Gå til innhold

Trykk på bremsepedalen - hvor mye skal til?

Mr T
 Share

Anbefalte innlegg

Har vært litt uheldig å brukket høyre ankel, operert inn plate og skruer. Legen som opererte sa jeg ikke skulle belaste benet med mer enn 20kg over en periode på 6 uker. Spurte om jeg kunne kjøre bil, det ville han ikke anbefale - men han sa det måtte bli opp til meg.

Skal fint klare å gasse med under 20kg trykk. Skal klare å bremse med venstrebenet, men er redd jeg instinktivt kan tråkke til med høyrebenet hvis jeg kommer opp i en situasjon jeg må bremse litt hardt (har manuell giring). Spørsmålet er da om noen som vet hvor mye trykk (i kg) på pedalen som skal til for å oppnå full bremseffekt? Dette er sikkert avhengig av føre, for på tørr asfalt må man belaste pedalen hardere for full effekt enn på is (har vel med ABS`en å gjøre). Har også tenkt å holde meg til tettbygde strøk, dvs ikke over 60km/t hvis det har noe å si (vil tro en nedbremsing fra 100km/t på tørr asfalt krever mer krefter i høyrebenet..)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei og god bedring, alltid kjipt når kroppen ikke fungerer som den skal :(

Ved vanlig bremsing tipper jeg du kun belaster mellom 5 og 10 Kg. Ved panikkbremsing må du nok regne med å passere 20 kg. Ta en stille tur og prøv. Enig med deg at vanen sitter i høyrebeinet og du vil nok instinktivt bremse med det. Spørs litt på hvor lenge du har hatt lappen. Kommer også selvsagt ann på hva slags bremser du har.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

ehhh burde nok være kartleser en stund du. om du ikke krasjer pga for svak brems eller går surr i tråkkinga med venstrebeinet så kan du risikere at beinet tar skade av det. vanskelig å forutse om du må nødbremse-og da klemmer man gjerne til.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takker for råd. Kan vel hende jeg følger rådet om å være kartleser i alle fall et par uker, så kanskje jeg kan prøve meg litt. Tror det blir tøft å holde seg unna førersetet i 6 uker... Er ikke helt uvant med å bruke venstrebenet til bremsing, funker jo best når man kjører litt aktivt om vinteren 8)

Uansett ikke uforsvarlig å kjøre med brudd i ankelen, har god bevegelse i den. Verst for meg hvis jeg må panikkbremse...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

eventuelt resten av livet med dårleg fot.

Hadde det vert meg, hadde eg bygd om bilen!

Ville nok ha ventet eit par veker ja.. Det er ikkje bra vist det skjer noko. Men vist du teke det med ro, burde det går bra.. Ein kompis av meg brukte krykker når han kjøyrte bil i sommar.. Hadde forstua ankelen og brukte krykkene på clutshen.. Var altid morro å sitja på med han på langtur :lol:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
 Share

• Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...