Gå til innhold

Nye bilavgifter i 2007?


RWDF
 Share

Anbefalte innlegg

- Vi ligger i dag ti år etter EU. Norge trenger en avgiftsomlegging som stimulerer oss til å velge miljøvennlige og sikre biler.

Dette sier direktør Finn Tandberg, ekspert på bilpolitikk, sikkerhet, og miljø i Norge og EU.

- I dag straffer avgiftssystemet den moderne bilen. Det er både bakstreversk og flaut, mener han.

Dette er utrolig merkelig og flaut, jeg kommer aldri til å skjønne hvorfor det er slik :evil: .

En annen ting jeg ikke skjønner er! Hvert år blir det lagt frem et statsbudsjett, der kalkulerer de med at oljeprisen skal være et ca $ beløp gjennom budsjettåret. Alt over dette beløpet er ekstainntekter :shock: . De siste åra har de bomma stort på oljeprisen(vært dobbelt så høy), som har gitt ufattelige store ekstrainntekter som kunne vært investert i eget land istede for aksjer og fond i våpen og tobakk. Dette skjønner jeg ikke en dritt av :evil::evil::evil: .

Lenke til kommentar
Del på andre sider

enig i at vi som "forbrukere" eller hva det heter ikke kommer til og merke noe særlig til slike endringer i avgifter osv..men det er jo positivt hvis det beveger seg i -riktig- retning hvertfall! ja det skulle vært slik som i sverige! her i Norge må man jo være Krøsus for å få råd til -skikkelige- kjøretøy ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg tror nok at en evt endring i disse avgiftene på bil, vil resultere i at:

BMW og biler med stor motor blir dyrere, mens Yaris og annet NIPS ( :evil: ) blir billig som bare rakkern. :?

Tror nok også det ja. Miljøvennlige biler med små motorer kommer nok til å bli ganske mye billigere, og det er jo bra, for de som vil ha en slik. Jeg kunne godt hatt en ny Jaris som bil nr 2 til dama. Men for oss autofile, blir nok BMW, Audi, og sånne biler dyrere dessverre. Store motorer og sportslighet blir nok straffet tenker jeg.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

- Vi ligger i dag ti år etter EU. Norge trenger en avgiftsomlegging som stimulerer oss til å velge miljøvennlige og sikre biler.

Dette sier direktør Finn Tandberg, ekspert på bilpolitikk, sikkerhet, og miljø i Norge og EU.

- I dag straffer avgiftssystemet den moderne bilen. Det er både bakstreversk og flaut, mener han.

Dette er utrolig merkelig og flaut, jeg kommer aldri til å skjønne hvorfor det er slik :evil: .

En annen ting jeg ikke skjønner er! Hvert år blir det lagt frem et statsbudsjett, der kalkulerer de med at oljeprisen skal være et ca $ beløp gjennom budsjettåret. Alt over dette beløpet er ekstainntekter :shock: . De siste åra har de bomma stort på oljeprisen(vært dobbelt så høy), som har gitt ufattelige store ekstrainntekter som kunne vært investert i eget land istede for aksjer og fond i våpen og tobakk. Dette skjønner jeg ikke en dritt av :evil::evil::evil: .

Riktig det at de svømmer over av penger, men de kan ikke uten videre investeres i eget land dessverre. Det ville skapt en overoppheting av økonomien og ført til høyere rente, høyere arbeidsledighet og mer fattidom, og ikke rikdom som mange tror.

Grunnen til dette er makroøkonomiske funksjoner i vårt samfunn.

Dvs. enkelt forklart må tilbud og etterspørsel samsvare. Blir det en skjev fordeling her, går dette utover samfunnet. Hvis f.eks man pøser inn masse penger i eget land, får folk generelt mer penger, de bruker mer penger, og vil kjøpe en haug med ting og tang. Hvis man da ikke har tilbud nok, altså arbeidskraft, materialer, varer osv. nok vil man ikke klare å levere, og prisene vil gå veldig opp. Folk vil da kreve høyere lønn, lønnsnivået blir høyere, kronekurs blir høyere, og bedrifter i Norge vil ikke være konkurransedyktige med utlandet. Som følge av dette vil mange miste jobben kanskje og mer av næringslivet vil flagge ut.

Keynes teorier, er velkjente blant økonomer, og mange andre land har gått i den fella at de har begynt å bruke mer penger enn de kan. Det har ikke gått bra.

Hvis man derimot stimulerer tilbudssiden. Får bedrifter i landet til å være her, stimulerer til innovasjon og venture, da får man pluteselig utvidet tilbud, og da kan også etterspørselen øke i takt. Det man derimot ser i dag er at bedrifter flagger utenlands og mange kvier seg for å starte egen bedrift pga. skjemavelde, paragrafer o.l.

Men pengene kan brukes til noe... de kan investeres i våpen, tobakk osv. i utlandet som gir en enorm avkastning i disse krigstider og disse pengene kan etterhvert brukes i kontrollerte mengder.

I tillegg kan man kjøpe f.eks militært utstyr for dem, betale for militære operasjoner, nødhjelpsarbeid i utlandet, kjøpe sykehusmaskiner i utlandet og trille dem over grensen osv. (hvis det ikke foreligger gjenkjøpsavtaler i Norge)

Håper dette var en god forklaring på hvorfor man ikke bare kan bruke opp alle pengene her i landet med en gang.

Greit nok at mange sektorer trenger penger, men det er ikke pengene som er problemet, det er den f&&¤& regjeringa som prioriterer helt feil spør du meg, men det er en annen diskusjon.

Noe som i hvert fall burde vært prioriert er billigere biler og bedre veier. Rett og slett for å få ned ulykkestallene.

TK

Lenke til kommentar
Del på andre sider

enig i at vi som "forbrukere" eller hva det heter ikke kommer til og merke noe særlig til slike endringer i avgifter osv..men det er jo positivt hvis det beveger seg i -riktig- retning hvertfall! ja det skulle vært slik som i sverige! her i Norge må man jo være Krøsus for å få råd til -skikkelige- kjøretøy ;)

men hvorfor er det så mye gamle og/eller slitne biler i sverige da? mann i gata kjører ikke 540 el V70R der heller så det er vel ikke bare billigere biler som er forskjellen på sverige/norge?

men hadde noe mer av inntektene gått tilbake til oss "forbrukere" som feks nye sengeplasser på sykehus,billigere tannhelse,bedre hjemmetjeneste og eldrepleie til besteforeldrene våre,barnehager,skoler,veier osv hadde dyr bil vært lettere å svelge for de fleste vanlige folk tror jeg...når man betaler blodet ut av øya uten å få noe tilbake så blir man bitter. men det er også svært mange som har råd til fin bil i norge.ser mye flott på veiene,og salget av dyre felger og utstyr som gps,skinn osv går jo så det griner. det bygges hytter i millionklassen i fleng og luxus kåker i syden går som varmt hvetebrød. så det er litt feil å fremstille norge som ett land med fattige slitere. noen av oss må være fattige også-ellers vil det kapitalistiske samfunnet kollapse.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det som bekymrer meg en del er dette:

NRK tolker hennes uttalelser dit hen at det skal bli billigere både å kjøpe og kjøre bil dersom man velger de biler som forurenser minst. (hentet fra Dagbladet)

Dette betyr jo at dersom en har en bil med stor motor (som forurenser) vil vi da også få en avgift på kjøring. Er ikke dette noe av det systemet flere andre land har (bl.a. Sverige med miljøklasse)?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Med SV blir det nok favorisering av små biler med strikkmotor.

Fiat pinto med med 1.0l motor blir nok en slager :cry:

Men realistisk forurensing:

Kjørte en stund rundt i en pysjå med 75hk. med den brukte eg mer bensin enn med 520 eg kjører nå. Hvorfor? Måtte trø flate pedal konstant for at bilen skulle gå fremmover i det heile tatt.

Og en liten motor som blir presset maksimalt hele veien, forurenser mer enn en moderat stor motor som ikkje trenge å bli presset.

Og sikkerhet:

Tenk forbikjøring med 75hk i en bil!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

De som synes dette kommer som en overraskelse etter at vi fikk rødgrønn regjering kan ikke være helt på nett..

Det tvinger bare frem enda flere ikke-godkjente ombygginger. De jobber hardt for å gjøre hvermansen kriminell her i landet. Respekten til regler og fartsgrenser og det som er kommer bare til å bli lavere og lavere.. :(

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Riktig det at de svømmer over av penger, men de kan ikke uten videre investeres i eget land dessverre. Det ville skapt en overoppheting av økonomien og ført til høyere rente, høyere arbeidsledighet og mer fattidom, og ikke rikdom som mange tror.

Grunnen til dette er makroøkonomiske funksjoner i vårt samfunn.

Dvs. enkelt forklart må tilbud og etterspørsel samsvare. Blir det en skjev fordeling her, går dette utover samfunnet. Hvis f.eks man pøser inn masse penger i eget land, får folk generelt mer penger, de bruker mer penger, og vil kjøpe en haug med ting og tang. Hvis man da ikke har tilbud nok, altså arbeidskraft, materialer, varer osv. nok vil man ikke klare å levere, og prisene vil gå veldig opp. Folk vil da kreve høyere lønn, lønnsnivået blir høyere, kronekurs blir høyere, og bedrifter i Norge vil ikke være konkurransedyktige med utlandet. Som følge av dette vil mange miste jobben kanskje og mer av næringslivet vil flagge ut.

Keynes teorier, er velkjente blant økonomer, og mange andre land har gått i den fella at de har begynt å bruke mer penger enn de kan. Det har ikke gått bra.

Hvis man derimot stimulerer tilbudssiden. Får bedrifter i landet til å være her, stimulerer til innovasjon og venture, da får man pluteselig utvidet tilbud, og da kan også etterspørselen øke i takt. Det man derimot ser i dag er at bedrifter flagger utenlands og mange kvier seg for å starte egen bedrift pga. skjemavelde, paragrafer o.l.

Men pengene kan brukes til noe... de kan investeres i våpen, tobakk osv. i utlandet som gir en enorm avkastning i disse krigstider og disse pengene kan etterhvert brukes i kontrollerte mengder.

I tillegg kan man kjøpe f.eks militært utstyr for dem, betale for militære operasjoner, nødhjelpsarbeid i utlandet, kjøpe sykehusmaskiner i utlandet og trille dem over grensen osv. (hvis det ikke foreligger gjenkjøpsavtaler i Norge)

Håper dette var en god forklaring på hvorfor man ikke bare kan bruke opp alle pengene her i landet med en gang.

Greit nok at mange sektorer trenger penger, men det er ikke pengene som er problemet, det er den f&&¤& regjeringa som prioriterer helt feil spør du meg, men det er en annen diskusjon.

Noe som i hvert fall burde vært prioriert er billigere biler og bedre veier. Rett og slett for å få ned ulykkestallene.

TK

Betryggende at man av og til ser innslag av over middels ikke bil-relatert intelligens/kunnskap også på dette forumet. :)

Problemet er bare at omtrent ingen gidder å sette seg inn i disse sammenhengene. Og det kan jeg jo forsåvidt skjønne ettersom makroøkonomisk forståelse krever litt innsikt. Men dersom det faktisk er slik at man ikke helt skjønner hvordan ting henger sammen så bør man også la være å komme med tankeløs, tabloid kritikk av staten/regjeringen. Jeg skjønner at det er lettvint å se på oljefondet som penger vi kan bruke på hvasomhelst, men slik er det jo ikke.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
 Share

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...