c_ellef Skrevet Januar 16, 2006 Skrevet Januar 16, 2006 Har hørt at noen sier at bilen yter litt bedre i fuktig vær? Er dette bare tull, eller er det noe i det? Registrerer at bilen ofte at bilen yter litt ekstra rett etter en vask med høytrykkspyler. Mulig at det ikke er den fuktige lufta som bidrar til økt ytelse, men at det bare er at bilen blir så glad når den har blitt vasket.. hehe
Scirre Skrevet Januar 16, 2006 Skrevet Januar 16, 2006 thihi.. dette aner jeg ingenting om men mulig lufta blir renere ellerno =p hehe.. ingen aning, men artig tanke
Lien Skrevet Januar 16, 2006 Skrevet Januar 16, 2006 Det tviler jeg på.. Bilen går bedre når den er kaldt grunnet at det er plass til flere luftmolekyler på samme volum men fuktighet skal vell ikke spille inn i den sammenhengen tror jeg...
Håvard ///M3 Skrevet Januar 16, 2006 Skrevet Januar 16, 2006 jo,en bil vil nok gjøre det.. men tviler på at du merker det.. På enkelte oljefyrte ovner på dampanlegg spalter man vann inn i ojen for å få bedre og renere forbrenning
M3Compact Skrevet Januar 16, 2006 Skrevet Januar 16, 2006 Fuktig luft er optimalt det. Er jo ikke uten grunn man setter på vanninnsprut på seriøst trimmede turbomotorer.
|Hitman Skrevet Januar 17, 2006 Skrevet Januar 17, 2006 Vann øker forbrenningen betraktelig, og derfor er optimalt kjørevær kaldt og fuktig (høyere lufttetthet + vann i lufta) Ble gjort mye forsøk på dette på flymotorer under 2dre verdenskrig, men det ble seriøs korrosjon og droppet. |Hit
Logitech Skrevet Januar 17, 2006 Skrevet Januar 17, 2006 Helt riktig som sistnevnte skriver. Både kald og fuktig luft bidrar hver for seg til høyere lufttetthet. Dermed vil også ytelsen øke.
oddis Skrevet Januar 17, 2006 Skrevet Januar 17, 2006 Bare ta av panseret ditt og ta deg en tur, da vil du antakelig merke litt forskjell, det gjorde ihvertfall jeg. (til opplysning: kjøring uten panser er ikke lov på offentlig vei..)
brannmester Skrevet Januar 17, 2006 Skrevet Januar 17, 2006 Kjemisk formel for vann er H2O, og oksygen må til for å få en forbrenning. Vanlig luft har ca 21% oksygen, 78 % nitrogen, og 1 % andre gasser. Ved å øke oksygentilførselen kan man øke forbrenningen, det være seg en brann, bilmotor, eller for den saks skyld rust, som er en sakte forbrenning. intercooler på lastebil er jo ett godt eksempel på at kald luft gir mere futt i motoren. Tenk på det neste gang bilen din ruster, hadde vært værre om lufta hadde 100 % oksygen
Snake Oil Skrevet Januar 17, 2006 Skrevet Januar 17, 2006 Fuktig luft er optimalt det. Er jo ikke uten grunn man setter på vanninnsprut på seriøst trimmede turbomotorer. hovedgrunnen til å bruke vanninsprut er nok kjøling tenker eg... har man en effektiv intercooler slipper man slikt.
Krishell Skrevet Januar 17, 2006 Skrevet Januar 17, 2006 vann utvider seg enormt, derfor dette gir en grei effekt økning. brukes ofte på turbo biler for å kunne kjøre med høyere trykk uten å få tenningsbank. Jeg og en kammerat driver med et prosjekt om dette nå. skal teste på min 2liter. Folk som driver med dette sier det ikke er lurt fordi man kvelder en vanlig motor med en gang pga økt kompresjon. men man må jo pisse på det elektriske gjerdet en gang også? Noen som har forslag til en vannpumpe som leverer litt trykk? bruker en bil dyse. men spylerveske motor leverer forlite og bensin pumpe skjerer seg.
Trotto Skrevet Januar 17, 2006 Skrevet Januar 17, 2006 brannmester: -Som brannmester vet du vel at dere bruker H2O for å slukke branner....Så, et medium bestående av hydrogen og oksygen - begge brennbare, slukker man en bran med. Vanninsprut er nok ingen motorøkonomisk fortjeneste nei. På min forrige bil, Escort Cosworth, var vannledningsnettet fra bagasjerom til motorrom ferdig installert. Dette pga. homologeringsreglene som tilsa at rallybilene skulle i stor grad bestå lik de gateproduserte modellene. Det mangler likevel en tank, styring og dyser. Det meste manglet m.a.o. Likevel, litt kult da. Escorten har også noe som heter charge cooler, hvor man også kjører kjølevannet i motoren gjennom intercooleren. Første del av intercoleren består av en luft/vann kjøler hvor temperaturen fra turboen, som kan ligge rundt 150 grader, først kjøles ned av motorens kjølevann. (Vann har bedre varmeledningsevne enn luft, og egner seg dermed bedre som kjølemedium.) Dette letter jobben til luft/luft-intercooleren. For spesielt interesserte i tema chargecooler: http://www.grahamgoode.com/cosworth/frfaqs.htm
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå