Gå til innhold

Bilvask i 12 minusgrader!

krza
 Share

Anbefalte innlegg

Heisann! Jeg må vaske bilen, og det haster! for den ser ikke ut. men det er desverre 12 minusgrader ute.. Noen som har noen formening om jeg bør vaske den i maskin eller for hånd, eller må jeg rett og slett vente til det blir varmere? Vil ikke gjøre bilen om til en isboks heller... :(

Lenke til kommentar
Del på andre sider

digger at folk vurderer å vaske ute i -12. sier så mye om kjærleiken til bilen sin. Meget bra.

-12 kan desverre resultere i at bilen fyser fast veldig fort... men jeg kan gi deg et tips... om du har en lang have-slange og en dusj som kan tilkobles slangen ( standard gardena-kobling) og bruker veldig varmt vann kan det fungere... det har jeg gjort.. riktignok ikke i -12 men det skal vel kunne gå... eneste du må passe på er at du ikke gjør det i din egen innkjørsel da det kan bli veldig glatt når vannet fyser til hard is. Husk også på å tørke bilen godt av efterpå.... om du bruker varmt og godt vann går vel dette rimelig bra.

Lykke til!

mvh Håkon S

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nei, det er ikke aktuelt å vaske den ute og la den stå å tørke i 12 minus.. men tenkte kanskje noen hadde noe lure metoder for å vaske biln i slik kulde!

Tenkte på å vaske den i maskin på bensinstasjon og kjøre den til en parkeringskjeller for å tørke.. Eneste problemet er bare at det er mye støv på slike plasser, så den vil trolig bli like skitten igjen :\

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har hørt noe om at man kan få vann inn i porene på lakken hvis den utsettes for varm vann, og så kaldt, og så ut i sprengkulde... Så hvis det vannet som er i porene fryser så kan det dannes sprekke... Jeg har bare hørt dette, så de er mulig det er en slags vandrehistorie, men for sikkerhets skyld så vasker jeg aldri bilen hjemme eller utenfor i minusgrader.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tror jeg hadde droppet vaskeplanene i den tempen! Bedre å vente noen dager til evt tempen tilsier at en vask kan gjennomføres uten særlige problemer.

Jeg vasket Mondeo´n min her en dag det var ca +4. Kjørte hjem med god samvittighet ovenfor bilen. Overraskelsen kom morgenen etter, da tempen hadde sunket til noen blå!! Fikk ikke opp noen av dørene!

Flaks at madammen ikke skulle bruke sin bil den dagen!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du MÅ la bilen tørke ein eller anna varm plass viss du skal vaske no, ellers kjem alt av dørar, vindu og sånt til å fryse. I tillegg kjem heile bilen til å vere dekka av eit islag!

Hehe... Har gjort det eg også ein gong ;-) Virka ikkje så kaldt, men det var ca 4 minus, og det såg ikkje bra ut :lol:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dette er strengt tatt ikke noe problem.

Pleier å vaske bilen NÅR den e skitten, og da bruker jeg å kjøre i manuelle haller med høytrykk. Du er jo ikke nødt for å parkere bilen med en gang den kommer ut av hallen?

Tar en liten tur, og opprettholder varmen i bilen.... 8)

-7, -12, samma det....

Må ha bort saltet, så bilen ikke smuldrer bort!

Og ønsker du å slippe problemer med pakninger som fryser, så smør dem inn med litt silicon! Funker som bare det....

Men jeg skal innrømme at jeg hadde litt problemer ifjor vinter, da jeg kjørte Citroen AX...hehehe... :roll:

Den frøs jo dørmekanismen på uansett, så den ble ikke vasket.... :lol:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dette er strengt tatt ikke noe problem.

Pleier å vaske bilen NÅR den e skitten, og da bruker jeg å kjøre i manuelle haller med høytrykk. Du er jo ikke nødt for å parkere bilen med en gang den kommer ut av hallen?

Tar en liten tur, og opprettholder varmen i bilen.... 8)

-7, -12, samma det....

Må ha bort saltet, så bilen ikke smuldrer bort!

Og ønsker du å slippe problemer med pakninger som fryser, så smør dem inn med litt silicon! Funker som bare det....

Men jeg skal innrømme at jeg hadde litt problemer ifjor vinter, da jeg kjørte Citroen AX...hehehe... :roll:

Den frøs jo dørmekanismen på uansett, så den ble ikke vasket.... :lol:

Helt enig, har ikke hatt problemer med pakninger osv da jeg har smurt alt inn med en silikonstift, bruker å vaske bilen i manuell vaskehall med høytrysspyler, og vasker den godt i hjulbuer osv. Tar avfettning vær gang! Så lar jeg bilen stå der en halv time-en time. Bilen er delvis tørr, så tar jeg en litn kjøretur og bilen er helt tørr! Bare sett i gang og vask (i vaskehall) :wink:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hadde samme problem i flere uker tidligere i vinter, så da ble det ingen vask på den på nesten to måneder. Angra litt på det første gangen jeg vaska den. Kunne se at saltet hadde fått ligget en stund og gjort "jobben" sin.. :?

Tror nok at maskinvask/innevask og tørking med pusseskinn er bedre enn å la saltet gnage så lenge. Evt. om man har garasje å la bilen tørke i, så er det såklart ikke noe problem. :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
 Share

• Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...