å være sånn at på nyere dieselbiler er det Webasto for å få ekstra varme når man kjører.(Supplementary Heating) (Pga. at motoren utvikler så lite varme) Det var jo genialt å få montert tidsur på den, slik at du kan overstyre den. :)

På min bil er Webastoen kun en parkeringsvarmer. (Auxiliary Heating)

Jeg har nå tatt av varmeren fra bilen, for å studere den litt og ta den i nærmere øyesyn... prøve og feilsøke litt, og er jeg heldig så får jeg kanskje tak i noen deler til den. Jeg har skrevet ut noen service/verkstedmanualer og deleoversikter som jeg har funnet på internett. :) I disse står det nokså inngående hvordan man kan feilsøke litt på dem, og gjøre reparasjoner ol.

Har et håp om å få dette i orden, hadde jo vært kjekt å ha nå når det er vinter og kaldt...

Skrevet

Ønsker deg lykke til.

Webastoen er uten tvil en av de tingene som skaper litt glede og varme på kalde morgener. :)

Skrevet

JIPPI :!::D

Det ser ut til at jeg har fått Webastoen til å fungere! Jeg har tatt meg god tid med den, tatt den på arbeidsbenken på jobb og studert den litt. Demontert den i omtrent molekyler...! og feilsøkt systematisk på den. Har lest en god del i di service/verkstedmanualene jeg fant på internett.

Jeg kunne ikke finne noen spesielle feil på den, (hvis det skulle være feil på den måtte det være på elektronikk-kortet, og det går utenom min kunnskap i allefall...) og jeg bestemte meg for å skru den sammen igjen og montere den på bilen.

I service/verkstedmanualen står det om en såkalt "Error Lockout Mode" en modus som varmeren går i hvis den bla. blir overopphetet. For og få varmeren ut av denne modusen kreves det en reset av den. Jeg tok en slik reset på den måten det står beskrevet, og prøvde å fyre den i gang, og da startet den og varmet som bare det! :D

Det største problemet var å lufte kjølesystemet på bilen etterpå, det må ikke finnes luft i det hele tatt i dette systemet!!! Hvis det forekommer luftlommer i systemet vil varmerens sirkulasjonspumpe ikke klare å dra kjølevæsken rundt om i systemet, og det resulterer i at varmeren overopphetes! (Og går i denne error modusen)

Det som er litt rart synes jeg, er at verkstedet ikke fikk start på denne... men konstaterte at styreenheten var defekt (og at en temperaturføler viste 102 grader) Har de forsøkt en reset :?: lurer :?::?

En annen ting jeg finner ut er, at Webastoen varmer opp bilkupeen, men den varmer ikke opp motoren... i hvertfall veldig lite. :?: Skal dette være sånn, eller er det feil :?: Noen som kan svare meg på det :?:

Skrevet

En annen ting jeg finner ut er, at Webastoen varmer opp bilkupeen, men den varmer ikke opp motoren... i hvertfall veldig lite. :?: Skal dette være sånn, eller er det feil :?: Noen som kan svare meg på det :?:

Når jeg fikk montert inn styreenheten så ble jeg fortalt at nå ble weastoen koblet slik at den også varmet motoren ergo så hadde den tydeligvis ikke gjort dette før.

20-30 minutters bruk gir, ved temperaturer fra 0 og oppover, driftsvarm motor dvs temperaturnålen står rett oppover. Er det minusgrader så må den gå lengre. Her i Bergen har jeg aldri trengt å la den gå mer en 45 minutter for å oppnå ønsket temperatur.

• 4 months later...
Skrevet

FAEN! Nå ser det ut til at Webastoen ikke virker mer! :evil: Jeg har prøvd å huske på å starte og kjøre den minst en gang i måneden(står i instruksjonsboka til bilen at dette skal gjøres, også i den varme årstiden) men jeg har glemt det bort et par ganger...? Når jeg nå prøver å kjøre den litt, starter den sirkulasjonspumpa på varmeren opp, men det skjer ikke mer. Har prøvd å resette den, men det fungerer ikke! :evil: Har vel tatt helt kveld nå! :twisted:

Noen her som har peiling på disse varmerene?? Noen som har tips til meg?

Det blir vel ny varmer på meg til vinteren... er jeg heldig så slipper jeg unna med å bare bytte styreenheten på den...

Skal kjøpe fra Koed. Så blir det vel ikke så j... dyrt!

Skrevet

lider av samme skjebne som deg jeg også. Både restvarmen og webastoen min fungerer ikke. men vifta i bilen starter da, men blir ikke noe varmt.

• 4 months later...
Skrevet

Tar opp denne igjen jeg...

Det viser seg at det ikke går an å få kjøpt bare styreenheten til varmeren som står i min bil... :( har prøvd overalt. Den finnes til biler som er produsert opp til 03/1999. Så det blir nok en komplett varmer på meg...! :? (DYRT!)

Men, jeg har en ting jeg vil prøve før jeg bestiller meg ny. Jeg har plukket ut det lille printkortet til varmeren og skal levere det på et elektronikkverksted i morgen. Så får jeg høre hva dem sier, er jo mulig at de kan finne feil på noen komponenter på det.

Skrevet

Takk for tips, men jeg har allerede prøvd kcl. Dem skaffer ikke elektronikk delen til denne varmeren min fordi at dette er en spesiell varmer for BMW, å da må dette kjøpes fra en BMW-deleforhandler. (se øverst i tråden) :)

Det går altså ikke an å bruke en vanlig webasto styreenhet(elektronikk) på BMW fordi det er nettopp det som er spesielt på dem, resten av varmeren er likedan som en standard webasto...

Skrevet

Det går altså ikke an å bruke en vanlig webasto styreenhet(elektronikk) på BMW fordi det er nettopp det som er spesielt på dem, resten av varmeren er likedan som en standard webasto...

Dette må i såfall være spesielt for bensin webastoene. Min 530d var produsert etter 03/99 og den kunne jeg montere vanlig webasto styreenhet på.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive

• Opprett ny...