mEhE Skrevet Februar 11, 2006 Skrevet Februar 11, 2006 hva er galt når det ikke kommer ordentlig varme ut av varmeanlegget før 3000omdr? det virker også som at det er varmere luft ut til vinduet og ned på gulvet! er det bare og bytte kjølevannet for å få ut luft i kjølesystemet? skru ut skruen under radiator og tømme og fylle på igjen? har byttet en gang tidligere og det hjalp ivertfall ingenting!
Ingenteng Skrevet Februar 12, 2006 Skrevet Februar 12, 2006 har du prøvd å lufte systemet med lufte skruen som står oppe på termostat huset? hvis du skal lufte systemet så kan det vere greit å sette bilen i den bratteste oppåverbakken du finner
mEhE Skrevet Februar 12, 2006 Forfatter Skrevet Februar 12, 2006 har du prøvd å lufte systemet med lufte skruen som står oppe på termostat huset?hvis du skal lufte systemet så kan det vere greit å sette bilen i den bratteste oppåverbakken du finner nei har jeg ikke prøvd...takker..
Arimanni Skrevet Februar 12, 2006 Skrevet Februar 12, 2006 Sikkert litt luft i systemet ja.. Når du skal bytte kjøleveske kan du berre kople fra den nederste slangen vist du ikkje finne skrua. Vist det ikkje hjelpe å skfite kjølevann og lufte systemet, kan det jo også vere sirkulasjonspompa til varmeanlegget som har tatt kvelden... Men det burde ikkje ha så stor innverknad..
Pedi Skrevet Februar 12, 2006 Skrevet Februar 12, 2006 Vist det ikkje hjelpe å skfite kjølevann og lufte systemet, kan det jo også vere sirkulasjonspompa til varmeanlegget som har tatt kvelden... Men det burde ikkje ha så stor innverknad.. Har ikke sirkulasjonspumpe han, det er det bare du som eiger av E34 som har... Han må nok bare lufte litt, samt å gjerne bruke en 1,5 liters brusflaske for å høyne vann-nivået under lufting... Da kommer nok lufta ut med en gang.
mEhE Skrevet Februar 12, 2006 Forfatter Skrevet Februar 12, 2006 er ikke sirkulasjonpumpe det samme som vannpumpe da? prøvde å skru ut skruen på toppen av vannpumpe huset i sta,fant også ut at det var lite vann i ekspansjonstanken fra før! men ska motoren gå under lufting? skrudde ivertfall ut skruen mens motoren gikk og det rant ut en del kjøleveske så fulte jeg på litt ekstra etterpå!! men hjalp lite.. men for prøve en gang til
Pedi Skrevet Februar 12, 2006 Skrevet Februar 12, 2006 er ikke sirkulasjonpumpe det samme som vannpumpe da?prøvde å skru ut skruen på toppen av vannpumpe huset i sta,fant også ut at det var lite vann i ekspansjonstanken fra før! men ska motoren gå under lufting? skrudde ivertfall ut skruen mens motoren gikk og det rant ut en del kjøleveske så fulte jeg på litt ekstra etterpå!! men hjalp lite.. men for prøve en gang til Joda, i praksis så er jo vel egentlig vannpumpa en sirk. pumpe. Men 34en har på enkelte modeller en ekstra elektrisk sirkulasjonspumpe - som er en svakhet forøvrig - var den jeg mente... Motoren kan du bare ha av, husk på å ha skrudd varmen "på", slik at kranen til varmeregister er åpen. Vil påstå at med din forklaring her, så kan jeg garantere deg at det er luft som kødder det til for deg her. Fyll på kjølevæske til det renner ut kun vann fra luftenippel. Skru den til igjen og pumpe litt på slangene, for så å kontrollere at det ikke er luft ved nippelen. Gjør dette noen ganger. Dette er den letteste og enkleste forklaringen. Jeg skal jo være så ærlig å si at det er endel småting som jeg selv gjør for å raskt fjerne lufta, men er litt vanskelig å skrive det forståelig.
mEhE Skrevet Februar 12, 2006 Forfatter Skrevet Februar 12, 2006 ok...takker..da er det bare å prøve på nytt igjen! men prøvde med motoren av også... og da kom det ingen kjøleveske ut i det hele tatt.. men skal prøve å pumpe litt på slangene å se om det kansje hjelper!
