Gå til innhold

Trenger hjelp til E30 (Dashboard)


whalebiter
 Share

Anbefalte innlegg

Kjøpte en 92 318i Cab med feil på dashboardet mot et fradrag i prisen. Det som ikke fungerer er turtelleren, forbruksmåler, tempraturmåler og delvis bensinmåleren. I tillegg noen av varsellampene. Noe sier meg at det er en og samme ting som får alt til å feile.

Sier delvis bensinmåler for den bare viser feil. 40l på full tank da jeg kjøpte den. Har hatt hele sulamitten åpen og sett på den uten at jeg kunne finne noe, men la merke til 4 grønne kontakter (Med 2 ledere hver) bak speedometer som ikke var i bruk. Så ut som relativt store plugger i forhold til de tre andre kontaktrekkene. Noen som vet hva disse er til og evt. om det skal være ledninger der på en 92 318i Cab? Etter jeg skrudde på plass, viser den nå bare 30l på full tank. Noen som vet hvordan bensinmåleren evt. kan kalibreres?

Ellers fungerer heller ikke grøftelysene. (Den grønne lampen lyser heller ikke) Noen som vet en god plass å starte? (Ja, har sjekket pærene:)

All hjelp mottas med takk.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Sikringer...? Noe sier meg at batteriene er gåen i kretskortet inni instrumentbordet.. Men det skulle bare påvirke turteller og serviceindikator..

Det med tankmåleren din: Instrumentet er veldig ømfintlig. Det kan hende du har kommet borti selve nåla, og vridd den ut av lage.. Men ellers kan du jo se om tanken har fått en bungel fra undersiden. Hvis du har lyst, kan du også ta opp baksetet og åpne luken som ligger under på høyre side/midten og sjekke om alle slanger ikke er plugget eller tette.. Slikt kan lure måleren ser du.

Med tanke på grøftelysene så vet jeg at noen biler ble levert med et relè som gjorde at man ikke kunne bruke nærlys sammen med tåkelys; når du drar bryteren ut til hakk 2 så slår grøftelysene seg av... Mine grøftelys fungerte ikke en dag, og da fant jeg ut at spenningen som skulle gi releet strøm gikk også igjennom pæra som gir lys til lysbryteren. Feil: pæra var gått. Men jeg vet ikke om du har aut. kjørelys? Prøv å ha lysbryteren på hakk 1! (Men det har du sikkert gjort allerede... SKÅL)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk for svar. Har sjekket alle sikringene og alt ser i orden ut.

Batteriene i kretskortet er nok gåene ja, fant masse irr rundt polene. Da jeg kjøpte bilen, lyste et lys i serviceindikatoren hele tiden, selv med tenningen av. Dette forsvant da jeg rengjorde batteriene. (Men har ikke byttet de da). På hvilken måte er turtelleren knyttet opp mot batteriene?

Ja det med at jeg kan ha kommet borti nåla til bensinmåleren tenkte jeg og på, men vet du noen god måte å justere/kalibrere den?

Skal prøve å skifte pæra til grøftelysindikatoren. Jeg har ikke aut. kjørelys.

Jo en ting til, vet du (eller noen andre) om ABS lampa skal lyse når den slår inn? Hos meg lyser den kun når jeg skal starte bilen.

Så ingen idé om de 4 grønne kontaktene bak speedometeret?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
 Share

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...