Gå til innhold

Har bilde. Trenger løsning fra turbo til luftfilter


Ostespiller
 Share

Anbefalte innlegg

Den som du har på bildet er jo helt perfekt.

Får man ikke kjøpt noe lignende ferdig?

Kan lage arbeidstegninger også om du trenger, men er ikke sikkert Lien trenger det?

Skulle det ikke gå i boks så er det ikke noe problem å få et maskineringsverksted til å ordne noe slikt. Da trenger de bare 3D-fila av bildet over, så lager de dreie/CNC-program av det.

Det billigste alternativet er jo forøvrig om du skaffer deg alu/stålrør i ca. 85 og 53mm og en liten plate, så er det bare å kappe en 85mm sirkel med et 53mm hull i og sveise sammen. Blir kanskje litt brått for lufta med 90-grader, men vet ikke hvor mye det betyr.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • Svar 31
  • Created
  • Siste svar

Top Posters In This Topic

Ahh.. Hvis du kunne laget arbeidstegninger hadde det vært ypperlig Gunnar.

Jeg gjør det i manuell dreibenk så da får jeg jo forsåvidt ikke brukt for ei 3D-fil..

Hvor mye vinkel er nødvendig for en god og fin luftstrøm? 60 grader eller noe?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nå er ikke den tegningen min laget så veldig vitenskapelig, det var bare for å vise hva som jo må fungere greit. Den går jo bare fra 85mm -> 53mm utvendig, er 2 mm tykk (skal du dreie er det sikkert greit med litt tykkere?), og så må det da settes slange mellom den og turboen. Gradene er bare "tilfeldige" (58/122 alt etter hvor du måler fra.. jeg lagde hele biten 40mm lang, 15mm "flenser" og 10mm innsvingning), og så har jeg slengt på en del radier for å få det til å se ålright ut. Mer vitenskapelig enn det var det ikke. Flowbehov og sånt for turboen tror jeg ikke jeg skal begi meg utpå å kommentere.

Men en rask arbeidstegning bare for å ha litt grunnmål kan du såklart få, Lien. Er det spesielle ting som må tas hensyn til er det bare å si fra. Jeg har nemlig aldri dreid metall, så jeg vet ikke hvordan ting bør være utformet for å gjøre det enklest mulig. Regner med det vil dukke opp mer videre i utdanningen, men foreløpig har det vært lite slikt. Mest for støping og litt for CNC..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du kan jo sende den over så har jeg noe konkret å gå etter, og i tillegg så slipper jeg tegne selv :)

15 mm flenser høres greit ut det, men blir nok 4 mm veggtykkelse tror jeg.. Når det gjelder den konusen som blir innvendig så kan det skape problemer, men det skal nok ordne seg siden flensen er såpass liten..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ostespiller: Hvis du gir men en grei pris så skal jeg lage den for det, men du må også love at jeg får sitte på en tur når prosjektet er ferdig :)

Seff. Skal du få sitte på en tur :D

Jeg trenger 2 stk da.

Har ingen aning hvor lang tid du bruker å hva materiale koster.

Må få den ene sveiset fast i et rør. Så jeg må høre med et mekkaniker veksted ved meg som skal fikse rørende og alu tank. Kansje det blir like så greit å ta allt hos han. Men Har på følelsen at han tar heroin pris på sånne jobber.

Jeg finner ut av det i løpet av helgen.

Takk for at du stepper opp :D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg veit ikke hvor lang tid jeg bruker selv, men si jeg bruker 2 timer pr. stk (da tar jeg i).

Hva syntes du om 600 kroner? 300 kroner stk. Tipper de tar MYE mer!

Totalt: 600 kroner + en tur i prosjektet :D

Deal :lol:

Klarer du å få de ferdig til neste lørdag?

For da kan jeg bade på på badelandet i raufoss. Det er heeelt konge der :D:D:D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hehe :) Badeland er min faste treningsplass :)

Joda skal prøve å få til det.. Er på jobb bare mandag og tirsdag (skole resten) så hvis det ikke er ALT for mye å gjøre så fikser jeg det :)

Legger inn oppdateringer her på mandag om hvordan det går..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Her er en tegning så vi ikke har missforstått hverandre...

Overgang.jpg

Kan du bekrefte at dette ser bra ut? :)

Bare til opplysning. Jeg har bare mulighet til å lage den i stål. Det kan hende jeg kan få tak i noe aluminium, men det tviler jeg på.. Skaper dette problemer for deg eller?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
 Share

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive

×
×
  • Opprett ny...