SteffenK Skrevet Januar 29, 2006 Share Skrevet Januar 29, 2006 Jeg var i Oslo i helgen, å når jeg skulle hjem på lørdag ble jeg tatt av en fotoboks. Jeg tror speedometeret viste ca 120 km/t når det tok bilde. Det var i en 80-sone 116 er vell grensa for å miste lappen. Men speedometeret viser vell litt for mye, pluss at det skal trekkes fra litt? Eller? Uansett, kan jeg miste lappen? Hvor mye blir boten på sånn ca? Og hvor lang tid tar det før jeg får boten? Tar det ukesvis mellom hver gang fotoboksene blir sjekket eller hva? Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
skillbill Skrevet Januar 29, 2006 Share Skrevet Januar 29, 2006 http://www.lovdata.no/cgi-wift/ldles?doc=/sf/sf/sf-19900629-0492.html#1 1. Overtredelse av vegtrafikkloven § 5, jf. trafikkskilt 362 og 366 og/eller fartsgrense etter vegtrafikkloven § 6, samt overtredelse av forskrift om forbud mot bruk av beltemotorsykkel (snøscooter) på offentlig veg eller overtredelse av § 4 i forskrift om kjøring med motorvogn i terrenget og på veg ikke åpen for alminnelig ferdsel - når fartsgrense på stedet er 60 km/t eller lavere, og fartsoverskridelsen er, a) til og med 5 km/t kr 600,- til og med 10 km/t kr 1600,- c) til og med 15 km/t kr 2900,- d) til og med 20 km/t kr 4200,- e) til og med 25 km/t kr 6500,- - når fartsgrense på stedet er 70 km/t eller høyere, og fartsoverskridelsen er, j) til og med 5 km/t kr 600,- k) til og med 10 km/t kr 1600,- l) til og med 15 km/t kr 2600,- m) til og med 20 km/t kr 3600,- n) til og med 25 km/t kr 4900,- o) til og med 30 km/t kr 6500,- p) til og med 35 km/t kr 7800,- Hvis vi nå sier at 116km/t var din reelle hastighet da boksen knipsa, så vil det si at du har kjørt 36km/t OVER maks lovlige hastighet, og ut fra tabellen over kan man da lese seg til at det ikke er fastsatt noen "bot" for dette, som mest sannsynlig tilsier at du desverre kanskje kan komme til og miste lappen.. Har du flaks kan du nok kanskje klare og dra deg ned på +35km/t, men bota blir jo allikevel ganske høy inkl. prikk på "bil-rullebladet" Hvor lang tid det tar varierer fra distrikt til distrikt. Og i Oslo er det vel nokså travelt vil jeg tro! Det er jo noen faktorer, i tillegg til hastigheten, som avgjør hva/hvor streng straffen blir, f.eks sted, tid på døgnet, vær og føreforhold, hvor mye trafikk etc..men dette gjelder bare "små justeringer" i enten din favør eller din disfavør! Får bare håpe på det beste! Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
cc300 Skrevet Januar 29, 2006 Share Skrevet Januar 29, 2006 ...og blir målingen din 116 eller høyere, så kan du regne med disse straffene: 116-120 km/t - 3 til 5 mnd uten lappen, ca 10 000 i bot 120-130 km/t - 5 til 8 mnd uten lappen, ca 10 000 i bot. Tar dem lappen din i 6mnd eller mer, så må du hele dritten på nytt. Det kunne vært en nyttig lærepenge for en som deg, men hadde du 120 på meteret så slipper du nok unna med en bot! Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
skillbill Skrevet Januar 29, 2006 Share Skrevet Januar 29, 2006 cc300: takk, var egentlig dette jeg lette etter, men fant ikke...er ikke så lett å leke detektiv når man er "bakfull" Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
cc300 Skrevet Januar 29, 2006 Share Skrevet Januar 29, 2006 Du finner det meste her: http://www.bilsamfunn.no/article/view/723819516377/articleId___876861995370/ Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Arimanni Skrevet Januar 29, 2006 Share Skrevet Januar 29, 2006 Der har du gjort det godt ja Ein kompis av far min vart tatt i Fodnestunellen og har enda ikkje fått bot i posten som eg veit om. Og dette skjedde for ca 1 og eit halvt år sia. Dei trekke nok fra ein del kilometer, men kor mykje er vanskeleg å seie! Men du kan jo håpe på at bildene som politet tok av deg er uklare og det er vanskeleg å identifisere føreren. Så når