Gå til innhold

kjøleproblem, e36 320i Coupe

Aracna
 Share

Anbefalte innlegg

Jeg kjøpte i sommer en 92'mod E36 320i Coupe, uten viskosekopling, noe som jeg har fikset nå. Siden denne var på plass, trodde jeg at alt skulle virke smertefritt med tanke på kjøling og varme i coupeen, men slik er det ikke!

Når jeg starter bilen og kjører den til den er varm, kommer det ikke noe varme ut i det heletatt.. når den står stille, blir den overopphetet. MEN når jeg kjører over 60 Km/t og har motoren om 3000 rpm, da kommer det varme!

Hva kan feilen ligge? Jeg skal prøve å lufte skikkelig ut av den i ettermiddag, men jeg tør påstå at jeg gjorde det ordentlig for en stund tilbake, det er ikke noe som indikerer at det er tap av kjølevæske heller.. Bile er importert til Norge en gang i 2001... fra Tyskland.

Noen tips?

Takker og bukker for alle svar og tips!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

virker som du har gått igjenom kjøresystemet gangse nøye, men har du sjekket noe så enkelt som at det er nok vann på den? vært borti samme symtomene på en 320, da var det kun for lite vann på termostaten, og den varmet ikke før en fikk litt turtall på motoren! eventuellt at det står i en termostat som åpner for tidlig?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Første punkt er (selv om du har luftet) er å være 100% sikker på at lufta er ute.

Andre punkt er å sjekke at vannet sirkulerer... M50 motorene har hatt en svakhet i de tidlige vannpumpene som hadde plast-impeller. Der løsnet impelleren fra akslingen, og sørget for dårlig sirkulasjon - og nettopp dine symptomer...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

samme problem her å på en 320 jeg hadde for noen år siden. tror jeg lufta systemet 10000000000000000000000000 gang :lol: sjekk også etter mikroskopiske lekkasjer..da kommer det luft i systemet igjen like fort som du får lufta.

skifta vannpumpa og viskosen å jeg på min uten at det ble helt bra. det kom varme til meg da men jeg kunne ikke la den gå på tomgang for lenge..da steg den til 3/4 på tempen. Noen som er typiske tegn på viskosen egentlig..men ble aldri klok på den og solgte den til en gamling som var kommet i overgangsalderen som ville ha "ungdomsbil" som han sa koste hva det koste ville å få det fiksa :lol:

men som sagt..når bilen er skikkelig varm sjekk alle slanger,sjekk vannpumpa og sjekk viskosen også..kan være at den ikke funker helt som den skal i tillegg. Men tipper vannpumpa eller luft i systemet først og fremst.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takker og bukker for svar!

Det viste seg å være noe så latterlig som vann-nivået! ;) Nå har jeg luftet skikkelig, fylt på mere væske. Det ser endelig ut som om det fungerer som det skal. Grunnen til at jeg ikke skjekket vannet var at computeren ikke sa i fra om lavt vann-nivå. En kontakt hadde løsnet.

Den har hatt en tendens til å "lekke", men kan det være at det mangle viskosekobling? Denne er på plass nå.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
 Share

• Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...