Gå til innhold

Tikking/klapring


Bayerische Mojo Wagen
 Share

Anbefalte innlegg

Min gamle (-87) 520ia tikker eller klaprer eller hva man skal kalle det. man hører lite til det på tomang men drar jeg oppover bakker blir det tydelig. Virker altså som at tikkingen øker med turtall eller belastning.

den har gått bare 190000 km. Kammen og ventilløftere har vært byttet men det er vel sikkert 40000 km siden. Mototen går på halsyntetisk (Biltema). Byttet hvert halvår med filter. Har lest mange tråder her om tikking. Å justere ventilene er vel ikke så veldig dyrt. Kan det være det som skal til? Er det skadelig å ikke gjøre noe med det? Det er jo irriterende uansett. Mister litt av godlyden :?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

man hører lite til det på tomang men drar jeg oppover bakker blir det tydelig. Virker altså som at tikkingen øker med turtall eller belastning.

Er du sikker på at ikke det er tenningsbank du hører? :wink: Ellers er det nok ventilene som trenger en justering ja. 0,2mm på kald motor. For det er vel ikke hydrauliske løftere på den? Da kan i tilfelle løsningen være å bytte til en annen olje.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hadde problemer med dette på en 98 520 under akselerasjon og belastning, trodde også at ventiler eller lignende matte være på tur men det var det ikke, viste seg å være en kombinasjon av harde dekk(gammel gummi), tilsotet motor, løse deler, en vakumlekasje og en lekasje på innsuget =), gikk over disse tingene sakte men sikkert og bilen gikk fra å høres ut som den skulle implodere under anstregnelser til å murre som et av de mer grasiøse kattedyrene. Nå er det bare gøy å gi gass, før var det som en grinete 5 åring til fjells med klabbete ski, ganske ubehagelig.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Min gamle (-87) 520ia tikker eller klaprer eller hva man skal kalle det. man hører lite til det på tomang men drar jeg oppover bakker blir det tydelig. Virker altså som at tikkingen øker med turtall eller belastning.

den har gått bare 190000 km. Kammen og ventilløftere har vært byttet men det er vel sikkert 40000 km siden. Mototen går på halsyntetisk (Biltema). Byttet hvert halvår med filter. Har lest mange tråder her om tikking. Å justere ventilene er vel ikke så veldig dyrt. Kan det være det som skal til? Er det skadelig å ikke gjøre noe med det? Det er jo irriterende uansett. Mister litt av godlyden :?

Halvsyntetisk biltemaolje på en BMW? Er ikke det sjangsespill?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei og hopp!!! Her vil jeg gjerne gi noen tips.

For det første, M20en har ikke hydroløftere, det er vanlige mekaniske. De skal justeres inn til 0,25 med bladsøker, på kald motor.

Biltema-olje? Mange skryter denne olja opp i skyene, uten at jeg forstår det. Har sett utrolig mye unormal slitasje på BMW-motorene på grunn at møkkaoljer.

Selv trives jeg best med Castrol (foretrukket), Valvoline og Mobil olje på BMWene, uansett motorutgave.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
 Share

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...