du får bot, så reis ned å sjekk om du kan identifiserest på bildene, vist ikkje kan dei ikkje ta deg.. Får berre håpe på at du ikkje liknar på deg sjølv den dagen du vart tatt Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Skogly Skrevet Januar 29, 2006 Share Skrevet Januar 29, 2006 Blei knipsa i Fodnestunellen eg og, men slapp ikkje unna Hadde vel rundt 120 km/t på speedometeret, men bota visste 107 km/t -> to prikkar og 6500 sure kroner! EDIT: Køyrer der nesten kvar veke så eg veit om fotoboksen, men eg prata i mobiltelefon så eg glømte han heilt...fekk heldigvis ikkje bot for mobilbruk da Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Arimanni Skrevet Januar 29, 2006 Share Skrevet Januar 29, 2006 Hehe... Vore ein av dei uheldige du da Surt det der.. Har vore så heldig at eg ikkje har vorte tatt enda.. Holdt på å bli tatt når eg kom ut av Høyanger tunellen.. Purken stod på enden og rigga opp til kontroll.. Da hadde eg nettopp logge i 210 etter strekka inni tunellen...Hehe.. Flaks Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Hylland Skrevet Januar 29, 2006 Share Skrevet Januar 29, 2006 Gudvangatunnellen, Lærdalstunnellen og Fodnestunnellen er dei einaste plassane i HEILE Sogn og Fjordane dei har fotoboks... Viss du skulle få bot, så reis ned å krev å sjå bildet. Det har du rett på. Viss det ikkje ligna 100%, så ikkje godta bota. Det er tross alt einaste beviset dei har på at det var du som køyrte... Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
TheMan Skrevet Januar 29, 2006 Share Skrevet Januar 29, 2006 Gudvangatunnellen, Lærdalstunnellen og Fodnestunnellen er dei einaste plassane i HEILE Sogn og Fjordane dei har fotoboks...... I fjor høst kom det fotobokser i begge retninger i Naustdalstunnelen. Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Arimanni Skrevet Januar 29, 2006 Share Skrevet Januar 29, 2006 I fjor høst kom det fotobokser i begge retninger i Naustdalstunnelen. Sant det! http://www.vegvesen.no/atk/region_vest.stm Sjekk den neste gong du skal ut å reise Har ein kopi liggande i bilen eg Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Hylland Skrevet Januar 29, 2006 Share Skrevet Januar 29, 2006 Ja, fan stemmer det... Beklager altså... Var ikkje det dei som vart "skutt ned" rimelig fort då.. hehe Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
J Naustdal Skrevet Januar 29, 2006 Share Skrevet Januar 29, 2006 jaja skutt og skutt. dei vart vel "dratt" ned. Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
ovex Skrevet Januar 29, 2006 Share Skrevet Januar 29, 2006 ....ned skulle dei i alle fall! Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
SteffenK Skrevet Januar 30, 2006 Forfatter Share Skrevet Januar 30, 2006 Gudvangatunnellen, Lærdalstunnellen og Fodnestunnellen er dei einaste plassane i HEILE Sogn og Fjordane dei har fotoboks...Viss du skulle få bot, så reis ned å krev å sjå bildet. Det har du rett på. Viss det ikkje ligna 100%, så ikkje godta bota. Det er tross alt einaste beviset dei har på at det var du som køyrte... Ja det har jeg tenkt på.. Bilen min står registrert på min far, og hvis ikke bildet viser fjeset mitt, så kan vell min far si at han har lånt vekk bilen til ett familiemedlem, men vil ikke si hvem. For man har ikke vitneplikt for familiemedlemmer, tror jeg? Da slipper jeg vell evt unna. En annen ting jeg glemte å nevne er; Fotobokser kan vell ikke måle fart og ta bilde av to biler samtidig? For der dette skjedde var det nemlig enveis kjørt vei, med to kjørebaner. Jeg lå ytterst, kjørte forbi en annen bmw, og da boksen knipsa så var jeg bare litt foran den andre BMW'n, og fortsatt i ytterste kjørefelt. Kan jeg være heldig å håpe på at det var han som ble knipset og ikke jeg? Eller kan den ta oss begge? (Jeg vet ikke om han hadde over 80 da. Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå