Gå til innhold

Hvorfor holder ikke blodtrimma firere/seksere?


Bimmerlars
 Share

Anbefalte innlegg

Hva er det som ryker/blir slitt så fort på blodtrimma firere og seksere? 500-1000hk+ motorene. Ene kameraten min sier "toppen må overhales hele tiden", men hva som blir slitt og må byttes aner han ikke.. Noen som har prata med gutta som driver med dette og VET hva det er som ikke holder? Har hørt at Kai fra KRB traiding sier at til og med de råeste dela ikke holder, så er meget mulig det er noe i det..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du trur vel ikke at det har noe med effektuttaket å gjøre vel?? :lol:

Sinnsykt mer belastning på alt av deler er det iallefall ikke... :wink:

At toppen hele tiden må tas er vel så som så...

Er roterende deler med tilbehør som får det meste, og det er hovedsaklig de fleste innvendige deler i motoren. (Kam, stempler, løftere, ringer, veiv/staker samt lagrer er det som oftest får "mest" bank...)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hehe. Det sier seg jo egentlig selv at det er fordi man nærmer seg smertegrensa for hva delene i motoren tåler når man tar ut slik effekt. Stål og alulegeringene som brukes er ikke evigvarende, og det kan fort oppstå tretthetsskader/stresskader i disse. Deler i titan er meget kostbart..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg vet jo selvfølgelig at delene i en slik motor blir utsatt for store belastninger, men hvorfor kan de ikke lage motordeler av materiale som holder? Finnes det rett og slett ikke? Titan er godt egnet for vektsparing, men blir fort slitt.. så blir dyrt i lengden, og man ender opp med disse overhalingene igjen. Er det rett og slett slagvolum man må ha? Amerikanske V8'ere holdere jo.. det som irriterer meg, for han kameraten jeg diskuterer detta med er amcar entusiast...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jo, det er sant :lol: Men kjøper man de verste dela, så holder det fortsatt ikke. Merkelig at ingen kan laga deler som holder.. Noen som kan noe om cosworther? Folk sier at de leverer motoren sin til jenspeed og sier de skal ha 600hk som holder, også sier han greit. Holder det faktisk?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

mye kommer ann på de som bruker det også! hvis man kjører bilen varm før man straffer den så holder den lenger!

Hvis man "strammer opp" driverket før man slurrer igang så halverer du forbruket av kasser og differ...

You see?

Og selv om man kjøper de verste delene så kan det godt hende det går til helvete for det, ting må stå i forhold til hverandre...

Og en liten glipp i mappinga kan brenne de blankeste stempla :lol:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er det rett og slett slagvolum man må ha?

Såvidt jeg vet er saken den at det enten er kraftig overladning eller turtall, eller begge deler, som oftest tar knekken på en motor. Begge disse benyttes jo for å få mer hester. En motor med stort volum trenger ikke overlades like mye, og/eller ha like høyt turtall, som en motor med halve volumet for å få samme hk-antall. Derfor blir holdbarheten i de fleste tilfeller større med 600hk i en 5-liter enn en 2-liter, om de er bygd av tilsvarende deler/materialkvalitet. Men at det finnes unntak fra denne "regelen" er det liten tvil om. Det finnes absolutt en del ras i amcar-verdenen også.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

mye kommer ann på de som bruker det også! hvis man kjører bilen varm før man straffer den så holder den lenger!

Hvis man "strammer opp" driverket før man slurrer igang så halverer du forbruket av kasser og differ...

You see?

Og selv om man kjøper de verste delene så kan det godt hende det går til helvete for det, ting må stå i forhold til hverandre...

Og en liten glipp i mappinga kan brenne de blankeste stempla :lol:

Varmkjøring er en selvfølge før man leiker seg :D Sant det du sier. Synes bare det er så rart at det ikke går ann å laga deler som holder med den teknologien vi har i dag.. Vet det finnes deler som er laga av "aircraft steel", men holder vel ikke det heller..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er det rett og slett slagvolum man må ha?

