mhane Skrevet Januar 19, 2006 Share Skrevet Januar 19, 2006 Hei Hjalp en venn, som ikke er så glad i å skru, med å skifte olje, oljefilter luftfilter osv på en 92 mod 316i E36. Det jeg reagerte på var at det ikke var noen kobberskive på tappepluggen. Kontrollerte nøye før jeg skrudde den helt ut slik at jeg er sikker på at den ikke havnet sammen med spilloljen. Er det ikke vanlig med skiver her på disse modellene eller manglet den simpelten fra før? Personen jeg hjalp har ikke spesielt god råd så han hadde kjøpt olje og oljefilter på biltema. Ønsker ikke starte noen ny oljediskusjon her, men har hørt at oljefilterene til biltema ikke er noe å skryte av. Det hevdes at hvis man tar de fra hverandre så ser man at filteret er "tynnere" enn orginalfilter. Noen med egne eraringer synspunkter? Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
skywalk3r Skrevet Januar 19, 2006 Share Skrevet Januar 19, 2006 husk å kjøp full syntetisk da...hadd en kompis som pakka på "ikke" syntetisk olje..og mått overhall toppen...vet ikke helt sikkert at det var grunnen da..men det skjedd etter en oljeshift...og det koster no bare en 50 lapp mer for et oljefilter på thorshov f.eks.... Mvh Stian S Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Neonlars Skrevet Januar 19, 2006 Share Skrevet Januar 19, 2006 Samme skjedde med min bror sin bimmer. Han skulle skifte olje og da var kobberringer borte der også.. Skal alltid byttes denne også når du bytter olje. Koster ca. 5,- kroner på din nærmeste Bmw- butikk og det burde vel de fleste ha råd til.. Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
mhane Skrevet Januar 20, 2006 Forfatter Share Skrevet Januar 20, 2006 Da var det som jeg trodde ja. Ser jo tett ut nå så får legge mellom en skive ved neste oljeskift Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Aroid Skrevet Januar 20, 2006 Share Skrevet Januar 20, 2006 jeg kjøre med Miniral olja 10-40w på en M20 B23i med nyoverhalet topp Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Lien Skrevet Januar 21, 2006 Share Skrevet Januar 21, 2006 husk å kjøp full syntetisk da...hadd en kompis som pakka på "ikke" syntetisk olje..og mått overhall toppen...vet ikke helt sikkert at det var grunnen da..men det skjedd etter en oljeshift...og det koster no bare en 50 lapp mer for et oljefilter på thorshov f.eks....Mvh Stian S Det hadde i hvertfall ikke noe med at han brukte mineral olje! Smøre evnen til mineral olje er en smule dårligere enn syntetisk, men hvis mineral olje ødelegger topper så hadde det ikke blitt solgt i butikken! Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Mpower20 Skrevet Januar 21, 2006 Share Skrevet Januar 21, 2006 husk å kjøp full syntetisk da...hadd en kompis som pakka på "ikke" syntetisk olje..og mått overhall toppen...vet ikke helt sikkert at det var grunnen da..men det skjedd etter en oljeshift...og det koster no bare en 50 lapp mer for et oljefilter på thorshov f.eks....Mvh Stian S Det hadde i hvertfall ikke noe med at han brukte mineral olje! Smøre evnen til mineral olje er en smule dårligere enn syntetisk, men hvis mineral olje ødelegger topper så hadde det ikke blitt solgt i butikken! OT: Tja, hvis bilen har reduserte hydrauliske ventilløftere fra før av, så blir de nok ikke noe bedre av å få en altfor tykk olje. Hvis du da tar en skikkelig kaldstart i en -10 -15 grader så tror jeg de løfterene hadde tatt kvelden. Til trådstarter; Opplever det stadig at biler som jeg tar oljeskift på kommer inn uten kobberskive. Så lenge ikke pluggen lekker uten skive så har det ingenting å si. (Vel og merke ikke alle plugger, noen har spor i enden av pluggen hvor skiva skal ligge istedenfor gjenger helt inn til hode på pluggen. Og dermed er de lettere å overtrekke gjengene med uten skive på disse pluggene, mindre gjenger i inngrep.) Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
skywalk3r Skrevet Januar 21, 2006 Share Skrevet Januar 21, 2006 det var løterne som tok kveld...ikke hele toppen:P fikk skikklig diesel kakk:P Mvh Stian S Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
jpse36 Skrevet Januar 21, 2006 Share Skrevet Januar 21, 2006 har kjøpt et sånt oljefilter hos biltema jeg også... å pakninger til lokket for oljefilteret fulgte med og kobberring til tappeskrue.. Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Lien Skrevet Januar 21, 2006 Share Skrevet Januar 21, 2006 OT: Tja, hvis bilen har reduserte hydrauliske ventilløftere fra før av, så blir de nok ikke noe bedre av å få en altfor tykk olje. Hvis du da tar en skikkelig kaldstart i en -10 -15 grader så tror jeg de løfterene hadde tatt kvelden. Det er bedre med for tykk enn for tynn i slitte ventilløftere siden oljen da holder seg inne i løfterne i stedet for å renne ut hver gang oljetrykket opphører. Ventilløftere uten olje i skaper garantert ventiltikk og slitasjen blir enda større.. Derfor er tykkere olje bedre for slike topper mener jeg! Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Mpower20 Skrevet Januar 21, 2006 Share Skrevet Januar 21, 2006 Ja er enig i det Lien, men når bilen er laget for, og har gått på helsyntetisk olje lenge, så er sjansen for at problemer oppstår større når du da heller på en tykk smørje av ei olje iforhold til hva den er ''vandt'' til. Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Aroid Skrevet Januar 21, 2006 Share Skrevet Januar 21, 2006 tykkelsen på olja er no W som bestemmer om at det er miniralsk eller syntetisk. noen motorer er laget for å har miniralsk fordi at pakningen i motoren skal hold lengere. vist du fuller miniralsk olja på en motor som skal ha heil syntetisk så kan det hend at noen pakninger som ryker. Det jeg sei at det er ikke miniralsk, del syntetisk og heil syntetisk som bestemmer tykkelsen på olja. Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
mhane Skrevet Januar 21, 2006 Forfatter Share Skrevet Januar 21, 2006 MPower 20 skrev Til trådstarter; Opplever det stadig at biler som jeg tar oljeskift på kommer inn uten kobberskive. Så lenge ikke pluggen lekker uten skive så har det ingenting å si. (Vel og merke ikke alle plugger, noen har spor i enden av pluggen hvor skiva skal ligge istedenfor gjenger helt inn til hode på pluggen. Og dermed er de lettere å overtrekke gjengene med uten skive på disse pluggene, mindre gjenger i inngrep.) jpse36 skrev har kjøpt et sånt oljefilter hos biltema jeg også... å pakninger til lokket for oljefilteret fulgte med og kobberring til tappeskrue.. Samme her. Byttet o-ringene som var med i pakken fra biltema, men de kobberskivene var så tynne og ulike alt annet jeg har sett at jeg lot være å sette de på. Det var jo tett fra før av også. Han kompisen min hadde kjøpt den fullsyntetiske oljen fra Biltema. Selv vil jeg aldri ha kjørt med olje fra Biltema, men det trenger vi ikke diskutere, for det har vel blitt diskutert nok Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå