Gå til innhold

Startgass som kveler motoren!


Ronny M
 Share

Anbefalte innlegg

I går skulle jeg teste trikset med å spraye rundt ved innsuget og vakuumslanger og sånt med startgass for å sjekke om det var noen steder det suger falsk luft. Jeg sprayet på så det holdt overalt uten at jeg kunne merke at turtallet steg. Da er nok alt i orden, tenkte jeg.

Men for morroskyld prøvde jeg å spraye rett inn i luftfilterboksen, og da stoppet nesten motoren! Prøvde flere ganger med samme resultat.

Det var startgass fra Biltema. Det må jo være noe galt med den. Startgass skal vel normalt ikke klare å kvele motoren?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har egentlig ikke peil, men.......

Har ikke benyttet startgass på annet enn snøfresen, men gass er gass, og den faller også inn under den berømte trekanten. Man trenger tre forutsettninger for å få noe til å brenne. Oksygen, varme og noe brennbart.

Det som er spesielt med gass, er at den kun brenner innenfor ett vist metningsforhold. Mao gass alene brenner ikke, og som vi alle vet, oksygen alene brenner ikke (og bra er det :wink: ).

Om du sprayer en motor (og spesielt en elektronisk styrt en ville jeg tro), vil du endre mengdeforholdet oksygen/gass. Siden du har en sprut motor, så skal den normalt gå fint. Om du sprayer gass inn i en motor som går, vil du senke oksygennivå, og den vil muligens brenne dårligere.

Kun en tanke. Jeg benyttet bare gassen for å hjelpe en feiljustert Briggs & Stratton motor igang.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
 Share

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...