Såvidt jeg vet er saken den at det enten er kraftig overladning eller turtall, eller begge deler, som oftest tar knekken på en motor. Begge disse benyttes jo for å få mer hester. En motor med stort volum trenger ikke overlades like mye, og/eller ha like høyt turtall, som en motor med halve volumet for å få samme hk-antall. Derfor blir holdbarheten i de fleste tilfeller større med 600hk i en 5-liter enn en 2-liter, om de er bygd av tilsvarende deler/materialkvalitet. Men at det finnes unntak fra denne "regelen" er det liten tvil om. Det finnes absolutt en del ras i amcar-verdenen også.

Men det er ikke like imponere med 600hk i en 5 liter som i en 2 liter :D Bare så synd det ikke holder... Vet du hva som skjer når amerikanske støtstangkamimidtenholdtfastavkjedet motorer raser? hva går galt?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

hehe... er nok en konstruksjon som holder, hvis man prøver lenge nok! se på VS da, ingen girkasser som tålte kreftene, selv med de grommeste dela, men når kassa røyk på banen, og det ble hivd i en "gammal kasse som lå å slengte" denne har faktisk ikke krepert! hehe

feilen til mnage som bygger bil og, er vel at de akkurat har byttet stempler, dyser ventiler blablabla, og så justerer de opp til maks trykk og setter bilen i benken for å se hva de har henta ut av den! når bilen ikke er innkjørt, og/eller varm ved benking så reduseres vel motorens levetid 90% ellerno? :lol:

jaja... bygg på gutta, synes det er atrig med motor! :wink:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Litt av sannheten er vel også at den svakeste ledd er den svakeste del. Om dette skulle være et dårlig stempel, feil klaring på lager, ubalanse i etellerannet, feil dysebilde, en aldri så liten glipp i mappen eller hva det nå enn skulle være. Det er ikke alltid så lett å få alt optimalt.

Og at Amerikakjelkemotorene er så holdbare??? Se feks på en BMW-motor (M50 b25 feks) med 500 hk... Det er 150% økt effekt... Eller hva med 600hk.... Det er 200% økt effekt....

Hva med en Amerika-V8er som har feks 400 hk orginalt... 150% økning er 1000 hk... 200% økning er 1200 hk...

For det første så er den 1000-hesters V8en en startmotor i forhold til den BMW 500hk motoren, for det andre... hvor lenge varer en slik 1000 hk V8er da??? Ikke lenge i mange tilfeller....

OK... Litt drøyt eksempel og altfor satt på spissen, men effektive hestekrefter sliter jo Amcarene med... "it got to be torq, to make it work" er jo en standard amerikafrase... De vil jo bare ha dreiemoment, og ikke noe vanlig pøk....

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Litt av sannheten er vel også at den svakeste ledd er den svakeste del. Om dette skulle være et dårlig stempel, feil klaring på lager, ubalanse i etellerannet, feil dysebilde, en aldri så liten glipp i mappen eller hva det nå enn skulle være. Det er ikke alltid så lett å få alt optimalt.

Og at Amerikakjelkemotorene er så holdbare??? Se feks på en BMW-motor (M50 b25 feks) med 500 hk... Det er 150% økt effekt... Eller hva med 600hk.... Det er 200% økt effekt....

Hva med en Amerika-V8er som har feks 400 hk orginalt... 150% økning er 1000 hk... 200% økning er 1200 hk...

For det første så er den 1000-hesters V8en en startmotor i forhold til den BMW 500hk motoren, for det andre... hvor lenge varer en slik 1000 hk V8er da??? Ikke lenge i mange tilfeller....

OK... Litt drøyt eksempel og altfor satt på spissen, men effektive hestekrefter sliter jo Amcarene med... "it got to be torq, to make it work" er jo en standard amerikafrase... De vil jo bare ha dreiemoment, og ikke noe vanlig pøk....

Hva mener du med at en tusen hesters V8 er en startmotor i forhold til en 500hk BMW motor? Er vel omvendt?

Det som er så irriterende er at V8'erne har masse Nm og hk! Folk sier at turboladde firer/seksere går så mye dårligere på stripa enn 8'ere pga. 8'erns dreimoment. Altså at vi må vente på ladetrykket, for med slicks spinner den jo ikke, og da detter turtallet når man slipper clutchen.. Selv om "stripa" er uvesentlig for meg.. hvem kommer fortest rundt banen! Er det som teller!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
 Share

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...