Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Skrevet

Nå ser det ut som meg og en kompis reiser for å kjøpe E30 i morgen. Han har solgt 320cab`en og nå blir det mest sannsynlig E30 :lol:

Har E30 sjøl, så det eg lurer på er di mest vanlige feilene med E30 og di mest vanlige plassene di ruster. Vet litt, på bakgrunn av min egen bil, men vil ha me meg mest mulig slik at det går an å finne det meste av feil og rust. Kan komme en del ned i pris da.

Reiser i morgen kvel, så håper på så mange svar som mulig!

Takker for svar!

Skrevet

helt forrest ved kanalene er det vell lett at dem kan begynne å ruste litt. men det er vell noe som er standar på alle biler over 15 år vell

Skrevet

Okey, hva med teknisk da? Vet at diffen pleier å gå etter en stund. Hvordan kan man sjekke at denne egentli begynner å bli gåen, uten om å høre dunke lydene år du gasser å slakker av? Går det f.k.s å jekke opp bakhjulet å snu på dekket når bilen står i gir? Tenker på slark og slik.

Skrevet

kan ikke si at e30 er spesielt plaget med rust i forhold til andre merker fra samme årstall..

har hatt\har 3stk e30 325 å ingen av dem har hatt mye rust..

litt overflaterust på jekkefester ja! er vel nesten det eneste..

hadde en opel calibra tidligere og den var 6 år nyere og fattern sveisa seg i hel stakkers..kansje ikke den beste bilen og sammenligne med da!

men jeg er plaget med mye fukt og vann i bilen som jeg ikke har funnet ut av enda..så det er kansje værdt å skjekke... trolig dreneringshulla som er tette..

takluka mi er heller ikke tett...også værdt en titt om bilen har takluke.

Skrevet

Fukt er en typisk ting på E30. I mitt tilfelle var det rustet hull heilt oppi i skjermen/torpedoveggen, rett under sikringsboksen. Tok en evighet å finne ut hvor det kom fra. Naboen fikk problem med at der gasspedalen er festet, rustet, og så kom vannet inn.. Når vi først er inne på fukt, noen som vet di putene som ligger i dørken på bilen er? Er vel 15x15cm eller noe slikt.

Skrevet

er det ikke bare dempemateriale ?

i mitt tilfelle så kommer vannet bakfra... på andre siden av batteriet baki er det nesten alltid 1liter med vann. men er ingen hull i hjulbuen heller..så skjønner ikke helt hva det kommer fra..

fikk tips om og skjekke dreneringene under kanalene!!vis de var tette ville det komme vann inn i kupeen..

er også drenring bak ved baklyset til takluka som kan være tett...

da kommer jo vannen inn alle veier en det det egentlig skal renne ut om dreniringshullene er tette!(det forklarer kansje hvorfor det er vann bak hjulbuen når vannet ikke klarer renne ut)

foringer bak må jo også skjekkes... om det dunker bak ved pådrag må de byttes

Skrevet
Okey, hva med teknisk da? Vet at diffen pleier å gå etter en stund. Hvordan kan man sjekke at denne egentli begynner å bli gåen, uten om å høre dunke lydene år du gasser å slakker av? Går det f.k.s å jekke opp bakhjulet å snu på dekket når bilen står i gir? Tenker på slark og slik.

Hører man ikke en hvinende lyd når man kjører?

Skrevet

Hører man ikke en hvinende lyd når man kjører?

Da har du enten for stor motor eller for mye gass!! :D Det er dekkene som går fortere rundt enn de egentlig skal ved den aktuelle hastigheten.. :D Nejda.. Man vil merke litt klakking og ulyder under brå svinger og evt slag når man girer ned for motorbrems.

Du kan også se etter rust i reservehjulsbrønn og under batteriet på E30!

Skrevet

For å sjekke diffen er nok det beste å høre etter klunkelyder når du girer ned og gir på igjen. En kamerat av meg som har slitt diff på sin bil og den smeller deg i diffen når han girer ned og gir på når han skal kjøre forbi f.eks.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...