Pedi Skrevet Februar 12, 2006 Skrevet Februar 12, 2006 men prøvde med motoren av også... og da kom det ingen kjøleveske ut i det hele tatt.. Akkurat... Ditt svar = luft i systemet.. Fyll på væske - sakte - og pump forsiktig på slangene etterhvert. Tilslutt kommer det vann ut. Og husk: det skal komme væske uten luft ut til slutt...
Anne Skrevet Februar 12, 2006 Skrevet Februar 12, 2006 Det kan også være ventilen som åpner og lukker for kjølevesken som er problemet. Hvis ventilen går tregt, er det lett for at stag og overføringer kan komme ut av stilling. (Luft i systemet kan skyldes defekt vannpumpe, defekt toppakning eller evt. topp).
mEhE Skrevet Februar 12, 2006 Forfatter Skrevet Februar 12, 2006 prøvde igjen..men det kommer kjøleveske ut om jeg har lokket på ekspansjontenken av... så jeg lot det renne litt å satt på skruen igjen.. gjorde det et par ganger..å de virker som at det ikke er noe spesielt mye temp forskjell over 3000omdr nå! men varmlufta er fortsatt ikke spesielt varm! edit: jeg lot motoren gå en stund og slo den av og skrudde av skruen å da rant det ut med kjøleveske og lokket på ekspansjontanket på!
mEhE Skrevet Februar 12, 2006 Forfatter Skrevet Februar 12, 2006 Det kan også være ventilen som åpner og lukker for kjølevesken som er problemet. Hvis ventilen går tregt, er det lett for at stag og overføringer kan komme ut av stilling. (Luft i systemet kan skyldes defekt vannpumpe, defekt toppakning eller evt. topp). termostaten du tenker på? vet at vannpumpe kansje burde skiftes,har ny vannpumpe og reg.reim liggene.men delene der skal jeg bruke på en annen motor! men om termostaten er dårlig tar det vel lengre tid før bilen blir varm... ? men bilen blir ordtlig varm på 5min kjøring ca.. tror det er nokså normalt!
Anne Skrevet Februar 12, 2006 Skrevet Februar 12, 2006 Det kan også være ventilen som åpner og lukker for kjølevesken som er problemet. Hvis ventilen går tregt, er det lett for at stag og overføringer kan komme ut av stilling. (Luft i systemet kan skyldes defekt vannpumpe, defekt toppakning eller evt. topp). termostaten du tenker på? vet at vannpumpe kansje burde skiftes,har ny vannpumpe og reg.reim liggene.men delene der skal jeg bruke på en annen motor! men om termostaten er dårlig tar det vel lengre tid før bilen blir varm... ? men bilen blir ordtlig varm på 5min kjøring ca.. tror det er nokså normalt! Bruker bilen 5 min til å nå norm temp er termostat ok. Med tanke på vannpumpe og topp pkn, har de en tendens til å skyve luft inn i kjøleanlegget. Det som da skjer er at du får en luftlås, som igjen gjør at kjølevæsken ikke får sirkulert. Dette ser du også ved at motor temp kan stige unormalt fort til over driftstemp. Tror problemet ditt er at kranen til varmeapparatregisteret ikke åpner helt. Den som styres av hendelen inne i bilen. Prøv forskjellige stillinger på hendlene, sjekk også at varmen kan skrus av. Slik at det bare kommer kald luft.
Pedi Skrevet Februar 12, 2006 Skrevet Februar 12, 2006 edit: jeg lot motoren gå en stund og slo den av og skrudde av skruen å da rant det ut med kjøleveske og lokket på ekspansjontanket på! Jeg ville heller gjort denne jobb med kald motor. Vannet oppfører seg litt annerledes med varme...
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå