Bayerische Mojo Wagen Skrevet Februar 2, 2006 Share Skrevet Februar 2, 2006 Min gamle (-87) 520ia tikker eller klaprer eller hva man skal kalle det. man hører lite til det på tomang men drar jeg oppover bakker blir det tydelig. Virker altså som at tikkingen øker med turtall eller belastning. den har gått bare 190000 km. Kammen og ventilløftere har vært byttet men det er vel sikkert 40000 km siden. Mototen går på halsyntetisk (Biltema). Byttet hvert halvår med filter. Har lest mange tråder her om tikking. Å justere ventilene er vel ikke så veldig dyrt. Kan det være det som skal til? Er det skadelig å ikke gjøre noe med det? Det er jo irriterende uansett. Mister litt av godlyden Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Lien Skrevet Februar 2, 2006 Share Skrevet Februar 2, 2006 Må nok justeres da ja. Hvis jeg ikke husker helt feil så skal avtanden mellom ventilløfter og ventil være mellom 0.1mm og 0.2mm. Bruk bladsøker når du justerer! Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Ronny M Skrevet Februar 2, 2006 Share Skrevet Februar 2, 2006 man hører lite til det på tomang men drar jeg oppover bakker blir det tydelig. Virker altså som at tikkingen øker med turtall eller belastning. Er du sikker på at ikke det er tenningsbank du hører? Ellers er det nok ventilene som trenger en justering ja. 0,2mm på kald motor. For det er vel ikke hydrauliske løftere på den? Da kan i tilfelle løsningen være å bytte til en annen olje. Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Lien Skrevet Februar 2, 2006 Share Skrevet Februar 2, 2006 hmm.. M20 motorene hadde vell ikke hydrauliske ventilløftere? Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Bayerische Mojo Wagen Skrevet Februar 2, 2006 Forfatter Share Skrevet Februar 2, 2006 takker Lien og Ronny for svar. Vet ikke om det er hydrauliske løftere på den. Siden den drar jevnt og fint er det kanskje ventilene? Yep, jeg får vel forsøke det. Kanskje prøve MaxLife 10w 40 ved neste oljeskift leste jeg et annet sted her. Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
chrbje76 Skrevet Februar 3, 2006 Share Skrevet Februar 3, 2006 Hadde problemer med dette på en 98 520 under akselerasjon og belastning, trodde også at ventiler eller lignende matte være på tur men det var det ikke, viste seg å være en kombinasjon av harde dekk(gammel gummi), tilsotet motor, løse deler, en vakumlekasje og en lekasje på innsuget =), gikk over disse tingene sakte men sikkert og bilen gikk fra å høres ut som den skulle implodere under anstregnelser til å murre som et av de mer grasiøse kattedyrene. Nå er det bare gøy å gi gass, før var det som en grinete 5 åring til fjells med klabbete ski, ganske ubehagelig. Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
RenZor Skrevet Februar 3, 2006 Share Skrevet Februar 3, 2006 Min gamle (-87) 520ia tikker eller klaprer eller hva man skal kalle det. man hører lite til det på tomang men drar jeg oppover bakker blir det tydelig. Virker altså som at tikkingen øker med turtall eller belastning. den har gått bare 190000 km. Kammen og ventilløftere har vært byttet men det er vel sikkert 40000 km siden. Mototen går på halsyntetisk (Biltema). Byttet hvert halvår med filter. Har lest mange tråder her om tikking. Å justere ventilene er vel ikke så veldig dyrt. Kan det være det som skal til? Er det skadelig å ikke gjøre noe med det? Det er jo irriterende uansett. Mister litt av godlyden Halvsyntetisk biltemaolje på en BMW? Er ikke det sjangsespill? Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Bayerische Mojo Wagen Skrevet Februar 3, 2006 Forfatter Share Skrevet Februar 3, 2006 bra du fikk ordna det da chrbje. Selv har jeg ikke kompetanse til å "gå løs" på mototen. Så der er forskjell på kvaliteten på temaolje og feks valv. maxlife ja renzor? Bytte neste gang da. Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Pedi Skrevet Februar 3, 2006 Share Skrevet Februar 3, 2006 Hei og hopp!!! Her vil jeg gjerne gi noen tips. For det første, M20en har ikke hydroløftere, det er vanlige mekaniske. De skal justeres inn til 0,25 med bladsøker, på kald motor. Biltema-olje? Mange skryter denne olja opp i skyene, uten at jeg forstår det. Har sett utrolig mye unormal slitasje på BMW-motorene på grunn at møkkaoljer. Selv trives jeg best med Castrol (foretrukket), Valvoline og Mobil olje på BMWene, uansett motorutgave. Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Bayerische Mojo Wagen Skrevet Februar 3, 2006 Forfatter Share Skrevet Februar 3, 2006 Okey. Det skal jeg huske. takk for svar pedi. go helj Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå