Bimmerlars Skrevet Januar 23, 2006 Share Skrevet Januar 23, 2006 Er det noe spesielt med den slangen som går fra turboen og ut til wastegaten? Kjøpt wastegate til T3'en min, men den slangen fulgte ikke med. Bare så jeg ikke driter meg ut og den slangen koster 500,- ... Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
propan Skrevet Januar 23, 2006 Share Skrevet Januar 23, 2006 Nei,vanlig slange som tåler trykk og ikke utvider seg for mye. Er kun trykk der. For at wastegaten din skal vite når 1 kg er 1kg. Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Pedi Skrevet Januar 23, 2006 Share Skrevet Januar 23, 2006 Kan vel på ingen måte anbefale slange på WGen... Den blir satans varm, og det er bedre å sveise et rør inn fra kollektor og et rør ut til DP... Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
propan Skrevet Januar 23, 2006 Share Skrevet Januar 23, 2006 Ehh,jeg trodde det var intern wastegate. Pedi mener ekstern. Er det intern eller ekstern WG bimmerlars? Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Pedi Skrevet Januar 23, 2006 Share Skrevet Januar 23, 2006 Ehh,jeg trodde det var intern wastegate.Pedi mener ekstern. Er det intern eller ekstern WG bimmerlars? Se der ja... T3.... De leveres vel vanligvis med innebygget WG... DA snakker vi om noe helt annet ja. Men han skrev vitterlig WG, så jeg regnet ikke med at han mente vacuum-klokka når han skrev WG... Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
propan Skrevet Januar 23, 2006 Share Skrevet Januar 23, 2006 Ja ble litt i tvil selv når jeg så innlegget ditt Men han fatter det sikkert Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Pedi Skrevet Januar 23, 2006 Share Skrevet Januar 23, 2006 Han er jo motoreksperten her inne såvidt jeg husker... Neida, fra spøk til alvor, jeg satt akkurat i en "gi-mat-til-ungene-fase" når jeg leste tråden, så jeg ser nå at jeg misforsto... Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
propan Skrevet Januar 23, 2006 Share Skrevet Januar 23, 2006 Know what you mean. Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Bimmerlars Skrevet Januar 23, 2006 Forfatter Share Skrevet Januar 23, 2006 Takk Propan Intern ja! Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Trotto Skrevet Januar 23, 2006 Share Skrevet Januar 23, 2006 Garrett T3 har integrert wastegate. Slangen du snakker om, går vel fra actuatoren via et ladetrykksrelé og til innsugsmanifolden, gjør den ikke? (Noen bilmodeller har koblet slangen direkte fra kompressorhuset til actuatoren.) Trykket som befinner seg i slangen tilsvarer turbotrykket. Actuatoren er bygd opp som et todelt membranhus, hvor turbotrykket presser på den ene siden av membranet, og en forspent fjær på den andre siden (som regel). Herfra går det en arm ned på wastegate luka, som åpner når trykket på turbotrykksiden øker. Turbotrykket justeres v.hj.a. å forkorte/forlenge armens lengde. Man kan også forbikoble denne armen ved å sette inn en trykkregulator på slange mellom actuator og innsugsmanifold. En slik slange trenger ingen annen egenskap enn at den holder turbotrykket. En armert gummislange er nok i massevis. Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
propan Skrevet Januar 23, 2006 Share Skrevet Januar 23, 2006 Dette er nok ett snik bygge,så noe ladetrykks relè har han nok aldri sett.. Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Trotto Skrevet Januar 23, 2006 Share Skrevet Januar 23, 2006 Like så bra av og til. Nettopp denne ventilen(reléet), laget i Åmål av alle steder, gikk i stykker på min Sierra Cosworth som resulterte i at jeg fikk kun halvt ladetrykk. (derav navnet amal-ventilen) Senere fikk jeg høre historier om personer som koblet inn bryter på nettopp denne ventilen når man hadde kvinnelige sjåfører...smart trekk dersom man bruker bilen på glatte vinterveier - en slags halvering av effekten dersom man kun har 2WD. Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
propan Skrevet Januar 23, 2006 Share Skrevet Januar 23, 2006 Jepp,el kjøp en dobbel boost control med bryter. For de med to mapper og div. Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Bimmerlars Skrevet Januar 23, 2006 Forfatter Share Skrevet Januar 23, 2006 Takk for god informasjon, Trotto. Ikke noe ladetrykksrele her nei, hehe. Tar en tur til tess og kjøper slangebeta jeg da Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå