Gå til innhold

Begyner å jage på tomgang!!


Sigbjørn
 Share

Anbefalte innlegg

nei er ikke vanskelig bare litt kjinki å komme til.

Begyn med å ta av luftfilter boksen da kommer du lettere til,

tomgangs regulatorn sitter med 2 stk slangeklemmer og en kontakt i den ene enden(BOSH).

hvis den ikke har vært tukla med før så er det "en gangs" klemmer så ha slange klemmer i reserve, trur det er 20mm uten å være helt sikker.

Vipp av begge slangene og husk hvem som skal hvor (ut og inn), og ta av kontakten, klem inn den stål bøjla på kontakten når du drar.

Rens så hele greia med forgasser rens eller lignende.

Den skal bli så rein at det lille spjeldet kan lukkes opp og igjen bare ved å snu tomgangs motoren i hånna.

Det er somregel mye tynt svart støv inni der og det er bare en liten motor som vrir spjeldet rundt så det skal ikke mye til.

Håper dette kan hjelpe deg

MVH

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg spurte en mekanikerguru på BMW hva som var problemet med min bil, ettersom den bakker litt ujevnt, ikke har "ordentlig" effekt før høyt turtall og kan finne på å jage litt ibant på turtallet.. Han mante det var tomgangsregulatoren som sørget for jagingen, men at jeg burde bytte alle vakuumslanger til innsuget.. Kan lønne seg å se litt under der, ettersom det er både varmt og litt oljedamp og klisj.. Dette var M20B25 men det kan sikkert være de samme tingene på din...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har et par ganger leitet som en gal etter dette problemet. Riktig nok på en gammel e28 og en 3,0si. Det viste seg at det var dårlig kontakt i tennings låsen så spenningen ut til styreenheten var for lav.

Dette resulterte i motorfusk og jaging på tomgang.

Dette kan fikses ved å smøre tenningslåsen godt.

Ellers er det vanlig med feil på tomgangs ventil eller luftmassemåler.

Det enkleste er om du kan låne fra en annen bil, så slipper du å bruke mange tusen på å skifte deler som er i orden.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
 Share

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...