Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Skrevet

Er det noe spesielt med den slangen som går fra turboen og ut til wastegaten? Kjøpt wastegate til T3'en min, men den slangen fulgte ikke med. Bare så jeg ikke driter meg ut og den slangen koster 500,- ...

Skrevet

Nei,vanlig slange som tåler trykk og ikke utvider seg for mye.

Er kun trykk der.

For at wastegaten din skal vite når 1 kg er 1kg.

Skrevet

Kan vel på ingen måte anbefale slange på WGen... Den blir satans varm, og det er bedre å sveise et rør inn fra kollektor og et rør ut til DP...

Skrevet

Ehh,jeg trodde det var intern wastegate.

Pedi mener ekstern.

Er det intern eller ekstern WG bimmerlars?

Skrevet
Ehh,jeg trodde det var intern wastegate.

Pedi mener ekstern.

Er det intern eller ekstern WG bimmerlars?

Se der ja... T3.... De leveres vel vanligvis med innebygget WG... DA snakker vi om noe helt annet ja. Men han skrev vitterlig WG, så jeg regnet ikke med at han mente vacuum-klokka når han skrev WG...

Skrevet

Han er jo motoreksperten her inne såvidt jeg husker... :wink:

Neida, fra spøk til alvor, jeg satt akkurat i en "gi-mat-til-ungene-fase" når jeg leste tråden, så jeg ser nå at jeg misforsto...

Skrevet

Garrett T3 har integrert wastegate.

Slangen du snakker om, går vel fra actuatoren via et ladetrykksrelé og til innsugsmanifolden, gjør den ikke? (Noen bilmodeller har koblet slangen direkte fra kompressorhuset til actuatoren.) Trykket som befinner seg i slangen tilsvarer turbotrykket. Actuatoren er bygd opp som et todelt membranhus, hvor turbotrykket presser på den ene siden av membranet, og en forspent fjær på den andre siden (som regel). Herfra går det en arm ned på wastegate luka, som åpner når trykket på turbotrykksiden øker. Turbotrykket justeres v.hj.a. å forkorte/forlenge armens lengde. Man kan også forbikoble denne armen ved å sette inn en trykkregulator på slange mellom actuator og innsugsmanifold.

En slik slange trenger ingen annen egenskap enn at den holder turbotrykket. En armert gummislange er nok i massevis.

Skrevet

Like så bra av og til. Nettopp denne ventilen(reléet), laget i Åmål av alle steder, gikk i stykker på min Sierra Cosworth som resulterte i at jeg fikk kun halvt ladetrykk. (derav navnet amal-ventilen) Senere fikk jeg høre historier om personer som koblet inn bryter på nettopp denne ventilen når man hadde kvinnelige sjåfører...smart trekk dersom man bruker bilen på glatte vinterveier - en slags halvering av effekten dersom man kun har 2WD. ;-)

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...