aloebiz.net Skrevet Januar 18, 2006 Share Skrevet Januar 18, 2006 Hva slags motorolje bør jeg bruke på den? Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
skywalk3r Skrevet Januar 18, 2006 Share Skrevet Januar 18, 2006 jeg bruker mobil1 på alle bilene min, er vel Mobil 1 5W-50 Rally Formula den heter jeg bruker, koster 750 på esso..men obs'n i trondheim så koster den bare 399,- Mvh Stian S Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Hügel Skrevet Januar 18, 2006 Share Skrevet Januar 18, 2006 Jeg bruker Castrol SLX på min....... Den er i alle fall anbefalt av BMW, men billig er den ikke. Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
aloebiz.net Skrevet Januar 20, 2006 Forfatter Share Skrevet Januar 20, 2006 Takk for svar.. Men er det ikke nok å bare fylle helsyntetisk olje? Har hørt noe om at BMW er spesiell når det er snakk om olje. Er det tilfelle? hva skjer om jeg bruker helsynetisk motorolje fra Felleskjøpe på den? Brukte det på min forrige bil, en Opel omega 1987 uten problem. Og har et familiemedlem som kun har bruk FK helsynt på sin 97 modell Vectra 2.0i. Heller ingen forskjell er noen form for problemer.. Grunnen til at jeg prater om Felleskjøpet olje er at jeg får gratis olje derfra Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Mpower20 Skrevet Januar 20, 2006 Share Skrevet Januar 20, 2006 Bmw er ikke noe spesielle på olja(tror jeg, skal ikke si for sikkert på nyere), mens enkelte dieselmotorer f.eks VAG sine pumpedysemotorer vil ha en spesiell type olje. Tror nok ikke bilen din faller fra hverandre hvis du bruker olje fra felleskjøpet, så lenge olja har det rette kvalitetene/viskositet. Men ville nå ikke brukt hva som helst på en E39 523i. Har litt med hvordan du bruker bilen også. Er man hard på gassen/belastningen på motoren, eller skal den bare svive stille og rolig frem og tilbake fra jobb hver dag? Jeg bruker uansett Mobil-1 0-40 helsyntetisk på min E30, og det funker som bare det. Anbefaler den olja på det sterkeste, ikke den billigste du finner, men er verdt det i mine øyne. Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
bimmerdude Skrevet Januar 20, 2006 Share Skrevet Januar 20, 2006 Oljene er mer like enn de fleste tror uansett pris. Felleskjøpet går glimrende så lenge det står API SL Klarer den det kravet har den vært gjennom en streng godkjenningsprosess. Det som er det viktige her, ikke hva merket er. Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Mpower20 Skrevet Januar 21, 2006 Share Skrevet Januar 21, 2006 Det er mere enn bare at det står API SL på flaska, og at den har den rette viskositeten som bestemmer hvor bra en motorolje er. Det er oljer som er innenfor toleranser og oljer som er over disse toleransene. Du har mye mere bra tilsatte stoffer i f.eks mobil-1 sin olje enn det du finner i FK sin billigere olje. For eksempel så varer Mobil-1 olja lenger, holder seg klar lengre(forutsetter et godt oljefilter selfølgelig!), smører bedre ved lavere tempraturer samt høye tempraturer. Bedre at olja er fremdeles bra etter 15k enn at den er dårlig etter bra 10k. Det er nå ihvertfall hva jeg har lest og fått kurs i. Riktig nok av en Mobil-1 selger, så alle god ordene hans ellers om olja kan jeg spare dere! Men ikke missforstå, så lenge du bare bruker bilen ''normalt'' og ikke skal presse noen grenser, samt kan skifte olje gjerne hver 5k-8k så er det ingenting feil med å gå for en billigere olje. Men la meg nå bare si at dyrere olje er dyrere for en grunn, du får hva du betaler for Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå