Gå til innhold

Tanker omkring bilsalg og heftelser

vid@r
 Share

Anbefalte innlegg

Heisann dere!

Jeg holder på selge bilen min, en 320i 95mod. Forrige torsdag ringte en fra Rogaland på bilen på vegne av sønnen sin. Vi pratet om både bilen og litt "løst og fast", og det han sa at det virket som en veldig "greie" bil... Men, han hang seg opp i dette at det er heftelser på bilen. Jeg prøvde å forklare dette med heftelser, hvordan man ordner med det ved salg, og at det ikke er noe problem bare man gjør det på riktig måte. Jeg hadde forhørt meg med en bilselger jeg kjenner ganske godt, for å høre hvordan "de profesjonelle" ordner dette. Dette fortalte jeg til vedkommende, men han fastholdt ved at han var veldig skeptisk til dette med heftelser på bil. Jeg spurte om han ville komme og se på den, og da kunne jeg vise han en fremgangsmåte som var vanlig måte å gjøre business på når heftelser var involvert, og det virket han positiv til. Han ville gjerne komme førstkommende søndag(altså i går). Jeg bestemte meg der og da for at jeg skulle rubbe/polere bilen, slik at den så 100% strøken og shiny ut til de skulle komme.

Neste dag ringte han meg mens jeg var på skolen. Han hadde ringt til br.reg og forhørt seg om dette med heftelser. Jeg aner ikke hva de fortalte han, men han virket enda mer skeptisk etter det. Jeg prøvde atter en gang å fortelle at det er normalt med heftelser, og jeg ba ham å ringe banken hans og høre. Faktisk foreslo han at jeg skulle ta et lån for å betale ut heftelsene, slik at han slapp alt dette med heftelser(hørte jeg riktig, tenkte jeg???)

På kvelden ringte jeg for å høre om han hadde bestemt seg, og det virket som han var bestemt på å komme og se på bilen. Han skulle ringe neste dag, sa han. Så jeg begynte bare å jobbe på bilen for å gjøre den ferdig til søndagen. Skulle ta den helt ut skjønner dere. Virkelig gjøre bilen fin...

Lørdagen gikk, samme med søndag. Så jeg ringte i dag for å høre hvor det ble av han, han svarte at han ikke tørte å gjøre en handel der heftelser var involvert. Han hadde hørt så mye om svindel, så han tørte ikke helt. Jeg er en tålmodig sjel, og på tross av at jeg flere ganger har forklar alt om heftelser, tilbudt meg å fremvise en slags kontrakt(fremgangsmåte for salg) som er helt trygg, og allikevel ikke tror på meg! Nei, da kan det være det samme. Det er flere enn han som er interessert i bilen, så jeg gidder ikke bruke flere kalorier på en slik idiot.

Da jeg fortalte alt dette til broren min reagerte han slik, "I himmelens navn, heftelser er jo helt normalt! Mannen må jo være en komplett idiot!". Jeg har aldri lurt noen eller svindlet noen, så jeg tar det litt personlig når noen har slik mistro til meg, men kanskje er det det at de ikke vet bedre?

Uansett, noen andre som har opplevd lignende? For meg virker det helt utrolig at noen kan være så livredd biler med heftelser...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

det enkleste i det tilfellet der er jo å få banken din til å sende han en garanti på at heftelsene vil bli slettet, og at det der står hvor mye som står igjen på lånet, og dermed kan kjøper selv betale ut lånet ved å sette pengene direkte inn på lånekontoen din! denne metoden har jeg brukt flere ganger, og det går så strykende så! men ja, han virka unormalt skeptisk til heftelser denne karen her! :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har ingen erfaring med akkurat den situasjonen der, men han vil vel berre at alt skal vere i skjønneste orden når han fikser sønnen sin ein slik bil.

men har du fleire kjøpere på hånd så er det vel ikkje nåke å stresse med.da får d bli opp til kjøperen sjølv å finne ut av kva han vil.

heftelse på bil pleier no ikj vere noke stort problem.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

fyren har nok hatt en bil hele live sitt, som han har kjøpt helt ny fra forhandler !!!

er også ganske skeptisk rundt heftelser,det skal alltid ordnes før jeg skriver under noen papirer!i så fall står det klart å tydelig i kjøpekontrakten at bilen kjøpes uten heftelser!!!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Glem han! Fyren er uten tvil en komplett idiot, ja :roll: Beløpet som står i Br.reg. er jo lånebeløpet ved bilkjøp, og det blir stående til bilen er solgt/nedbetalt. Er jo bare å se på datoen. Skjønner han ikke det kan han gå og leke i sin egen lille verden og slutte å kaste bort tiden til ordentlige folk :?

Er jo bare å ta kontakt med banken og få bankgaranti. Er ikke SÅ vanskelig å finne ut hvordan ståa er. Virka mer som han ikke gadd å ta seg bryet med alt et bilkjøp innebærer eller litt uvant med situasjonen. Gå videre til neste du :wink:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jo, takk for rådene dere... Jeg satser heller på noen av de andre. Bilen ble ihvertfall fin... Det som er greia er at jeg virkelig prøvde å gjøre alt til rette for han fyren, fortalte alt om garanti om at heftelser blir slettet. Får alltids solgt bilen, så det er ikke noe stress, men blir bare litt sjokkert over at noen folk er sånn...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

herregud for en komplett idiot..tydeligvis Aldri handlet bil før.

jeg har sikkert kjøpt 10 biler hvor det har vært heftelser på å det har blitt ordnet der og da med enten en bekreftelse fra banken med kontonummer til lånet hvor de bekrefter at det slettes ved innbetaling. da kan du bare trekke fra dette i salgsbeløpet og la kjøper selv innbetale det via nettbank sammen med deg der og da eller gå i banken hvis det er muligheter for det og bare innbetal det.

så gå for de som har mer mellom ørene enn den fyren der ja tror jeg..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
 Share

• Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...